פייסבוק חשפה מנוע חיפוש חדש

המנוע החדש יאפשר לאנשים לחפש בשפה טבעית אחר אנשים עם תחומי עניין משותפים, תמונות של חברים, כמו גם מקומות, תחומי עניין ואטרקציות

עודד ירון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עודד ירון

כל גולש בפייסבוק יודע שהניסיון למצוא סטטוסים ישנים בין אם אצלו או אצל אחרים תמיד משימה סיזיפית. אפילו כיום, לאחר שהחברה יצרה טיימליין שמאפשר לחפש לפי שנים, לא פשוט למצוא ססטוסים מלפני שנתיים או שלוש. הערב החברה חשפה את מה שאמור לפתור את הבעיה. מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הציג הערב את Graph Search, מנוע חיפוש חדש ברשת החברתית. באירוע במטה החברה במנלו פארק, קליפורניה, הודיעה החברה כי המנוע החדש מתחיל לפעול היום בגירסה ניסיונית בקרב קהל מצומצם.

"רצינו לבנות מנוע חיפוש מתוך מודעות לפרטיות", אמר צוקרברג, בהתייחס לאחת הבעיות המתמשכות ברשת החברתית. "בפייסבוק רוב הדברים שאנשים משתפים איתך אינם זמינים לציבור, מה שהופך את החיפוש למאתגר במיוחד", אמר צוקרברג. הוא הבטיח כי החיפוש לא יחשוף מידע לעיני אנשים שלא אמורים לראות אותו. טום סטוקי, מנהל מוצר בכיר בפייסבוק, הסביר כיצד לנהל את את הפרטיות במנוע החיפוש (צפו בסרטון בתחתית הכתבה).

"כשפייסבוק נוסדה לראשונה, הדרך המרכזית שבה אנשים השתמשו באתר היתה לגלוש, לגלות אנשים וליצור קשרים חדשים. Graph Search מחזיר אותנו חזרה לשורשים שלנו ומאפשר לאנשים להשתמש ב-Graph כדי ליצור קשרים חדשים".

לדברי החברה המנוע יופיע כחלונית בראש כל דף והוא יאפשר לחפש בפייסבוק בשפה טבעית כמו למשל "my friends in New York who like Jay-Z".

החברה ציינה כי היא נמצאת עדיין בשלבים הראשונים של הפיתוח אבל גם כעת הוא מציע כבר כמה קטגוריות חיפוש: אנשים, שזה יכול לכלול חברים כמו גם חיפושים אחר קבוצות של אנשים כמו "אנשים מת"א שאוהבים משחקים". תמונות, שיכללו חיפושים כמו "תמונות של חבריי מלפני 1999".

החיפוש יכלול גם חיפוש אחרי מקומות כמו אחר מוסדות כמו מסעדות או אטרקציות שאהובות על חברי הגולש. לדוגמא מסעדות שחבריכם ביקרו בהן (עשו צ'ק אין בפייסבוק Places). הכלי הזה עשוי לשפר מאוד את היכולות של פייסבוק בתור מנוע המלצות של חברים מה שנחשבת זו אחת התקוות הגדולות של המדיה החברתית בתחום הפרסום. ולמרות התקוות הגדולות, היכולות הללו טרם הגיעו למימוש. רק לאחרונה התפרסם מחקר לפיו משתמשים לא מסתמכים על המלצות של חבריהם במדיה החברתית כשהם מבצעים החלטות בנוגע לקניות.

בנוסף החיפוש ייצא אפשרות לחפש אחר תחומי עניין, וגם כאן, החברה מקווה לשפר את יכולתה כמנוע המלצות עם שאלות כמו "סרטים שאהובים על אנשים שאוהבים את הסרטים שאני אוהב". לדברי החברה, בעתיד המנוע יאפשר גם לצפות במוסיקה לה חברים האזינו ובפעולות נוספות שעשו ברשת.

הכנסת מנוע חיפוש לפייסבוק מציבה את החברה בעמדת יתרון מול גוגל, שמתלוננת כבר שנים שפייסבוק אינה מאפשרת לה לאנדקס את המידע ברשת לצורכי מנוע החיפוש. יותר מכך, מנוע החיפוש הזה מבטיח את האפשרות למצוא את התוצאות הכי רלוונטיות עבורכם בעזרת הפעילויות של החברים שלכם. בדיוק לשם כך גוגל הקימה את גוגל פלוס, הרשת החברתית המתחרה בפייסבוק, שלמרות מאמציה לשלב אותה בכל דרך, עדיין נותרה הרחק מאחורי פייסבוק מבחינת הרלוונטיות לגולשים עצמם.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ