טיילור סוויפט הסירה את כל אלבומיה מ-Spotify במחאה על גובה התמלוגים

סוויפט, מבקרת ידועה של מודל הסטרימינג, הצטרפה כעת לתום יורק בהסרת אלבומיה; בספוטיפיי קראו לה לחזור

עודד ירון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טיילור סוויפטצילום: REUTERS
עודד ירון

הזמרת טיילור סוויפט הסירה את כל אלבומיה משירות המוזיקה הפופולרי Spotify, במה שנראה כמו נקודת שפל ביחסיה של הזמרת עם שירות הסטרימינג.

מערכת היחסים בינה לבין אתר הסטרימינג ראתה עליות ומורדות כבר בעבר. רק בשבוע שעבר היא סירבה להוציא את אלבומה החדש "1989", בשירות. כעת הסירה סוויפט את כל אלבומיה שהעלתה בעבר והיו זמינים לשמיעה באתר. גם ב-2012 סירבה במשך חודשים להעלות את אלבומה Red, אך לבסוף התרצתה.

הנטישה של סוויפט הפכה פומבית כשב"ספוטיפיי" כתבו בבלוג שלהם פוסט נרגש הקורא לחזרתה של סוויפט. "אנחנו אוהבים את טיילור סוויפט, ויותר מ-40 מיליון משתמשים אוהבים אותה אף יותר - כמעט 16 מיליון מהם האזינו לשיריה ב-30 הימים האחרונים, והיא נמצאת ב-19 מיליון פלייליסטים", כתבו. "אנחנו מקווים שהיא תשנה את דעתה, ותצטרף אלינו בבניית כלכלת מוזיקה חדשה שתעבוד בשביל כולם", הוסיפו.

תום יורקצילום: אי־פי

סוויפט התייחסה לנושא כבר במאמר שכתבה בוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר השנה. "פיראטיות, שיתוף קבצים וסטרימינג צימקו בצורה דרסטית את מכירות האלבומים", היא כתבה. "לדעתי מוזיקה לא צריכה להיות חינמית, והתחזית שלי היא שאמנים יחידים והלייבלים שלהם יחליטו ביום מן הימים מה נקודת המחיר של אלבום. אני מקווה שהם לא ימעיטו בערכם או בערך האמנות שלהם".

סוויפט היא אחת מני רבים שמוחים על התמלוגים הזעומים שמקבלים האמנים בשירות. בכנס "Vanity Fair" בחודש שעבר ביקש ג'ימי באפט העלאה ממנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק. "אנחנו בסוף הצינור", אמר באפט. "כשכסף זורם ללייבל, הוא מטפטף לאמן. אתה רואה בעתיד שבו אנחנו נזכה לקבל העלאה?", שאל.

אק השיב שספוטיפיי מנסה, וסיפר שהחברה משלמת 70% מההכנסות ללייבלים. אבל לאמנים זה לא מספיק, והמחאות בנושא התמלוגים נשמעות תדיר בנוגע ל"ספוטיפיי" ולשירותי סטרימינג נוספים.

את חומרת הבעיה של האמנים חשף עוד ב-2012 דיימון קרוקובסקי, חבר להקת "גלקסי 500", שפרסם מאמר במגזין המקוון "פיצ'פורק" ובו פירט את הסכומים שקיבל מ"ספוטיפיי". קרוקובסקי חישב שהוא צריך 47,600 השמעות בשירות הסטרימינג כדי להגיע לרווח של מכירת אלבום אחד. הוא הוסיף שעל מנת להרוויח את מה שהרוויח ב-1988 ממכירה של אלף סינגלים, השיר שלו היה צריך להגיע ל-13 מיליון השמעות ב"ספוטיפיי". וזה כאשר הוא מחזיק בזכויות לשיריו ולא צריך להתחלק עם לייבל שלוקח את חלק הארי בתמלוגים.

בשנה שעברה הסיר הזמר הבריטי תום יורק כמה מאלבומיו משירות המוזיקה, במחאה על התמלוגים הנמוכים ששירות משלם לאמנים צעירים. סולן רדיוהד הותיר את אלבומי הלהקה בשירות, אך הסיר אלבום הסולו שלו “The Erasure” ואת האלבום "Amok" של ההרכב “אטומס פור פיס” בו הוא חבר ביחד עם המפיק נייג’ל גודריץ’. יורק קרא לאמנים אחרים לעשות כך גם כן. כמותו יצאו נגד השירות גם ג'וני מאר מהסמיתס ודייוויד ברן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ