על כמה מהפרטיות שלכם הייתם מוותרים בשביל מנוע החיפוש של פייסבוק?

המפתח להצלחת Graph Search הוא בהמשך ואף בהעמקת השיתוף של משתמשים, אבל, בתקופה האחרונה הם מתחילים לחשוב פעמיים על מה שהם מעלים לרשת

סומיני סנגופטה וקלייר קיין מילר, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
סומיני סנגופטה וקלייר קיין מילר, ניו יורק טיימס

ההצלחה הגדולה ביותר של פייסבוק עד כה היתה העובדה שהיא הצליחה לשכנע שביעית מאוכלוסיית העולם לחלוק את חייה ברשת. כעת הרשת החברתית יוצאת לקרב מול יריבתה גוגל עם כלי חיפוש חדש שיאפשר לנבור במידע האישי הזה, בדיוק בשעה שאנשים הופכים יותר זהירים במה שהם משתפים ברשת, ואפילו מדי פעם מסירים מה שהם כבר העלו.

האם חיפוש חברתי יהפוך לשלב הבא באופן בו אנחנו מנווטים בעולם הדיגיטלי? זה תלוי בשאלה אם מיליארד המשתמשים של פייסבוק ימשיכו לחשוף אפילו יותר פרטים אישיים. מלבד זאת זה גם יקבע אם לפייסבוק יש מודל עסקי שיניב לה הרבה כסף.

"יש פה יתרון פוטנציאלי גדול לפייסבוק ולמשתמשים כאחד, אבל לא קל לגרום לאנשים לשנות את ההתנהגות שלהם ביחס למה שהם משתפים", אמר אנדרו סטיבן, מרצה לשיווק באוניברסיטת פיטסבורג וחוקר התנהגות צרכנים ברשתות חברתיות.

בשבוע שעבר פייסבוק חשפה את מנוע החיפוש החדש שלה, לו היא קוראת graph search. האלגוריתמים של החברה יסננו תוצאות חיפוש לכל אדם, וידרגו חברים ומותגים שהיא חושבת שהמשתמש הכי סומך עליהם. פייסבוק תתחיל בכרייה של תמונות המשמש, תחומי העניין שלו, הצ'ק-אינים שלו במקומות שונים והלייקים שעשה. מאוחר יותר היא תחפש מידע נוסף כמו בעדכוני סטטוס.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, באירוע חשיפת social graphצילום: אי–פי

"בעוד שהשימושיות של graph search תגבר ככל שאנשים יחלקו יותר מהמסעדות האהובות עליהם, המוסיקה ותחומי עניין נוספים, המוצר לא תלוי בכך", אמר דובר פייסבוק ג'ונתן תו.

למרות זאת, מהנדסי החברה שיצרו את הכלי, עובדי גוגל לשעבר, אמרו כי המוצר לא ימצה את מלוא הפוטנציאל שלו אם המידע בפייסבוק יהיה "דליל", כפי שכינו זאת. אבל החברה בטוחה שאנשים יחלקו יותר מידע, בין אם אלה הסרטים שהם צופים בהם, רופאי השיניים שהם סומכים עליהם או הארוחות האהובות עליהם.

הדברים שאנשים מכריזים על פייסבוק יהיו מועילים, כשמישהו מחפש אחרי תחומי העניין האלה, אמר טום סטוקי, אחד מיוצרי החיפוש של פייסבוק בראיון השבוע. מצד השני, כשאנשים ילחצו לייק ליותר דברים, הם יהפכו ליותר מועילים בעבור חבריהם.

"אתה עשוי לרצות ללחוץ לייק למשהו שאתה אוהב כדי שכשחבריך יחפשו, הם ימצאו את זה", אמר. "קודם לא היה סביר שאני ארצה ללחוץ לייק לרופא שיניים בפייסבוק, אבל עכשיו אני כן ארצה מפני שזו דרך לספר לחברים עליו".

סטוקי הציע את הדוגמאות הללו על דרכים שבהן מידע עשוי להיות רצוי: רווק שרוצה "להתגלות" כשחברות של חברים מחפשות בן זוג בסן פרנסיסקו, או בליינית שמחפשת מסעדה שפתוחה עד השעות הקטנות של הלילה. "אנשים שיתפו את כל הדברים הנהדרים האלה בפייסבוק", אמר סטוקי. "זה ערך חבוי. אנחנו רוצים לפתוח אותו".

ממחקרים עצמאיים עולה כי משתמשי פייסבוק הופכים יותר זהירים במה שהם משתפים ברשת, במיוחד מאחר שמחנכים ומעסיקים נוהגים לסרוק פרופילים בפייסבוק.

סקר של 500 מבוגרים צעירים שנעשה בידי חוקרים באוניברסיטת נורתווסטרן בקיץ 2012 גילה כי הרוב נמנעים מכתיבת סטטוסים בשל החשש שיגיעו לעיניים הלא נכונות. המחקר גילה גם כי רבים מחקו או חסמו אנשי קשר מלראות את הפרופילים שלהם, וכמעט שני שליש הסירו תיוג שלהם מתמונה, פוסט, או צ'ק-אין.

"מדפוסי ההתנהגות הללו עולה כי מבוגרים צעירים רבים פחות נלהבים לשתף לפחות פרטים מסוימים על חייהם", אמרה אסתר הר-גיתאי, מרצה ללימודי תקשורת בנורתווסטרן שהובילה את המחקר שבוצע בקרב נשים וגברים בני 21-22.

בשנה שעברה גילה גם מחקר של מכון Pew כי משתמשים ברשתות חברתיות צינזרו בצורה יותר אקטיווית את הפרופילים שלהם: הסירו תיוג מתמונות, התנתקו מחברים ומחקו הערות.

Graph search הוא מעין רגע של התבגרות לחיפוש החברתי. חברות כמו גוגל, Yelp ו-TripAdvisor ועד סטארט אפים כמו Hunch ניסו כולם ליצור חיפוש יותר חברתי. זאת על ידי מתן תשובות אישיות מאנשים שהגולש מכיר ולא רק לינקים לאתרים, בניסיון להביא המלצות מפה לאוזן ברשת. בינג של מיקרוסופט, שנמצא בשותפות עם פייסבוק, הכריז השבוע שהוא יוסיף עוד המלצות חברתיות לקישורים לאתרים.

אבל אף חברה עדיין לא ניסתה חיפוש חברתי בקנה מידה של פייסבוק. "זה קו פרשת המים", אמר אורן עציוני, מרצה למחשבים באוניברסיטת וושינגטון ואחד ממייסדי אתר השוואת המחירים Decide.com.

"היו הרבה ניסיונות ליצור חיפוש חברתי. אבל זה בסדר הגודל שבו פועלת פייסבוק, במיוחד אחרי שיש לה מאגר של כל מה שכתבנו, נכתוב או נאהב".

החיפוש החברתי של פייסבוק הוא גם צעד קדימה בסוג חדש של חיפוש, כזה שגוגל עשתה בו כבר צעדים גדולים קדימה. מהנדסים קוראים לזה חיפוש סמנטי או מובנה. פירושו של דבר מנוע חיפוש שמבין איך אנשים, מקומות ודברים מתקשרים זה לזה ולא רק מילות חיפוש.

Graph search מציע הרבה מאוד למפרסמים שמחפשים קהלים יותר מובחנים. למשל, כמו אמהות בשנות ה-30 לחייהן שמאזינות להיפ הופ ורצות מרתונים. פרסום נותר עדיין מקור הרווח המרכזי בעבור פייסבוק. בנוסף, ככל שאנשים חולקים יותר מידע ומחפשים אחריו יותר, כך הם יישארו באתר יותר זמן.

אבל החברה מודעת לחששות בנושא הפרטיות. כשהכריזה על כלי החיפוש היא הדגישה כי הוא יכבד את פרטיותם. אם אנשים לא רוצים שתמונה מביכה תגיע למעסיק פוטנציאלי למשל, הם יכולים לחשוף אותה רק לאלה שהגדירו כחברים קרובים.

פייסבוק עודדה משתמשים לבדוק את הגדרות הפרטיות שלהם כדי לחדד אותן ולהבהיר עם מי הם רוצים לשתף. בה בעת, פייסבוק הסירה אפשרות שמשתמשים נהנו ממנה זה זמן רב - אם מישהו מחפש אותם, הם כבר לא יכולים להישאר נסתרים.

ועדיין, משתמשי פייסבוק עשויים להיות ספקניים. ג'נה אוידה, צלמת ויועצת מדיה חברתית בסיאטל אמרה, "אני אוהבת את החברים שלי אבל לפעמים הטעם שלהם במסעדות נוראי".

כמו הנשאלים במחקר של נורתווסטרן, אוידה אמרה כי היא לא בטוחה שהיא ששה לחשוף עוד. "אני מנסה לסגור בהדרגה את הדלתות בפייסבוק, לא לפתוח אותן".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ