צוקרברג: פייסבוק תיאבק בדיווחים שקריים

לאחר הביקורת החריפה שנמתחה על הרשת החברתית מחוץ וגם מבית, בעקבות הטענות לכך שהשפיעה על הבחירות האחרונות בארצות הברית, מנכ"ל הרשת דוחה את הטענות, אבל מבטיח לשפר את המצב

עודד ירון
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עודד ירון

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הגיב הלילה (ראשון) לביקורת החריפה שנמתחה על התפקיד ששיחקה הרשת החברתית בהפצת דיווחים שקריים במערכת הבחירות בארצות הברית. בפוסט שכתב בפרופיל האישי שלו צוקרברג דחה את הטענות אך הבטיח לפעול כדי להעלים סיפורים שקריים מהפלטפורמה.

הפוסט של צוקרברג מגיע לאחר שרבים הטילו על פייסבוק ורשתות חברתיות נוספות לפחות חלק מהאשמה על מה שכינו מותה של האמת במערכת הבחירות הנוכחית. בניו יורק טיימס ובעיתונים נוספים דיווחו כי הפולמוס סביב תפקידה של פייסבוק לא נותר רק נחלתה של התקשורת אלא גם הפך לנושא לדיון בקרב הההנהלה הבכירה של הרשת החברתית.

צוקרברג. חקירה נגדו ונגד תשעה בכירים בפייסבוק
צוקרברג. חקירה נגדו ונגד תשעה בכירים בפייסבוקצילום: רויטרס

לדברי הטיימס, כמה מהעובדים הבכירים דואגים מפני הפצה של ממים גזעניים הקשורים לתנועת הימין האלטרנטיווית בעוד שאחרים חוששים מפני ההשפעה של "בועת הפילטר" - האפקט של הפידים השונים בתכלית שכל אחד נחשף אליהם. כמה עובדים אף שלחו הצעות שיפור למנהלי המוצר של הניוזפיד.

אבל כלפי חוץ לפחות פייסבוק וצוקרברג עצמו עמדו על כך שלפייסבוק לא היתה כל השפעה על הבחירות. כבר ביום חמישי אמר צוקרברג כי המחשבה שלפייסבוק היתה השפעה על מהלך הבחירות "הוא רעיון די משוגע".

בפוסט כתב צוקרברג כי 99% מהתוכן שאנשים צופים בו הוא תוכן אותנטי. "רק כמות קטנה מאוד היא דיווחים שקריים ומתיחות. המתיחות שאכן קיימות אינן מוגבלות לצד מפלגתי אחד, או אפילו לפוליטיקה. בסך הכל, זה גורם לכך שזה מאוד לא סביר שמתיחות שינו את התוצאות של הבחירות לכיוון כזה או אחר", הוסיף.

אבל רבים לא יסכימו איתו. "סיפור שקרי שטוען כי האפיפיור פרנציסקוס - שלמעשה תומך בזכויות הפליטים - הביע תמיכה במר טראמפ זכה לכמעט מיליון שיתופים, וודאי עשרות מיליונים נחשפו אליו", אמרה לניו יורק טיימס זיינפ טופקצ'י‎, מרצה באוניברסיטת צפון קרוליינה. "התיקון כמעט לא נשמע. כמובן שלפייסבוק היתה השפעה משמעותית על הבחירות האחרונות".

אד וסרמן, דקאן בית הספר לעיתונות בברקלי, אמר לסוכנות בלומברג כי הסיפורים האלה עיצבו את דעת הקהל. "זהו ציון דרך", הוא אומר. "טראמפ היה מסוגל להפיץ את המסר שלו בדרך שהיתה לה השפעה עצומה — ומבלי שהיה צריך לעבור את 'בדיקות האיכות' שבדרך כלל מתקיימות כאשר מידע מופץ לקהל הרחב. למעשה, התקיימה מערכת שבה למדיה היתה השפעה — אך לא היתה לה סמכות. לסמכות שמגיעה לאחר בדיקת עובדות זהירה לא היתה באמת השפעה".

למרות העמדה הרשמית, צוקרברג הוסיף כי פייסבוק אינה רוצה שום הפצה של מתיחות ברשת. "המטרה שלנו היא להראות לאנשים את התוכן שהם יתפסו כמשמעותי, ואנשים רוצים חדשות מדויקות. כבר התחלנו לעבור כדי לאפשר לקהילה שלנו להתריע על מתיחות ודיווחים שקריים, ויש עוד הרבה שאנחנו יכולים לעשות פה. התקדמנו, ואנחנו נמשיך לעבוד כדי לשפר עוד את הנושא".

עם זאת הוא ציין שגם ה"אמת" נתונה לפרשנויות, ולפעמים קשה לזהות מה היא בדיוק. "בעוד שניתן להפריך לגמרי כמה מתיחות, נתח גדול יותר של תוכן, כולל ממקורות מהמיינסטרים, עשוי להציג את הרעיון הבסיסי בצורה נכונה אבל לטעות או להשמיט כמה פרטים".

תגובות