טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עלילה ברשת: התמונה שמעולם לא פורסמה ב"הארץ"

באחרונה הופצה ברשת תמונה שלכאורה פורסמה ב"הארץ" כשהיא חתוכה בצורה מגמתית, וגררה ביקורות והשמצות. בירור מגלה כי אין שחר לטענות

תגובות

זה כמה שבועות שמנויים וקוראים נרעשים פונים אל המערכת ומבקשים הבהרות על "התמונה החתוכה", המופצת ברשתות החברתיות עם שורת הנושא: מי הכה את מי. כולם היו משוכנעים שהיא פורסמה באחרונה ב"הארץ" ושמישהו הצליח לתפוס אותנו בקלקלתנו.

המפיצים לא ציינו תאריך פרסום, את שם הצלם, את המקום ואת האירוע שבו צולמה התמונה, מה שלא איפשר לאתרה בארכיון "הארץ" – וממילא לא איפשר לאשר או להכחיש חד משמעית שתמונה בחיתוך כזה הופיעה אצלנו. המפיץ המקורי גם לא הזדהה בשמו, כך שאי אפשר לפנות אליו כדי לאתגר אותו לספק את הפרטים.

מן הסיבות הללו, השבתי כבר לפונה הראשון שלמיטב ידיעתי תמונה חתוכה כזאת לא התפרסמה ב"הארץ", ולדעתי גם לא ב"מקור ראשון". ההנחה שלי היתה שמישהו ניסה לעשות "תרגיל" ולהראות כיצד אפשר לעוות את המציאות על ידי חיתוך מגמתי של תמונה, ובמקום לכתוב סתם "כלי תקשורת שמאלני" ו"כלי תקשורת ימני" הצמיד לתמונות את הלוגו של "הארץ" ואת הלוגו של "מקור ראשון". מי שעשה זאת כנראה לא ידע איך נראתה התמונה המקורית המלאה, אחרת היה מצרף גם אותה, להשוואה.

השבוע כבר דרש מאתנו מנוי ותיק להגיב בפומבי – להכחיש, או (במקרה שתמונה חתוכה כזאת אכן התפרסמה) להסביר כיצד זה קרה ומה עמדת המערכת. בחיפוש קצר באינטרנט מצאתי שמישהו כבר בדק את הטענות ביחס לתמונה, אבל – הפתעה! – זה קרה עוד לפני ש"הארץ" היה הנאשם.

בסיבוב הקודם הופנתה האצבע המאשימה אל "התקשורת הבינלאומית", והיא הופיעה בדף פייסבוק של חסידי ברסלב – בגן האמונה (ראו התמונה למטה, שימו לב למספר השיתופים והלייקים). גם בפרסום הזה לא נעשה שימוש בתמונה המלאה, וגם בו לא נמסרו פרטים מזהים כלשהם, כתאריך פרסום, שם כלי התקשורת, שם צלם.

את הדו"ח של גל מור, שבדק את העניין, אפשר לקרוא באתר "חורים ברשת" תחת הכותרת "שקרים והסברע: התמונה הוויראלית שלא פורסמה בתקשורת הבינלאומית". אחרי שהוא מפרט כיצד הגיע למסקנה שזאת מניפולציה, ממליץ גל מור: "בפעם הבאה, לפני שמזדעקים ומשתפים כדאי לערוך בדיקה קטנה או פשוט להפעיל ספק, כדי לא להפוך לכלי שרת בידי אחרים שבסך הכל רוצים להגדיל את מספר הלייקים בדף שלהם".

אחר כך העניין התגלגל הלאה. מישהו העתיק את התמונות ואת העלילה, שהופנתה במקור הברסלבי נגד "התקשורת הבינלאומית", והסב אותה להשוואה כוזבת של "הארץ" מול "מקור ראשון".

גל מור מצא את התמונה המלאה כאן, ומתברר שהיא צולמה בנובמבר 2005, לפני שבע שנים וחצי. על פי התאריך והקרדיט לסוכנות הידיעות אי-פי הצליחה יעל ויקמן, אחראית זכויות יוצרים בארכיון הצילומים של "הארץ", למצוא באתר הסוכנות את התמונה עם הכיתוב המקורי שלה: "מפגינים פלסטינים מתכתשים עם חיילים ואנשי מג"ב ישראלים בהפגנה נגד בניית גדר הפרדה בשולי הכפר עבוד בגדה המערבית, ליד רמאללה. יום שישי, 25 בנובמבר 2005. צלם: נאסר אשתיה".

על פי הפרטים של התמונה המקורית ניסתה יעל ויקמן למצוא את התמונה במאגר התמונות של "הארץ". קיוויתי שהתמונה תימצא, ושיתברר שפרסמנו אותה במלואה – כדי להפריך את העלילה אחת ולתמיד, אבל התמונה לא נמצאת בארכיון "הארץ".
ליתר ביטחון חיפשתי בעיתוני "הארץ" (גם במהדורה האנגלית) של השבוע שאחרי 25 בנובמבר 2005, אבל התמונה לא הודפסה בהם.

מסקנה: כמה קל להעליל, להשמיץ ולהוליך שולל, וכמה קשה להפריך עלילה כזאת. שהרי עדיין ישנה אפשרות, בלתי סבירה ככל שתהיה, שהתמונה בכל זאת הופיעה באחד הפרסומים של "הארץ" מאז נובמבר 2005, במלואה או חתוכה בחיתוך כלשהו, ועל אף כל מאמצינו לא הצלחנו לאתר אותה. נטל ההוכחה מוטל על המאשימים.

הכותב הוא עורך בכיר ב"הארץ", ממונה על פניות הקוראים למערכת

אי–פי
ראיתם את התמונה המפוברקת בפייסבוק? ספרו לנו איך הגבתם



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות