פייסבוק נגד התנתקות מפייסבוק

קודי רומנו יצר אפליקציה שמקלה על משתמשים לעשות הפסקות בשימוש בפייסבוק, אך סגר אותה לאחר שעורכי הדין של הרשת איימו בתביעה בשל שימוש בסימן המסחרי שלה

עידו קינן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עידו קינן

בפייסבוק לא אוהבים שאנשים מתנתקים מהרשת החברתית. הסיבה היא שהמשתמשים שלה משמשים בתפקיד כפול: הם גם העובדים-המתנדבים, שמייצרים עבורה תוכן, מקדמים תכנים וטווים את הגרף החברתי שלהם, וגם הצופים-הצרכנים, שנחשפים לפרסומות שנתפרו לפי המידע שסיפקו ומכניסים לה כסף ממפרסמים. כשמישהו מנסה להתנתק מפייסבוק, היא מציגה לו חברבוקים שלו ואומרת שיצטערו לראותו עוזב. כשמישהו יוצר אפליקציה להתנתקות מפייסבוק, היא משסה בו את העורכדינים.

כך קרה לקודי רומנו, שיצר לפני חודשיים אפליקציה פשוטה להתנתקות זמנית מפייסבוק, Break Your Facebook ("שברו את הפייסבוק שלכם"). האפליקציה, בכתובת breakyourfacebook.com, איפשרה למשתמשים להגדיר מראש את זמן ההתנתקות הרצוי, מדקה אחת ועד שלושים יום, ואז יצרה להם סיסמה אקראית חדשה לפייסבוק. הם התבקשו להזין אותה בלי לזכור אותה ואז להתנתק. בתום הזמן הקצוב, האפליקציה שלחה להם לינק עם תזכורת לסיסמה, שבאמצעותה יוכלו להתחבר מחדש. השימוש באפליקציה היה בחינם, ורומנו ביקש ממי שרוצה לתמוך בו "לקנות לי כוס קפה", כלומר להרים תרומה באמצעות פייפאל.

שלשום שלחה פייסבוק את המהלך לרומנו מכתב הפסק וחדול, שבו דרשה ממנו להפסיק להשתמש בסימן המסחרי הרשום שלה בכתובת האתר. לטענתה המופרכת של החברה, "בעוד פייסבוק מכבדת את זכותך לביטוי ואת רצונך לנהל עסקים באינטרנט, פייסבוק חייבת לאכוף את הזכויות שלה במטרה להגן על הסימן המסחרי יקר הערך והמפורסם שלה". בעורכדינית נעימה-מאיימת הם אמרו לו ש"אנחנו מבינים שיתכן שרשמת את breakyourfacebook.com בלי הבנה מלה של החוק בתחום הזה. עם זאת, פייסבוק מודאגת מהשימוש שלך בסימן המסחרי Facebook בשם הדומיין שלך. כפי שאתה יודע, חוק האנטי-התנחלות-רשת להגנת צרכנים (Anticybersquatting Consumer Protection Act) מאפשר לקבל פיצויים רציניים (עד 100 אלף דולר לשם דומיין) נגד אנשים שבלי הרשאה השתמשו, מכרו או הציעו למכור שם מתחם שמפר סימן מסחרי".

רומנו החליט להרים ידיים. "אני לא יודע מספיק על קניין רוחני כדי לקבוע אם שופט יסכים שהפרויקט הצדדי הקטן שלי מהווה שימוש הוגן", כתב בבלוגו, "אבל אני יודע שאני אצטרך לשבור את האפליקציה שלי ולתת לדומיין למות (בלי למכור אותו) כי אני לא רוצה להתמודד עם המשאבים המשפטיים הבלתי נדלים של פייסבוק".

breakyourfacebook.com

רומנו ניצל את הפוסט לביקורת על הפגיעה של פייסבוק בפרטיות המשתמשים: "אחרי החדשות על שערוריות ה-NSA [הגילויים על עומק הסייבר-ריגול של ארגון הביון האמריקאי, ושיתוף הפעולה של חברות האינטרנט; ע"ק], הפכתי ליותר מודע לפרטיות וחושש מנוהגי כריית המדיה של האתר. במהלך פיתוח פרויקט הצד שלי, החלטתי למחוק לצמיתות את חשבון הפייסבוק שלי. זה הגביר את השמחה שלי באופן ניכר. עכשיו אני משתמש ברשת לעבודה ועושה כמעט את כל הפעילות החברתית שלי פנים אל פנים. מכתב ההפסק וחדול אישרר את ההחלטה שלי וחידד את חוסר החיבה שלי לפייסבוק כחברה".

גם אפליקציית Social Roulette ביקשה לנתק אנשים מפייסבוק – לתמיד, כשהבטיחה למחוק אחד מכל שישה משתמשים, כמו במשחק רולטה רוסית. גם היא נסגרה בעקבות טענות של פייסבוק לפגיעה בסימן מסחרי – ה-f הלבנה על רקע כחול של פייסבוק הופיעה באחד התאים בתוף של אקדח בלוגו של האפליקציה – ולחווית משתמש שלילית. בניגוד לברייק יור פייסבוק, סושיאל רולט היתה מתיחה. יוצר סושיאל רולט, אמן הרשת קייל מקדונלד, סיפר אחרי סגירתה (בפעם הראשונה אחרי ארבע שעות, בפעם השניה אחרי שלוש) שהאפליקציה הופעלה 393 פעמים אך לא מחקה ולו חשבון אחד. "סושיאל רולט היתה אמנות מופע שהתחפשה למשחק", כתב מקדונלד. "לא רק שאנחנו מדברים על למחוק את הזהויות הדיגיטליות שלנו, אנחנו גם מאמינים שהם שלנו למחוק, או לשחק איתם משחקים. למעשה, אפילו לטעון שהתוכן הדיגיטלי שלנו שייך לנו יגרום לכם להיסגר".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ