רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יותר אישי, פחות ויראלי: פייסבוק מכריזה על שינויים דרמטיים בפיד

הרשת החברתית הודיעה הלילה (שישי) על שינויים נרחבים בדרך שבה יוצג הפיד לשני מיליארד המשתמשים שלה. בתוכנית - העדפה לפוסטים של חברים ומשפחה על פני תוכן של חברות וגופי תקשורת

14תגובות
בלומברג

פייסבוק ביצעה שינויים נרחבים בסוגי הפוסטים, הסרטונים והתמונות שישלטו בפיד של יותר משני מיליארד המשתמשים של הרשת החברתית. הלילה (שישי) הכריזה החברה כי היא תעניק עדיפות לפוסטים של חברים ומשפחה על פני תוכן של גופי תוכן וחברות.

השינוי הוא המשמעותי ביותר בניוזפיד של פייסבוק זה שנים. המשתמשים יראו בשבועות הקרובים פחות סרטונים ויראליים וכתבות של גופי תקשורת או גופים מסחריים. במקום זאת פייסבוק תבליט פוסטים שחברים הגיבו להם או עשו להם לייק.

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, אמר לאחרונה בראיון כי החברה רוצה להגביר את "האינטראקציות המשמעותיות" של משתמשים ברשת החברתית. זאת במקביל לצמצום של מה שהוא מכנה "תוכן פסיבי".

השינויים האחרונים מעלים שורה של תהיות בקרב מבקרי הרשת. בין היתר הם חוששים להתחזקות מה שנקרא "תיבת התהודה של הרשת" - כלומר אנשים יראו יותר ויותר תוכן שמתיישב עם תפיסותיהם. בנוסף קיים חשש להגדלת התפוצה של "פייק ניוז" - דיווחים שקריים. לדוגמה, אם אחד מחבריכם יעלה לינק עם דיווחים שקריים או לא מדוייקים שזוכים לתגובות רבות - הדיווחים הללו ייזכו לתפוצה רחבה.

הכרזת השינוי בפיד של מארק צוקרברג - דלג

המטרה: ים, כיף, רשת פייסבוק

המטרה של השינוי היא, בסופו של דבר, משהו שהרבה פחות קל לכמת או לממש: פייסבוק רוצה שאנשים ירגישו תחושות חיוביות ולא שליליות לאחר הביקור ברשת.

"כשאנשים מתקשרים עם אנשים שהם קרובים אליהם, זה יותר משמעותי, יותר מספק", אמר דייוויד גינסבורג, מנהל המחקר בחברה. "זה טוב לרווחה הנפשית שלכם".

פייסבוק ספגה ביקורת חריפה בשנה האחרונה מהתקשורת, ממומחים וממחוקקים בשל הדברים שהיא חושפת בפני המשתמשים ברשת, בדגש על השאלה האם היא מספקת חוויה חיובית. גם הבחירות האחרונות בארה"ב, שהיו רצופות בדיווחים על מעורבות חיצונית רוסית ושל דיווחים שקריים מגורמים קיצוניים במדינה גופא, עוררו עליה ביקורת חריפה. אחת הסוגיות שהעיבו על החברה היתה השאלה אם האלגוריתמים של החברה הובילו להעדפה של גורמים כאלה על פני גופי חדשות רציניים.

ההשלכות של השינויים החדשים יהיה כמעט לבטח מרחיקות לכת. גופי תקשורת, ארגונים ללא מטרות רווח, עסקים קטנים וקבוצות רבות אחרות מסתמכים על הרשת החברתית כדי להגיע לאנשים. פגיעה (אחת מני רבות) בתפוצה של הפוסטים שלהם ללא ספק תזיק להם.

אדם מוסרי, סגן נשיא לניהול מוצר בחברה שאחראי לניוזפיד, הודה כי "יהיו חששות" משותפים וגופי תקשורת שמתלוננים לא אחת על השינויים הבלתי פוסקים ברשת החברתית.

השינוי עשוי לפגוע גם באינטרס המסחרי של החברה - לפחות לטווח הקצר. לאורך רוב שנות קיומה פייסבוק מנסה לדחוף משתמשים להשתמש יותר ויותר ברשת החברתית. התוכן הוויראלי המדובר הוא אחד הדברים שמשאירים משתמשים ברשת החברתית. צוקרברג מצידו אמר כי הוא מאמין שאם לאנשים תהיה חוויה חיובית, החברה תרוויח לטווח הארוך.

פייסבוק כבר אמרה בעבר שהיא מנסה להגדיל את הנוכחות של פוסטים מחברים ובני משפחה, אבל ההכרזה ביום חמישי הולכת צעד נוסף קדימה בכך שהיא הבטיחה גם לקדם פוסטים שזכו למעורבות משמעותית. לדוגמה, תגובה ארוכה על תמונה של בן משפחה עשויה לקבל מקום בולט בניוזפיד.

פייסבוק ערכה במשך חודשים מחקרים פנימיים בסיוע של חוקרים חיצוניים כדי לבחון את ההשפעה שלה על משתמשים. זאת בעקבות הביקורת הבלתי פוסקת של פוליטיקאים, חוקרים והתקשורת על כך שהחברה התעלמה מהאחריות שלה כלפי המשתמשים.

מארק צוקרברג
אי־פי

הבחירות בארה"ב היוו את אחת הדוגמאות הבולטות לכך בשנים האחרונות, והתגובה הראשונית של צוקרברג שניסה לבטל את הטענות נגד הרשת זכורה לרעה. בשבוע שעבר הוא כתב כי המטרה שלו לשנה החדשה היא לוודא שזמן שאנשים מבלים בפייסבוק הוא זמן שלא ירד לטמיון.

ביום חמישי הוא התייחס לביקורת הרחבה שסופגת החברה ואמר כי היא הובילה אותה "להתמודד בצורה טובה יותר עם דברים שליליים שקורים פעמים רבות במערכת".

"רק מפני שכלי יכול לשמש לטוב ולרע, לא הופך את הכלי לרע. זה רק אומר שאתה צריך להבין מה הצד השלילי ואיך אפשר לצמצם אותו", אמר.

החברה התמקדה במיוחד בנושא התוכן הפאסיבי. משתמשים רבים התלוננו שהאתר מרחיק אותם מחבריהם האמיתיים ומבני משפחותיהם.

"הגל הגדול של תוכן ציבורי באמת גרם לנו להרהר: מה אנחנו באמת אמורים לעשות פה? אם אנחנו פה כדי לסייע לאנשים לבנות קשרים, אז אנחנו צריכים לבצע התאמות".

לדבריו, הוא מוביל את החברה להתמקדות בגישה החדשה. מנהלי מוצר מתבקשים לאפשר את האינטראקציות המשמעותיות ביותר בין אנשים. זאת, במקום הדרישה הקודמת - לסייע לאנשים למצוא תוכן משמעותי.

צוקרברג הוסיף כי גם להולדת בנותיו, מקסימה ואוגוסט, היתה השפעה על שינוי הכיוון. "חשוב לי שכשמקס ואוגוסט יגדלו הן יחושו שמה שאבא שלהן בנה היה טוב לעולם".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות