ג'סטין ביבר רצה להיט, אז הוא ביקש ממעריציו לקדם לו אחד

מניפולציות סטרימינג הן דרך מלוכלכת להשפיע על דירוגי המצעדים ברחבי העולם ורבים אכן בזים לשיטה; אבל דווקא אחד מכוכבי הפופ הגדולים בעולם עודד את המאזינים לשתף פעולה עם הטריק

איתן לשם
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הפוסט, שהוסר ביניים, ובו קישור למצג שהכינו המעריצים
הפוסט, שהוסר ביניים, ובו קישור למצג שהכינו המעריציםצילום: אינסטגרם
איתן לשם

אי שם בתחילת עידן הרשתות החברתיות, העולם התמכר לחוכמת ההמונים. הרי מה יותר נכון מאנשים שמדרגים מקומות שהם אוהבים כדי שכולם ידעו, עם אלגוריתם מתוחכם שאורז את העדפותיהם ומכמת אותם לכדי רשימה? אלא שהמוח האנושי הוא מופת של יצירתיות תחבולנית, ושתי השיטות האלו להשגת מידע מהימן על מה שטוב, הפכו לשובל נכלולי של ניסיונות לעבוד על כולם. כעת מגיע תורו של ג'סטין ביבר, אליל הנערות הקנדי, שעשה השבוע את מה שאף אמן לא העז לעשות לפניו - הפציר במעריציו לתחמן את הרשת כדי להציב שיר שלו בטבלת "המושמעים ביותר" של מגזין בילבורד הנחשב.

קידום שירים או אלבומים בשיטות שונות, משונות ולא כל כך משנות, הוא נוהג די קבוע של מעריצים. לפני השקת סינגל חדש הם מתאספים בקבוצות וירטואליות ומתפלפלים בהלכות קידום שיר במעלה טבלת ההשמעות. איך הם עושים זאת?

הדרכים מגוונות: מהצבת השיר המבוקש ברשימת השמעה בספוטיפיי וניגונה ללא הפסק ועד רכישת תקליט אונליין, תוך פרסום הרכישה בצירוף לינק בפלטפורמות שונות. את כל הפעולות הללו קוראים האלגוריתמים של יוצרי טבלאות ההשמעה, ועל פי הנתונים שאספו מהפלטפורמות השונות (שירותי סטרימינג, יוטיוב ו-iTunes) הם יוצרים רשימה שאמורה לשקף את המצב בשטח.

מטרת פעולת הגרילה הזו היא לשבש את פעולות האלגוריתם ולקדם את השיר במעלה הטבלה, מה שיביא לזמר האהוב עליהם כבוד ולהם סיפוק שרק מעריץ נלהב יידע כמותו. ביבר הפר את כל כללי הקידום והאתיקה של עולם המוזיקה, כשפרסם באינסטגרם את "ספר ההנחיות" למעריציו בו הוא מפרט עבורם את הדרכים לתחמון שירותי הסטרימינג השונים. "ג'סטין ממש רוצה שיר בפסגת טבלת ההשמעות" נכתב במדריך.

לצד בקשות לגיטימיות כמו "רכשו את האלבום" ו"שתפו את הרכישה שלכם", מופיעות הנחיות שתעשיית המוזיקה שונאת במיוחד, כמו גלישה דרך ב-VPN נוסף כדי שהאלגוריתם יספור את הגולש כאילו הוא גר בארה"ב (בבילבורד אוספים נתונים אמריקאים בלבד), ופירוט שיטות האזנה ביוטיוב שמעלות את "הנראות" של לחיצת הפליי. זו כנראה הסיבה שהפוסט המקורי של ביבר הוסר במהרה מהרשת, אך המעריצים, שהיו כל כך נלהבים מההתגייסות של הכוכב למען עצמו, שיתפו אותו שוב ושוב וגרמו לביבר מבוכה לא קטנה.

תעשיית המוזיקה כולה, החל משירותי הסטרימינג דרך מפיקים ועד אמנים ומפיצים, התאחדה ביוזמה משותפת למניעת תופעות כאלה. "מניפולציית סטרימיניג פוגעת בעולם המוזיקה כולו, מפריעה לשקף את המצב האמיתי ולנתח את המציאות והפופולריות של טרנדים מוזיקליים", נכתב ב של מנסחי היוזמה.

למרות זאת, מומחים רבים טוענים שההשפעה של מניפולציות כאלה היא מזערית, מאחר ומדובר על כמות אדירה של מידע, עם כל הכבוד לביבר ומעריציו. אך אולי יש מסקנה משמחת מהסרת המסכות - עידן הרשימות תם וכל דירוג כבר לא יכול ליהנות מחוכמתם של ההמונים. אולי מתחכומם המטופש.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ