האייפון? מועתק כולו

החדשנות של אפל מתבססת על טכנולוגיות וממשקים מועתקים ומושאלים, מזכיר סרטון חדש של יוצר Everything is a Remix

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

ב-9 בינואר 2007 עלה סטיב ג'ובס על במת מרכז מוסקון בסן פרנסיסקו, שם התקיים כנס מקוורלד, והימם את העולם כשהכריז על המוצר החדש אייפון, שחנבון (סמארטפון) שהוא שילוב של טלפון סלולרי, נגן מוזיקה ומחשב, במכשיר שנכנס בכף היד ומופעל ברובו על ידי בקרים וירטואליים על מסך רב-מגע (מולטיטאץ') ולא כפתורים פיזיים.

בסרטון חדש מבקש הבמאי קירבי פרגוסון להזכיר לנו שהחדשנות של אייפון לא נובעת מהמצאות חדשות של ענקית הטכנולוגיה, אלא משילוב חכם של המצאות קודמות שהיא העתיקה. פרגוסון עומד מאחורי Everything is a Remix, סדרת סרטונים שהחל לפרסם ב-2010 ואשר מדגימה את חשיבות הרימיקס - שאילת יצירות קיימות כדי ליצור יצירה חדשה, בין אם מדובר בבידור, אמנות או טכנולוגיה. השבוע פרסם סרטון חדש שעוסק באייפון כמקרה מבחן של אותו רעיון.

באותו אירוע היסטורי טען ג'ובס: "המצאנו טכנולוגיה חדשה שנקראת מולטיטאץ'". לפי אתר InventHelp, המיועד לסייע לממציאים, "אפל אולי הביא את מכשיר מסך הרב-מגע הראשון להמונים כשהשיקה את האייפון ב-2007. עם זאת, בדיוק כמו עם ממשק המשתמש הגרפי במקינטוש הראשון, סטיב ג'ובס ואפל לא המציאו את טכנולוגיית הרב-מגע. למעשה, זו היתה התקדמות איטית של מחקר וחדשות במשך עשורים". באתר מציינים שמערכת הרב-מגע הראשונה נוצרה ב-82' על ידי נימיש מהטה באוניברסיטת טורונטו, והתבססה על מצלמה שעקבה אחרי תנועות האצבעות. הרב-מגע של אייפון התבסס על טכנולוגיות שפיתחה חברת פינגרוורקס מ-99' ועד 05', אז נרכשה על ידי אפל, שנתיים לפני שהוציאה את האייפון.

"למרות הטענה הגורפת של ג'ובס", אומר פרגוסון בסרטו, "הטכנולוגיה הזאת פותחה למעשה במשך עשורים. עם זאת, היישום של אפל היה חסר תקדים - הם שמו רב-מגע על מכשיר כף יד במחיר די סביר, לא על מכשיר יקר דמוי שולחן, נתיב שבו הלכו אחרים".

האתגר של אפל, אומר פרגוסון, היה לגרום למשתמשים להבין איך לנווט ולהשתמש במכשיר שכמעט כולו מסך. לשם כך היא שאלה ממשקים ממכשירים ומוצרים אחרים, לא כולם מתחום טכנולוגיית המחשוב: שורות שורות של אייקונים שמפעילים אפליקציות היו גם במכשירים קודמים, מתקדמים פחות, כמו גם במערכות הפעלה. נעילת המסך של אייפון מבוססת על זו של מנעול בריח. ההמחשה החזותית והקולית של ההקלדה התבססה על זו של מכונת כתיבה. גלגל בחירת התאריך דומה לתצוגה של סלוט משין ושל מד מרחק של מכונית. הקלקה על תמונה של אלבום הופכת אותו ומציגה את רשימת השירים, כמו בתקליטים ובתקליטורים פיזיים. וכן הלאה.

סקיאומורפיזם הוא חיקוי של תכונות של מוצר ישן במוצר חדש ומתקדם ממנו - כמו המכוניות הראשונות שהזכירו כרכרות סוסים, מקלדת המחשב שמזכירה את זו של מכונת הכתיבה והתיקיות במערכת ההפעלה חלונות שמזכירות תיקיות משרדיות פיזיות. סקיאומורפיזם משרת את הגורם האנושי בשני הקצוות של עיצוב מוצר - המעצבים, במקום להמציא משהו חדש, לוקחים דבר מוכר בעל תכונות דומות ומשדרגים אותו; והמשתמשים יודעים אינטואיטיבית איך להשתמש במוצר החדש. באייפון הלכו חזק על סקאומורפיזם, מדגים פרגוסון - אפליקציית הספרים אייבוקס מעוצבת כמו מדף עץ עם ספרים עליו, הקלנדר מזכיר יומן מנייר ותוכנת הפודקאסטים מעוצבת כטייפ סלילים.

אפל המשיכה ושדרגה את עיצוב ממשק המשתמש ב-iOS 7, כשהיא מעתיקה אלמנטים משחנבונים, מערכות הפעלה ואפליקציות מתחרים. גם הם, בתורם, העתיקו מאפל וזה מזה. הנקודה שפרגוסון מנסה להעביר בסרטון, כמו בסרטוני "הכל הוא רימיקס" האחרים, היא שחדשנות מתבססת על יצירות קודמות, ושהעתקה אינה בהכרח דבר רע שפוגע בהתקדמות האנושית, כפי שחברות חובבות תביעות פטנטים כמו אפל מנסות לפעמים לשכנע אותנו. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ