גוגל יצאה נגד אתרים מועתקים ומצאה את עצמה בצד השני - ברשת - הארץ

גוגל יצאה נגד אתרים מועתקים ומצאה את עצמה בצד השני

איש שיווק ופיתוח אתרים הזכיר לגוגל שבה בעת שהיא נלחמת נגד "scraper sites", היא עצמה משתמשת באותן שיטות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עודד ירון

גוגל הכריזה בשבוע שעבר על כלי חדש שמאפשר לבעלי אתרים לדווח על אתרים אחרים שמעתיקים מהם תוכן. ואולם היוזמה החדשה חשפה את צביעותה של גוגל, שמשתמשת בשיטות דומות בעצמה.

המטרה היא להילחם במה שנקרא scraper sites - אתרים שמעתיקים תוכן מאחרים ומשתמשים בו כדי לקדם את עצמם בתוצאות החיפוש בגוגל. הכלי מבקש מבעלי אתרים המבקשים להתלונן להציג את הדף באתר שלהם שממנו הועתק התוכן, את הדף המועתק ואת תוצאות החיפוש שמוכיחות שנפגע מההעתקה.

מדובר במטרה ראויה בסך הכל. בעלי אתרים שעמלו ויצרו תוכן איכותי עשויים למצוא אתרים אחרים שמקדימים אותם בתוצאות החיפוש של גוגל באמצעות התוכן שהם עצמם יצרו. אבל דן ברקר, איש שיווק ופיתוח אתרים, הגיב לציוץ של מאט קאטס, ראש צוות המלחמה בספאם, בציוץ מועיל משלו ובו הוא חשף אתר שמבצע בדיוק את אותה פעולה שגוגל יוצאת נגדה. אותו אתר הוא כמובן מנוע החיפוש של גוגל, שמציג מידע מקדים מאתרים במסגרת מה שהיא מכנה גרף הידע (Knowledge Graph).

גרף הידע הוא השכבה הסמנטית במנוע החיפוש שלה והוא מבוסס על מאות מיליוני "ישויות" - כמו דמויות, מקומות, מושגים, שגוגל יודעת שהם קשורים לפריטי מידע אחרים. באמצעות הידע הזה, היא מצליחה לספק מידע רלוונטי נוסף כבר בתוצאות החיפוש.

בציוץ שלו העלה תצלום מסך המשווה בין עמוד התוצאות של גוגל בחיפוש אחר Scraper Site, שכולל תקציר שמסביר במה המדובר. לצד תוצאות החיפוש הוא העלה תצלום של הערך מוויקיפדיה, ממנו בעצם נלקח הטקסט שהופיע בתוצאות החיפוש.

אורי ברייטמן, מקדם אתרים שכתב על כך בבלוג שלו, הזכיר כי מלבד הצביעות הבולטת, לפרקטיקה החדשה יחסית של גוגל יש גם השלכות, ובהן ירידה של 20% בתנועה בשנת 2013. הוא הוסיף כי למעשה, גוגל מנסה כאן להיכנס לתחום התכנים למטרות רווח על חשבונה של ויקיפדיה. אבל, ציין, היחסים בין השתיים לא כה פשוטים, מאחר שבאותה מידה שגוגל תלויה בוויקיפדיה לצורך התכנים, גם האנציקלופדיה זקוקה להפניות של גוגל.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ