עודד ירון
עודד ירון

סגן שר החוץ, זאב אלקין, שלח היום מכתב למנכ"ל גוגל העולמית, לארי פייג', בדרישה כי החברה תחזור בה מההחלטה לכנות את המדינה הפלסטינית פלסטין בשירותיה השונים. לדברי אלקין, ההחלטה עלולה להשפיע לרעה על הניסיונות לפתוח במשא ומתן.

לדברי אלקין, "גוגל למעשה מכירה בקיומה של מדינה פלסטינית. החלטה כזו, לדעתי, אינה רק מוטעית אלא גם עלולה להשפיע לרעה על המאמצים של ממשלתי להביא למשא ומתן ישיר בין ישראל והרשות הפלסטינית".

"אני אהיה אסיר תודה אם תשקלו מחדש את ההחלטה, מאחר שהיא מבצרת את הפלסטינים באמונתם כי הם יכולים לקדם את מטרותיהם הפוליטיות דרך פעולות חד צדדיות ולא באמצעות משא ומתן והסכם הדדי", הוסיף. אלקין אף הציע כי נציגים ישראלים ייפגשו עם נציגי החברה לדיון בהחלטה.

גוגל פלסטין

דבריו של סגן השר אלקין מגיעים לאחר שדובר משרד החוץ, יגאל פלמור, כבר הגיב לצעד של גוגל. פלמור מסר כי לישראל "אין עמדה כלפי גוגל, כיוון שלא מדובר בגוף מדיני או דיפלומטי שמוקנית לו סמכות להכיר במדינות. עם זאת, מותר לתמוה מדוע חברה פרטית מוצאת לנכון להתערב בסוגיה סבוכה ושנויה במחלוקת מתחום היחסים הבינלאומיים".

גוגל מצידה הבהירה כבר בסוף השבוע כי מבחינתה הצעד נעשה בעקבות החלטת האו"ם להכיר במדינת פלסטין והחלטות קודמות של ארגונים נוספים. "אנחנו משנים את השם 'טריטוריות פלסטיניות' ל'פלסטין' בכל המוצרים שלנו", מסר נייתן טיילר, דובר Google העולמית. "אנחנו מתייעצים עם מספר מקורות וגורמים כאשר אנו נותנים שמות למדינות. במקרה הזה, אנחנו הולכים בעקבותיהם של האו"ם, ISO (ארגון התקינה הבינלאומי), ICANN (ארגון רישום כתובות המתחם העולמי) וארגונים בינלאומיים נוספים".

כזכור, בישיבה שהתקיימה ב-20 בנובמבר 2012, החליטה העצרת הכללית של האו"ם להכיר בפלסטין בגבולות 1967 כמדינה משקיפה שאינה חברה מלאה בארגון. 138 מדינות הצביעו בעד, תשע מדינות, ובהן ישראל, ארצות הברית וקנדה, התנגדו, ו-41 נמנעו.

כדאי לציין כי ההחלטה של גוגל הגיעה בעקבות מאבק ממושך של הפלסטינים, ובעקבות שינויים איטיים במעמדה האינטרנטי של הרשות. ארגון ICANN, לדוגמה, סירב לרשום את הסיומת .PS לפחות פעמיים, והסכים לאשר אותה רק לאחר שהאו"ם הוסיף את הרשות הפלסטינית לרשימת המדינות והטריטוריות המוכרות על ידיו, ב-2003.

עד 2008-2009 גוגל כמעט התעלמה מקיומה של הרשות, ורק ב-5-4 השנים האחרונות גוגל שינתה את המגמה, והחלה להתייחס לרשות בשירותי המפות שלה. רק ב-2009 למשל, גוגל החליטה ליצור דף ייחודי לרשות - את google.ps. בנוסף באותה שנה, המפרסמים בפלטפורמת AdWords גילו שהיא השמיטה ממפת ישראל את כל האזורים שנוספו לה ב-1967.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ