שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מחקר: בשביל הצעירים הבריטים, פייסבוק "מתה"

בני הנוער מתביישים להיראות בפייסבוק כי גם אמא ואבא נמצאים שם, אולם זאת גם הסיבה שהם נאלצים להמשיך להשתמש בה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

זה לא סוד שפייסבוק סובלת מירידה בפופולריות בקרב בני נוער, למעשה אפילו היא הודתה בכך. אבל לדברי חוקרים, בחלק מהמקומות מצבה של הרשת החברתית עגום בהרבה ממה שהיא מוכנה להודות. למעשה, בבריטניה לפחות פייסבוקגמרה את הסוס מבחינת בני הנוער.

"מה שלמדנו מעבודה עם בני 16-18 בבריטניה הוא שפייסבוק לא רק נמצאת בירידה, היא למעשה מתה ונקברה. בדרך כלל הם מתביישים אפילו להיות מקושרים אליה. אם הורים חששו פעם שילדיהם יצטרפו לפייסבוק, הילדים אומרים כעת כי המשפחה דורשת מהם להישאר שם ולעדכן על חייהם", כתב פרופסור דניאל מילר, מעורכי המחקר שממומן בידי האיחוד האירופי ומתנהל במשך 15 חודשים בשמונה מדינות שונות ברחבי העולם - מסין ועד צ'ילה.

"מה שמתברר כרגע המפנה שמביא להחלטה של צעירים לעזוב את פייסבוק הוא בוודאי היום הנורא שבו אמא שלך שולחת לך בקשת חברות. אתה פשוט לא יכול להיות צעיר וחופשי אם אתה יודע שההורים שלך יכולים לראות כל מעידה שלך".

מארק צוקרברג, מייסד פייסבוקצילום: אי–פי

פייסבוק ספגה ביקורת בנושא הפרטיות במשך השנים, ואולם מילר ציין כי דווקא הנושא שמטריד רבים מהמבוגרים אינו מהווה גורם במערכת השיקולים של בני הנוער. אחרי הכל, אחד השירותים המרכזיים שמושכים אותם היא אינסטגרם, שבבעלות פייסבוק. מילר אמנם לא כתב זאת, אבל מצד שני ייתכן שהנושא מטריד אותם מאוד, אבל רק ביחס להוריהם.

כפי שכבר ציינו רבים, מילר כתב כי הצעירים שנוטשים את פייסבוק עוברים לאפליקציות כמו טוויטר, אינסטגרם, סנאפצ'ט וגם ווטסאפ. הוא ציין כי הנטישה מתרחשת למרות העדיפות הטכנית היחסית של פייסבוק והאינטגרציה העדיפה בהרבה של פונקציות רבות במקום אחד - מתמונות ווידיאו ועד צ'ט.

גורם נוסף שמביא לעזיבה הוא החיפוש אחרי חוויות חדשות. "גם התשוקה לחידושים מניעה כל דור חדש לחפש מדיה משלו וזה מה שקורה עכשיו במדיה החברתית. אין שום חידוש בכך שצעירים מתעניינים בסטייל ובסטטוס".

אבל מילר כותב כי למרות הסלידה, לפייסבוק עדיין יש תפקיד בחיי הצעירים והוא שמירת הקשר עם בני ההורים או אפילו עם אחים מבוגרים יותר.

דבריו של פרופסור מילר מאששים דיווחים קודמים שהגיעו אף מפייסבוק עצמה במחקר של חברת ההשקעות פייפר ג'פרי מאוקטובר האחרון התגלתה ירידה משמעותית במידת החשיבות שבני נוער מייחסים לרשת החברתית בבואם לקבל החלטות על קניות. למעשה גם פייסבוק עצמה הודתה בכך פעמיים בשנה האחרונה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ