סקר: פערים של פי 2 ומעלה בין בתי"ס יהודיים לערביים בשימוש בטכנולוגיות לימוד

"קיים פער של פי שניים, שלושה ואף ארבעה בהיקף השימוש בעזרים אלו במגזר היהודי לעומת הערבי", כותבים עורכי הסקר

עודד ירון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עודד ירון

סקר חדש מגלה פערים חמורים בין בתי ספר יהודיים לבתי ספר ערביים בשימוש באמצעים טכנולוגיים בהוראה. הסקר שהוביל ד"ר יובל דרור, ראש מסלול תקשורת דיגיטלית במכללה למנהל, נערך בקרב כ-600 בני נוער. הוא גילה בין היתר כי שיעור התלמידים הערבים שדיווח שמוריו כלל לא מלמדים באמצעים טכנולוגיים גדול פי שניים משיעור התלמידים היהודים. בנוסף עולה מהסקר, שמומן בידי גוגל, כי השילוב של טכנולוגיה בלמידה עולה ככל שהיישוב שבו למדו הנשאלים היה מבוסס יותר.

"מערכת החינוך משקיעה המון כסף, היא מבינה שהיא לא יכולה להישאר מאחור", הסביר דרור שסיפר שב-30 השנים האחרונות הוכרזו 12 תוכניות שונות לשילוב טכנולוגיה במערכת החינוך. אבל לדבריו, היא נתקלת בקשיים רבים, גם בשל המורכבות הרבה של המשימה של הטמעת הטכנולוגיות בכיתות וגם בשל מצבה היחסי של ישראל. "נתוני ה-OECD לשנת 2009 מלמדים כי ישראל נמצאת במקום הרביעי מהסוף בשיעור בתי הספר המחוברים לאינטרנט ובמקום האחרון מבין המדינות שבהן מתאפשרת גישה בפועל לאינטרנט עבור התלמידים".

הדו"ח התמקד בין היתר בפער בשימוש בטכנולוגיה בין יהודים לערבים (המגזר החרדי לא נבדק). "היקף השימוש במגזר הערבי בכל האמצעים הטכנולוגיים שנבדקו נמוך בהשוואה למגזר היהודי", נכתב בדו"ח. "קיים פער של פי שניים, שלושה ואף ארבעה בהיקף השימוש בעזרים אלו במגזר היהודי לעומת הערבי".

בין היתר מציין הדו"ח כי בעוד 88% מהתלמידים היהודים דיווחו שמוריהם השתמשו במצגות, שיעור השימוש במגזר הערבי עמד על 32% (שיעור השימוש הכללי עמד על 74%). יותר ממחצית התלמידים היהודים (53%) דיווחו כי הוצגו להם סרטונים מהרשת, לעומת 25% מהתלמידים הערבים. השיעור הכללי עמד על 46%. הפער בשימוש בלוח אינטראקטיבי היה החריף מכל: 39% מהתלמידים היהודים דיווחו כי בכיתותיהם מותקנת הטכנולוגיה לעומת 8% בלבד במגזר הערבי (השיעור הכללי עמד על 31%). גם במספר העזרים שבשימוש היה פער משמעותי בין שני המגזרים: בעוד במגזר היהודי משתמשים ב-3 עזרים בממוצע, במגזר הערבי משתמשים בכלי טכנולוגי אחד בממוצע. רק בשימוש באתר בית ספרי הפער היה נמוך יותר: 71% לעומת 53%.

המכללה למינהל

החוקרים ציינו עוד כי הפער הדיגיטלי בא לידי ביטוי גם באופן השימוש בטכנולוגיה בבית. מהסקר עלה כי התלמידים במגזר היהודי משתמשים יותר בכלים טכנולוגיים ללמידה בבית בהשוואה לתלמידים הערבים.

לצד הרצון העז להכניס טכנולוגיות לכיתות כדי לשפר את ההישגים נשמעה בשנים האחרונות לא מעט ביקורת על הפיכת הטכנולוגיה לחזות הכל, ואולם מנתוני הסקר עולה כי התלמידים דווקא מאמינים שהטכנולוגיה מסייעת להם. 42% מכלל התלמידים אמרו כי השילוב של טכנולוגיות בלמידה עוזר להבין את החומר במידה רבה או רבה מאוד, ו-36.2% השיבו שזה סייע במידה בינונית. רק 21.4% אמרו כי זה סייע במידה מועטה או מועטה מאוד.

המכללה למינהל

כאשר נבדקו כלים ספיציפיים כמו לוח חכם, סרטונים, עבודה על מסמכים משותפים ברשת (כמו בגוגל דוקס), שיעור המשיבים שאמרו שהטכנולוגיה מסייעת עמד על 70% ומעלה. אמצעים ויזואליים כמו סרטונים או מצגות הגיעו גם ליותר מ-80%.

בנוסף הסוקרים שאלו את התלמידים אם הם זוכים ללימודי אוריינות דיגיטלית בתחומים כמו חיפוש מידע או בדיקת אמינותו ומידת דיוקו. 42% מהתלמידים אמרו כי בתי הספר לא מלמדים אותם כיצד לחפש מידע, ו-51.3% סיפרו שלא מלמדים אותם כיצד להעריך את אמינות המידע באינטרנט. דווקא בתחום זה היתה עדיפות לתלמידים מהמגזר הערבי. 38.6% דיווחו שלא מלמדים אותם לעומת 55.4% במגזר היהודי.

סקר "ללמוד עם טכנולוגיה" נערך על ידי בית הספר לתקשורת, המסלול האקדמי המכללה למינהל, בראשות ד"ר דרורו במימון גוגל ישראל. הסקר בוצע על ידי מכון המחקר "מדגם" וכתיבת הדו"ח נעשתה בשיתוף פעולה עם הסטטיסטיקאי מר סער גרשון וד"ר אינה בלאו מהאוניברסיטה הפתוחה. הסקר הקיף יותר מ- 600 נשאלים בגילי 17-12 מהמגזר היהודי (הלא חרדי) ומהמגזר הערבי. אוכלוסיה זו מייצגת כ-644 אלף תלמידים הלומדים בשנת תשע"ג בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות.

התפלגות השימוש באמצעים לפי מגזר. לחצו להגדלה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ