עומר מילויצקי
עומר מילויצקי

פלטפורמות Crowd funding כמו קיקסטרטר ואינדגוגו הפכו פופולאריות מאוד בשנים האחרונות, במיוחד בקרב יזמים שמנסים לגייס תקציב ראשוני בדרך להגשמת החזון שלהם.

אבל האתגר המשמעותי ברוב המיזמים בפלטפורמות אלו הוא הידע והיכולת הנדרשים לצורך פיתוח מוצר אמיתי, או במילים אחרות להפוך רעיון למוצר. רעיון טוב ככל שיהיה הוא רק חלק אחד מהסיפור, ודווקא הביצוע הוא השלב שבו רוב המיזמים נופלים בו, גם אם הפתיעו את עצמם בהיקף המימון שהצליחו לגייס.

פלטפורמות מימון המונים פוגעות ביזמים?

כיצד המודל הקיים של אתרי הגיוס הקבוצתי פוגע בסיכוי ההצלחה של המיזם? התהליך הוא כזה: היזם מציג את הרעיון באחת הפלטפורמות וקובע יעד כספי אליו הוא שואף להגיע – כשמראש יעד זה אינו גבוה במטרה לסייע לסיכויי הגיוס. בכ- 70% מהמקרים היזמים מנמיכים את ההערכות לגבי הסכום הריאלי הנדרש לפיתוח המוצר.

אם מדובר ברעיון שמצליח להלהיב את הגולשים, רבים משקיעים את כספם, ויש לא מעט מקרים בהם ההתלהבות מדביקה היעד המקורי נחצה והיזם מצליח לגייס יותר ממה שביקש בתחילת הדרך.

כעת מתחיל המסע האמיתי – להפוך את הרעיון למוצר אמיתי. כיוון שברוב המקרים קיימת הנמכת ציפיות, שאר התהליך, לרוב, מבוצע תוך עיגול פינות או התפשרות מסוימת על המרכיבים שלכאורה נתפסים כפחות מהותיים, כמו שיווק ובניית אסטרטגיה עסקית ארוכת טווח. אבל גם הפיתוח והייצור של המוצר עצמו לפעמים סובלים מעיגול הפינות. הסיפור מסתבך בשלב הייצור בפועל, רוב היזמים חסרים בידע הנדרש ונמנעים מתמיכה של אנשי מקצוע רלוונטיים, שכמובן – עולים כסף שאין. כך בדיוק נכשלים מיזמים רבים.

בדיוק על בסיס התובנה הזו הוקמה "Dragon Innovation", עליה נכתב ב-Co.LABS. מדובר בפלטפורמה שנבנתה במטרה לסייע ליזמים לקחת רעיונות חדשניים ולהפוך אותם למוצרים אמיתיים. זה כולל בקרת עיצוב, פיתוח עסקי ואסטרטגי, QA, בניית תכנית שיווקית, גיוס כספים ממקורות שונים ואפילו סיוע במציאת מפעלי הייצור.

בנוסף, "Dragon Innovation" השיקה את "אתגר מיליון הדולר", כל חברה או יזם שיצליחו לגייס מיליון דולר בסבב הגיוס הראשוני ייזכו ל-100,000 דולר נוספים במיזם. למה שהיא תעשה את זה? כיוון שהאסטרטגיה העסקית של החברה היא להעצים יזמים ברחבי העולם (בדגש על מוצרי חומרה), והם מבינים שגיוס הוא אחד הדברים החשובים בתהליך – כזה שמאפשר ליזם להפוך את הרעיון למוצר.

יזמי החברה מציינים שהם אינם מתחרים של קיקסטארטר או פלטפורמות דומות, אלא מהווים כוח עזר משלים, שמחזק את הנקודות החלשות שלמעשה רלוונטיות לכל תהליך יזמי (יש שיגידו שמדובר ב- "crowdfunding advisory"). " אי אפשר לחפש בגוגל "manufacturing", הם אומרים, כשכוונתם היא שתהליך ההוצאה לפועל של הרעיון למוצר אינו פשוט כלל ומורכב מהמון שלבים ורכיבים שיחד קובעים את הצלחתו של המיזם.

בשורה התחתונה, יזמי החברה  מעידים על כ-55% הצלחה בעבודה עם יזמים (זאת בהשוואה לכ- 44% ב-Kikstarter). יחד עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את ניסיון הרב ש- Kikstarter צברה במשך השנים, אחרי  כ-160,000 פרויקטים לעומת כ- 22 בלבד של "Dragon Innovation".

לסיכום, נשאלת השאלה האם המודל העסקי והאסטרטגי של חברות כמו "Dragon Innovation" הוא הדבר הבא בתחום מימון המונים? האם מדובר באבולוציה טבעית או שמדובר בשלב ביניים בתהליך מתמשך שמבין את האתגר שהתהליך היזמי מייצר, בחיפוש אחר פיתרון פשוט וזמין יותר.

התפרסם לראשונה בבלוג Redefine.co.il

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ