עודד ירון

פייסבוק הציגה אתמול את Graph Search, מנוע החיפוש החדש שלה, במה שמסתמן כאיום משמעותי על גוגל בחזית שבה אין לה סיכוי להתמודד - המידע על הפעילות בפייסבוק, שחסומה בפניה. אבל כמו תמיד עם מוצר או שירות חדש של פייסבוק, ההשלכות נוגעות ישירות לפרטיות שלנו.

כמה עיתונאים בארה"ב כבר החלו להציג דוגמאות לבעיות שהחיפוש החדש מעורר. ב-Gizmodo למשל הראו כיצד הם מחפשים בקלילות אנשים עם תחומי עניין, שנעים בין המביך למה שימנע מכם להתקבל לעבודה.

זה מתחיל בנשים שעשו לייק למין אוראלי, עבור בגברים שאוהבים נשים עם חזה גדול וכלה באנשים שעשו לייק למטה הקו-קלוקס-קלאן. בגיזמודו מספרים שהיפה מכל הוא שהם אפילו לא היו צריכים לחשוב על דוגמאות כאלה. ההשלמה האוטומטית של מנוע החיפוש החדש נתנה להם את הרעיונות לחיפוש מראש. כמובן שלייק לא בהכרח מציין אהדה לדף פייסבוק כלשהו אלא רצון לעקוב אחרי העדכונים בו. ואולם, לא בטוח שמעסיק פוטנציאלי יתעכב על דקויות כאלה כשהוא עובר על פרופיל של מועמד לעבודה שהצהיר לכאורה על חיבתו לארגון קיצוני או לסם כזה או אחר.

בהאפינגטון פוסט מציינים עוד עובדה נשכחת - כל מה שאתם מחפשים נשמר בשרתי פייסבוק, מאז שינוי שהחברה עשתה בספטמבר 2012. איך הם יודעים את זה? כי גם אתם יכולים לעקוב אחרי הפעילות שלכם ב-Activity Log בדף הפרופיל שלכם, כך שכל חיפוש שלכם נשמר איפשהו אצל פייסבוק. נכון, אף אחד אחר חוץ מכם לא יכול לראות זה, אלא אם השארתם מחשב פתוח בעבודה או בבית, או אם מישהו פרץ לכם לפייסבוק.

מארק צוקרברג בחשיפת ה-Graph Searchצילום: אי–פי

מארק צוקרברג הבטיח אמש ששום דבר שלא שיתפתם ממילא לא ייחשף לעיני מי שלא אמור היה להיות מסוגל לראות את זה מלכתחילה לפי הגדרות הפרטיות שלכם. אבל, חוקרים רבים שעוסקים בפרטיות ברשתות החברתיות אומרים כבר שנים כי פרטיות אינה דבר בינארי. בעצם העובדה שאתה הופך את הגישה אינטואיטיווית וקלה יותר, אוטומטית כמעט במקרה הזה, אתה חושף משהו שהמשתמש לא בהכרח היה חושף מרצונו, אפילו אם הוא לא הגדיר זאת כך. הבעיה היא כמו תמיד, המתח בין הרצון שלנו להישמע לרגעים שבהם אנחנו רוצים שרק קהל מצומצם ידע עלינו פרטים רגישים.

דוגמא לבעייתיות נחשפה רק לאחרונה כאשר תמונה שהעלתה אחותו של מייסד פייסבוק, רנדי צוקרברג, הגיעה לידי מישהי שכלל לא נמנית על החברים שלה, זאת למרות שהיא הגדירה את התמונה לחברים בלבד.

גם האפשרות למצוא פוסטים ישנים עלולה להוות בעיה. מה שהיה לכם נוח ונכון לשתף עם כל העולם לפני שנתיים ושלוש, עשוי להיות גורם למבוכה כעת. נכון שגם היום אפשר למצוא אותם, אבל זה מצריך זמן רב ונבירה ארוכה בפוסטים ישנים.

בפייסבוק כמובן מודעים לעקב אכילס שלהם ואחד משני הסרטונים הראשונים שהם הוציאו עוסק בשליטה בהגדרות הפרטיות עם מנוע החיפוש החדש:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ