מה זה לעזאזל VSCO Girl? ברוכים הבאים לטרנד שמחזיר את הקרוקס לאופנה

VSCO היא בסך הכל אפליקציית צילום, אבל היא הפכה לסמל החדשים של נערת הויסקו; "נערה פקחית ושנונה שלא רק נראית מוכנה ללכת לחוף, אלא גם מקרינה שאיפה "להציל את הצבים"

בקי יוז, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
נערות VSCO. צילום מסך: מתוך אינסטגרם
נערות VSCO. צילום מסך: מתוך אינסטגרם

הקליפ The Ultimate VSCO Sleepover הועלה על ידי היוטיוברית אמה מרי בת ה–15 ביולי, ומאז הוא נצפה 1.3 מיליון פעמים. נראות בו שבע מחברותיה של אמה, שבאו ללון בלילה בטרמפולינה שהוצבה בחצר ביתה ואשר כוסתה בשטיחים, כריות, שמיכות רכות ושרשרת נורות המפיצות אור חם. העיצוב לא היה מקורי אלא התבסס על תמונה שהועלתה לאינסטגרם ומהווה סמל לזהות מקוונת שבאה לידי ביטוי באופן חזותי קיצוני.

"אני יודעת ש–VSCO היא רק אפליקציה ושאי אפשר להיות 'אדם של VSCO'", אומרת אמה בסרטון. "זה פשוט הפך להיות משהו". (היא וחברותיה העבירו את המסיבה לתוך הבית זמן קצר אחרי הצילום בגלל היתושים).

ואכן, VSCO (שאותה מבטאים "ויסקו") היא אפליקציה לעריכה ושיתוף של תמונות. אבל היא בפירוש גם "משהו". "נערות ויסקו" כמו אמה וחברותיה נפוצות כיום בכל הרשת והן מפיצות את הרעיונות האסתטיים הסביבתיים הקלילים והמעורפלים שלהן, ובמקביל נותנות השראה לממים. (ב–TikTok יש כבר יותר מ–422.4 מיליון קליפים עם התווית #vscogirl, רובם פרודיות).

קלהאן רוזנבלט מ–NBC News מתארת "נערת ויסקו" כ"האיטרציה האחרונה  של נערה הלבושה בסגנון של פנימייה עם השראה חסרת רשמיות של חוף". נערת ויסקו היא לא רק נערה פקחית ושנונה שנראית מוכנה ללכת לחוף, אלא גם מקרינה שאיפה "להציל את הצבים". רוזנבלט הוסיפה כי "מרכיב מרכזי בסגנון הזה הוא השימוש במוצרים כמו קשיות ממתכת ובקבוקי הידרו" בנוסף לקוקיות חמודות ורשימה של פריטים אחרים הנושאים שמות מותג מפורסמים.

כלומר, סגנון החיים של נערת ויסקו מתייחס פחות לאפליקציה עצמה ויותר לאביזרים כמו "קרוקס" (מעוטרים בצ'ארמים); צמידי "פיורה וידה" (Pura Vida) העשויים בעבודת יד; בקבוקי הידרו המוזכרים לעיל (מכוסים בסטיקרים); תיקי גב מתוצרת Fjällräven Kånken; שפתוני Burt's Bees ו"קארמקס"; סניקרים מתוצרת ונס (Vans) ותרסיס לפנים של מריו בָּדֶסְקוּ. לעתים קרובות מוזכרות החברות בפוסטים באינסטגרם, וכך מיטשטש הקו בין הערכה לבין פרסומת.

אפליקציית VSCO איננה מעודדת בדרך כלל יצירת משפיענים. כשמשתמש מעלה תמונה, יתכן שהיא כוללת האשטג וכותרת אבל הגורמים המשפיעים, כגון מספר העוקבים וההערות, אינם מוצגים (אינסטגרם בודקת כעת רעיונות דומים אחרי שיחות שהתקיימו ב–2013 על רכישת VSCO).

העובדה ש–VSCO מסתירה את המספרים האלה מקטינה מן הסתם את הלחצים מהפוסטים. תחשבו על סימון ביילס, המתעמלת האולימפית, שהאינסטגרם שלה מלא תמונות מקצועיות, סרטוני הופעות ופרסומות #. הנתונים שלה בוויסקו מספרים סיפור שונה: יש באפליקציה הזאת קליפים קצרים על הבולדוג הצרפתי שלה, הזמנות המבורגרים וקטעים מחייה החברתיים.

האפליקציה, שלה יש 20 מיליון משתמשים שבועיים פעילים, איננה מתגמלת העלאת פוסטים מסוגים מיוחדים, ולכן היא איננה זוקפת לזכותה את התפשטות ההתנהגות האסתטית של נערת הוויסקו. "אלה שהתחילו בכך היו נערות בגיל העשרה", אמרה ג'ולי אינואי, דוברת ויסקו בראיון טלפוני. "הן התחילו בהצגת הפריטים ששייכים להן".

אבל חברות מסחריות שמחות לייחס לעצמן את התופעה הזאת — ולהפיק ממנה רווחים.

פיורה וידה, המייצרת צמידים שאפשר לענוד אחד על השני (במחירים של 12–28 דולר לאחד), מכפילה את המכירות שלה בשוק של נערות הוויסקו. כדי לקבל את שי החינם שהוצא בחודש שעבר על ידי החברה הזו באינסטגרם, תוך שיתוף פעולה עם הידרו, הגולשים היו צריכים לעקוב באינסטגרם אחרי שני המותגים האלה ואחר כך להשאיר הערה על התמונה של פיורה וידה. ונסה סקאגס, שעובדת במחלקת השיווק של פיורה וידה, אמרה שמספר הצופים בתמונה (בקבוק הידרו מכוסה בסטיקרים של "הצילו את הצבים!") היה גדול פי שניים ממספר הצופים בפוסט ממוצע של החברה. "אנחנו מתלוצצים ששברנו את האינטרנט עם התמונה היחידה הזאת" (נציג מטעם הידרו סירב למסור תגובה).

לא כל המותגים, שמופיעים בפוסטים של נערות הוויסקו, נוקטים את אותה גישה. דובר של מריו בדסקו — החברה לטיפוח העור שמופיעה ברבים מהממים — אמר כי החברה אינה מתכננת להשקיע מאמצים נוספים כדי להגיע לבעלות השפעה בגיל העשרה. "אני בפירוש לא עשיתי קנוניה עם כל המותגים האחרים כדי להפוך למותג ויסקו ראשון במעלה", אמר הדובר.

טרנס ריילי, מנהל השיווק הראשי של קרוקס, כתב באימייל כי אופנת "נערת הוויסקו" לא שינתה את אסטרטגיית Gen–Z של החברה, שכבר כוללת שיתוף תמונות של אוהדים צעירים בתקשורת החברתית (הוא התייחס באופן כולל לאוהדים קנאים כגון CrocsNation#).

פיורה וידה ערכה לפני כשבועיים עוד מבצע מתנות חינם. הפרס כלל קוקיות, זוג סניקרס של ונס, מוצרים של מריו בדסקו וכמובן, עוד בקבוק הידרו מכוסה בסטיקרים וצמידים עם סטיקרים של החברה עצמה.

זוהי, עקרונית, חבילה הכוללת את הסט הראשון — והבסיסי — של נערה שרוצה להיחשב לנערת ויסקו. אך סקאגס אמרה: אנחנו מתכננים לא להשתמש במונח 'נערת ויסקו'".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ