"היית הולכת לטקס למחבלי חמאס?": הקמפיין של נתניהו מגיע למסנג'ר של כולנו

האיש שהביא לארץ את הקמפיין השלילי וניצח בקרב על הוויראליות, לוקח את הבחירות למקום חדש - האם זה יעבוד לו גם הפעם?

איתן לשם
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איתן לשם

על דבר אחד אי אפשר שלא להצדיע לבנימין נתניהו - החדשנות התעמולתית שלו. ב-1996, כשכולם הציגו שדות חקלאיים בתשדירים, הוא ניהל קמפיין אישי ושלילי ראשון מסוגו. בבחירות הקודמות הוא שלט ברשתות החברתיות עם כמה סרטונים ויראליים, וגם הפעם הקמפיין שלו חדשני ואולי אף חוצה את הגבול. מספר גדול של גולשים דיווחו ברשתות החברתיות כי קיבלו הודעות אישיות למסנג'ר שלהם - שירות ההודעות של פייסבוק - מהדף הרשמי של ראש הממשלה.

בהודעה, שכוונה ספציפית למין הנמען, נכתב - "ערב טוב, מה שלומך? תגיד, היית הולך לטקס לזכר מחבלי חמאס?". מתחת לשאלה מופיעות אפשרויות לבחירה: "אין מצב", "ברור שלא" ו"בחיים לא". אחריהן נשלחת ההודעה "ברור, גם אני לא. אבל אתה יודע מי כן הלך? בני גנץ. אתה חייב לראות את הסרטון".

האירוע המדובר נערך ביוני 2015 בקיבוץ כפר עזה, סמוך לגבול הרצועה. אלא שלא היה זה אירוע הוקרה למחבלים, כפי שטוען נתניהו, אלא טקס שנועד לדברי מארגניו לקרב בין הציבור הישראלי לפלסטיני. הם הציגו אותו כקונצרט חגיגי בהשתתפות יהודים וערבים, בסימן התקווה לדיאלוג ולפיוס.

בין הגולשים ששיתפו צילומי מסך של ההודעה שקיבלו, היו רבים שהתלוננו על הפרת פרטיות על שבירת "הקיר הרביעי" בכל הנוגע לתעמולה וגבולות הגזרה שלה. צוות הקמפיין של נתניהו גם מפיץ סמסים, הודעות ווטסאפ ואפילו הודעות קוליות שנשלחות למכשירים סלולריים של אנשים שנבחרו בקפידה.

האם זה חוקי? כנראה שכן, הרי לראש הממשלה יש מספיק דאגות פליליות על ראשו. האם זה מטריד? לפחות עבור חלק מהנמענים. אבל גם בבחירות 2019 נתניהו ממשיך להוביל בכל הנוגע לחדשנות, יצירתיות, הבנת העולם הדיגיטלי וניצולו.

לפי מומחים שונים, ייתכן אף שמדובר בניסיון לאסוף נתונים על הגולשים כדי לייצר מאגר מידע שישמש את הקמפיין. אנשי נתניהו יכולים לצבור באמצעות השיחות מידע רב ערך על הבוחרים: עמדתם הבסיסית כלפי נתניהו, הנושאים שהכי מעניינים אותם, מה מפריע להם במועמד. את הנתונים אפשר להצליב עם נתונים דמוגרפיים על גיל ומקום מגורים. מאגר מידע מסוג זה הוא רב ערך לקמפיינרים, כיוון שבאמצעותו אפשר לכוון פרסום או פייק-ניוז מדויקים, שיתאימו לסט הערכים של הבוחר.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ