שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

אגאדיר על הגריל של פייסבוק, אבל כנראה שזה לא‎ באמת יפריע לה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

רשת מסעדות ההמבורגרים אגאדיר נמצאת בעין הסערה לאחר שהעלתה אתמול (שישי) לפייסבוק קמפיין שמחפיץ נשים. בתגובה לסטטוס של החברה גולשים רבים הורידו את הדירוג של דף הפייסבוק של הרשת, עד שהיא נאלצה להסיר את כלי הדירוג מפייסבוק. למרות ההצלחה הנקודתית של קמפיין הנגד, רבים מציינים שהוא רק הביא להגדלת החשיפה של הרשת.

בתמונה שהעלתה אגאדיר לתמונת ה-Cover שבראש העמוד שלה בפייסבוק נראית צעירה לבושה בבגד ים המביטה למצלמה כשהיא מניחה את ראשה על משענת הכיסא (אולי כיסא גלגלים) שבו יושב אדם מבוגר ממנה. רובו לא נראה בתמונה, אבל קשה לפספס את שעון הזהב שהוא עונד. הכותרת, שמעלה קונטציות של שוגר דדי, היא "Rich Taste" (טעם יקר).

הפרסומת של אגאדיר. צילום מסך: מפייסבוק

כאמור, תגובות הגולשים על מה שנראה כעוד פרסומת מחפיצה של נשים, זמן קצר לאחר סערה דומה שחוללה פרסומת של גולדסטאר, לא איחרו לבוא. זה התחיל במאות ביקורות חריפות על הסטטוס המקורי. לכך היתוספו גם לא מעט ממים שלועגים לאגאדיר ופוסטים זועמים.

"אתם גרועים, אגאדיר. הפרסומת הזו לא רק מבזה נשים, שבעיניכם הן ההמבורגר, החתיכת בשר, בפרסומת, אלא גם גברים, שלדעתכם אם אין להם כסף להציע, אף אחת לא תהיה איתם", כתבה לנה רוסובסקי. "אתם עלובים. ולא, לא 'גם פרסומת רעה היא פרסומת'. אנחנו בעידן וירטואלי כבר, נשמות. אתם יורים ברגל של עצמכם. אגב, אם כבר יריתם בה, אולי תעשו ממנה המבורגר? צ'או, ביצ'ס".

גולשת נוספת, ליוי וינטר, מצאה דרך פעולה שנראית לפחות על פניה יותר יעילה - היא קראה לגולשים להוריד את דירוג הרשת בכלי שמציעה פייסבוק. "אגאדיר חשבו שהמודעה הדוחה הזאת תהיה מהלך פרסומי מדהים וויראלי, אולי הם צדקו אבל מה שהם לא הביאו בחשבון זה שיש מצב שזה יחזור אליהם כמו בומרנג", כתבה וינטר. "כל מה שצריך לעשות זה ללכת לעמוד שלהם ולתת להם כוכב אחד בביקורת, אם אתם חשים יצירתיים תכתבו גם את דעתכם עליהם".

כשפורסמה הקריאה של וינטר, הדירוג של הרשת היה 3.9 מתוך חמישה כוכבים, אבל אחרי יותר מ-2,000 דירוגים של כוכב אחד הדירוג של אגאדיר הידרדר בתוך כמה שעות ל-1.3 כוכבים, ואז אגאדיר פשוט הסירה את כלי הדירוג מהדף שלה.

וינטר קראה להרחיב את הקמפיין אל מחוץ לפייסבוק, לאפליקציות מקבילות כמו Trip Advisor, שמדרגת מסעדות יחידות ברשת. ואולם, עידו קינן ציין בחדר 404 כי מספר הדירוגים השליליים במחאה עדיין נמוך מאוד.

למרות המחאה, כפי שנאמר בנוגע לקמפיין של גולדסטאר, גם במקרה זה רבים מאמינים שאגאדיר והפרסומאים שאחראים לקמפיין שלה רק מייחלים לסערת רשת מהסוג הזה.

יאן (יאנקו) קוטליארסקי, מנהל מחלקת המדיה החברתית בחברת הפרסום ברשת moblin, הסביר ל"הארץ" שקמפיין מחאה נגד פרסומות כאלה אינו מועיל אם הוא נותר בגבולות הרשת. כשהוא נשאל אם אפשר להגדיר את הקמפיינים של גולדסטאר ואגאדיר כהצלחה או כישלון, השיב שאי אפשר לעשות זאת מבלי שהחברות יחשפו זאת בעצמן.

עם זאת, הוסיף קוטליארסקי, "הן מקבלות חשיפה ששווה מיליונים וגדולים וחכמים ממני אמרו שאין דבר כזה פרסום רע. לדעתי, גולדסטאר הרוויחה הרבה יותר מעצם העובדה שאותה פרסומת מפורסמת לא הזכירה ולו פעם אחת את המותג עצמו. לגבי אגאדיר, זה הקו שלהם. זו לא פעם ראשונה שהם יוצאים בפרסומות קיצוניות. אני די בטוח שהם עושים את זה במודע כי צריך להיות ממש תמים כדי לחשוב שמודעות כאלה לא יגרמו לאנשים לדבר על זה".

אתה מכיר קמפיינים שהתקבלו בתגובת נגד רצינית?

"אני לא מכיר קמפיין בארץ בסגנון שבעקבותיו המפרסם הוריד את הקמפיין והתנצל. וזה מדהים: אנחנו חיים בעולם שבו אופרה וינפרי יכולה לגרום לעסק לפשוט את הרגל, אבל קמפיין שוביניסטי יתקבל על ידי המפרסם בברכה רק כי הוא יוצר באזז".

לדברי קוטליארסקי, הדרך היחידה לנצח קמפיינים כאלה היא בחרם אמיתי בשטח. "הבעיה היא שאין מישהו שמוביל. יש הרבה מאוד דעות, חלקן קיצוניות וחלקן פחות. כך נוצר מצב שבו במקום לעמוד על הרגליים ולהוכיח למפרסמים שגם לנו כצרכנים יש כוח, אנחנו צועקים 'זאב זאב' וממשיכים למשבר הבא".

ברשת אגאדיר ביקשו לא להגיב בשלב זה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ