האמון הציבורי בפייסבוק וטוויטר בשפל חסר תקדים

ירידה באחוזי המשתמשים שמאמינים למידע שהן מפרסמות, במקביל לעלייה באמון הציבור בעיתונות הממוסדת - מחקר חדש מציג נתונים שצריכים להדאיג את ענקיות הרשת

יאיר בריל - צרובה
יאיר בריל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
מארק צוקרברג
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג. יצטרך לעשות חושביםצילום: אי־פי
יאיר בריל - צרובה
יאיר בריל

בשנה האחרונה התמודדו הרשתות החברתיות כמו פייסבוק וטוויטר עם לא מעט אירועים שאיתגרו את תפיסת הציבור בנוגע לחשיבותן, רמת האמינות שלהן ויכולתן להוות כלי הוגן ומועיל. אם להסתמך על המחקר החדש שהתפרסם בימים האחרונים, לא נראה שנרשמה הצלחה מרשימה בתחום.

חברת יחסי הציבור האמריקאית אדלמן פרסמה בפעם ה-18 את סקר האמינות שלה שבוחן את אמון הציבור בתחומים שונים וכלפי מוסדות מגוונים, והפעם לקחו בו חלק 33,000 איש מ-28 מדינות בעולם.

מניית טוויטר בבורסת נאסד"ק
מניית טוויטר בבורסת נאסד"ק. אמון הציבור בירידהצילום: רויטרס

על פי תוצאות המחקר השנה, במקביל לעלייה מחודשת באמון הציבור בעיתונות הממוסדת, ישנה ירידה באמון בפרסומים בפלטפורמות החברתיות. 59% מהציבור מביעים אמון בעיתונות, לעומת 51% בלבד שמאמינים בפרסומים של הרשתות החברתיות.

ב-21 מבין 28 המדינות שלקחו חלק במחקר ישנו אמון גדול יותר בידיעות שמגיעות מהעיתונות מאשר מהרשתות החברתיות. את הירידה הגדולה ביותר רשמה ארצות הברית - 11% פחות לעומת השנה שעברה.

העיסוק המתמיד ב"פייק ניוז" השפיע גם על המודעות של הנשאלים בנושא. 59% מהנשאלים השיבו כי הם לא בטוחים אם הדיווחים שהם קוראים ברשתות הם אמיתיים או לא, 56% לא בטוחים באילו פוליטיקאים לבטוח ו-42% לא יודעים באילו מותגים לבטוח. כמעט 70% מהנשאלים הביעו חשש מהשימוש בפייק ניוז כסוג של נשק.

כאמור, 2017 לא עשתה חיים קלים לרשתות החברתיות בכלל ולפייסבוק בפרט. החקירות שנגעו להתערבות רוסית במערכת הבחירות בארצות הברית האירו אותה באור שלילי, וגם סיפורים שנגעו לאופן הטיפול שלה באנטישמיות והכחשת שואה לא ממש עשו לה שירות טוב. אפילו מקרים שבהם מנכ"ל החברה מארק צוקרברג אמור היה להצטייר כאיש הטוב, כמו באירועי הוריקן מריה בפוארטו ריקו, הסתיימו בתקריות יח"צ מביכות.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ