אגד שלום, אנא המתן

הנה כמה דברים שאפשר ללמוד על עיצוב אתרי אינטרנט רק בתחנת אוטובוס באמצע הלילה

ג'וני זילבר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ג'וני זילבר

השעה אחת ארבעים ושמונה לפנות בוקר ושבעה נוסעים עייפים מחכים בתחנה של קו 480 (ת"א - י-ם) בתחנת ארלוזורוב. איש אחד משחק עם מכונות השתייה. מלבד זאת שקט. האוטובוס של שתיים וארבע דקות הוא רק אפשרות תיאורטית באופק. נוסעת אחת אומרת שהאוטובוס של אחת וכמה דקות לא הגיע. הנוסעים האחרים פוטרים את השמועה כניסיון להפיץ בלבול בין השורות, דווקא בימים שבהם העורף צריך להיות מלוכד. או-אז נוסעת אחרת גומרת לדבר בטלפון ואומרת שהיא שמעה ממקור מוסמך שגם האוטובוס של שתיים לא יגיע, למרות שהסיבה לא ידועה. עכשיו הנוסעים מגלים עניין ער. מישהו מקיף את התחנה לראות אם שמו פתק, שהקו מבוטל, אבל לא שמו פתק.

בינתיים מצטרפים שניים חדשים. הוותיקים מסבירים להם שהאוטובוס של שתיים וארבע דקות עוד לא הגיע, אבל ייתכן שלא יגיע גם בהמשך. בסמוך לתחנה של קו 480 התקינה אגד שירות מודרני ומשוכלל: מכשיר טלפון ציבורי שאם מרימים את השפופרת ומאזינים, מקבלים צליל המתנה למוקד הטלפוני שיחזור לפעול בבוקר. ההיא שאמרה שהקו באחת לא הגיע אומרת שהחבר'ה שהמתינו אז התארגנו על מונית שירות שעברה שם במקרה, וכיוון שהם היו בדיוק עשרה, הצליח להם. הנוסעים סופרים איש את רעהו. מתברר שיש עוד נוסע שישן בצללים, ויחד איתו יש בדיוק עשרה. נס? לא: האיש ששיחק עם מכונות השתייה מתגלה כאיש שמתחזק את מכונות השתייה, אז הוא לא צריך לנסוע לירושלים.

קו 480 כגודו: רשמים. פיקסלים על גבי מסך. מאוסף האמןצילום: ג'וני זילבר

בשלב הזה הנוסע המעודכן קצה נפשו בשמועות: הרי אנחנו חיים בעידן דיגיטלי, מדעי ומתקדם, שבו יש אינטרנט השם קץ לאמונות טפלות - כלומר, אם הולכים כמה מטרים צפונה ומתקרבים לתחנת הרכבת, שם יש אינטרנט. הנוסע שם את פעמיו למפות גוגל, המציגות גם מסלולי נסיעת אוטובוסים בחסות חברות התחבורה ובאחריותן. והנה, גוגל, הידוע בכך שאינו טועה, טוען שהאוטובוס שלא מגיע ממש עכשיו - בהחלט מגיע ממש עכשיו! זה הרגע שבו נסדקת אצל הנוסע המעודכן האמונה שלו בטכנולוגיה.

בינתיים מישהו הולך לרכבת כדי לחפש בגוגל מספרי טלפון של חברות קווי שירות. אולי אפשר להזמין קו שירות כמו מונית? זאת אפשרות ריאלית; אנחנו חיים בעולם מודרני ומתקדם מאידך, ומגיסא זה עולם שבו אסור לסמוך על חברות התחבורה בשום אופן, בטח לא לפנות בוקר. בצר לו, הנוסע המעודכן שם את פעמי דפדפנו לעבר האתר של אגד. האתר לא תוכנן לדפדפנים סלולריים, ומצד שני הוא גם לא תוכנן לדפדפנים אחרים. האתר, שדומה שמלבד מתיחת פנים קלה אשתקד שמר על המבנה והעיצוב שהותאמו לו באמצע העשור הקודם, מתפרק על גבי הדפדפן. הנוסע המעודכן גורר את אצבעו  במטרה למצוא שלט המזהיר את הנוסעים המעודכנים שקו 480 לא יגיע הלילה. הוא לא מוצא, וחלף זאת האתר מתרה בו להקליד "בשפה טבעית" שאלה על קווים, זמנים ומחירים.

אם לא חיפשתם אי פעם בשפה טבעית באתר אגד משהו הנוגע לקווים, זמנים ומחירים, הח"מ מתרה בכם לעשות זאת כעת. לעולם לא תאמרו יותר משהו רע על מוקד השירות הטלפוני של אגד: הנה שדה שבו אפשר להקליד בשפה טבעית. מימינו: כפתור גדול, ירוק וידידותי המציין: חיפוש חופשי, ושלחיצה עליו לא עושה דבר. משמאלו: מרובע אפור, שעליו מקושקש בקווים עדינים חץ. אם לוחצים שם אפשר לקבל חלון חדש, שבתוכו חלונית פופ-אפ חדשה, ומעליה חלונית פופ-אפ נוספת, ששואלת לאן נוסעים. אחרי שליקוי המאורות הזה מפסיק לסנוור את העין, מקבלים מהאתר את התשובה הניצחת, שקו 480 שלא הגיע כרגע, כבר הגיע וחלף.

צילום מסך: מאתר אגד

"משהו כאן לא סביר", אומר לעצמו הנוסע המעודכן. ברקע מישהו מצא חברה שמוכנה לשלוח מונית שירות, והוא מתמקח על השירות. שאר הנוסעים מקבלים את אי הגעת האוטובוס בשלווה מופתית, ממש משל זן אפשר לכתוב כאן - כאילו איש מהם לא ציפה באמת שהאוטובוס שהם מחכים לו אכן יבוא. אבל זה לא מה שלא סביר בעיני הנוסע המעודכן, שכדי לשקם ולו מזער מהאמון שהוא רוחש לאנושות מחפש שוב באתר הבית של אגד, ושם - מרחק כמה גלילות - מופיע "טיקר" חדשות, ואם מחכים קצת שה"טיקר" יחזור וינגן את תכולתו מההתחלה, מגלים שם הודעה מ-13.07 ולפיה - עקב המצב הבטחוני ועל פי הוראות משרד התחבורה, חלק מקווי הלילה מבוטלים.

אם אצבעו של הנוסע המעודכן זריזה הוא יכול ללחוץ על החדשה המרעישה הזאת ולהגיע לאתר נחמד לאללה ומעוצב בקפידה - באמת מעוצב בקפידה, אל תחשדוני בסרקזם - שבו מצויינים כל הקווים שבוטלו. האתר הזה, www.kav-layla.co.il, מיועד לעשות מיתוג לשירות הקווים המאוחר של אגד. באתר הזה, אם גולשים לדף הבית, מופיעה דווקא הודעה גדולה ובולטת המודיעה על הביטול! בדיוק ההודעה הנכונה! בדיוק במקום הנכון! אבל מכיוון שקו 480 בשתיים בלילה נראה בדיוק כמו קו 480 בשמונה בערב - זה אוטובוס, הוא באותו הצבע, בדיוק באותו מקום בחזית יש נהג עייף בדיוק באותה מידה - הנוסע הסביר עלול לחשוב בטעות שלמרות הכסף הרב שהושקע במיתוג קווי הלילה, מדובר פשוט באוטובוס של אגד ויחפש מידע בשפה טבעית באתר של אגד.

בשלב הזה הקורא המעודכן ניגש לאתר הבית של אגד ושואל בשפה טבעית,


ולכך משיב אתר הבית של אגד:

צילום מסך: מאתר אגד

בינתיים חברת מוניות השירות מוכנה לשלוח מונית שירות (קדמה!) אבל רוצה 350 שקל. זה רק 35 לראש, אם יהיו עשרה ראשים. אבל הנוסעים של קו 480 בשעה שתיים וארבע דקות לא בני מזל כמו אלו של אחת; בשעה שתיים, יכולת התקשורת הלקויה והמגושמת של אגד משכה רק תשעה ולא עשרה פראיירים אל התחנה.

צילום מסך: מאתר אגד

"אולי יגיע עוד מישהו", אומר מישהו.

"אולי יגיעו שניים", אומרת מישהי, "ושילכו על המקום האחרון מכות".

מאגד לא נמסרה תגובה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ