בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

Waze: חוכמת ההמונים מחלצת מהפקקים

תוכן הגולשים לבש ופשט הרבה צורות בשנים האחרונות ועדיין יש רבים שתוהים למה זה טוב? ובכן, מתברר שהוא יכול לעזור לכם לעקוף את הפקקים

תגובות

ווב 2.0 שוב בצרות. לאחר כמה שנים בהם הבטיחו שתוכן הגולשים, בין אם בבלוגים ובין אם ברשתות החברתיות, ישנו את חיינו מן הקצה אל הקצה, התעבורה ברשת יורדת ושוב נשמעים קולות המספידים את המהפכה. ובכלל, רבים שואלים את עצמם, מה כל כך טוב בתוכן גולשים? למי בכלל יש זמן לקרוא ביקורות על מוצרים, או לראות את הסרטונים ביוטיוב?

חברה ישראלית בשם "ווייז" (Waze) דווקא מצאה דרך בה תוכן הגולשים יעבוד בשבילה, ולא פחות מכך, עבור הגולשים עצמם. הפעם לא מדובר בהגיגים או סרטונים גוזלי זמן, אלא בכלי שמבטיח לחסוך את הזמן היקר ביותר, זמן הנסיעה לעבודה, ומאיים להפוך את דיווחי התנועה של גלגל"צ ללא רלוונטיים.

Waze היא תוכנת ניווט GPS לטלפונים חכמים, המבוססת כולה על תוכן גולשים. המפה, שאותה ניתן לראות גם באינטרנט, צויירה כולה במו גלגליהם של הגולשים.

"אנשים מדברים על המוות של ווב 2.0, אבל זאת דוגמא נפלאה לכך שזה חי וקיים ויכול להיות דבר יוצא מן הכלל", אומר רון רגב, ד"ר למוסיקה ופסנתרן קלאסי במקצועו, שהתאהב בווייז והפך אותה לתחביב, עד כדי כך שכעת הוא אחראי על הקהילה באזור דרום מזרח תל אביב. "אנשים מגיעים מרקעים מאוד שונים ומגוונים וזה ההובי שלהם. זאת קבוצה מאוד נחמדה של אנשים שלוקחת על עצמה את הנושא של ארגון המפות", אומר רגב ומוסיף, שגם החברה עצמה עושה את כל המאמצים להתחשב בצורכי הקהילה. ולא בכדי: לא רק שהיא תלויה בהם לצורך העדכונים, היו גם מקרים שבהם מפתחים חיצוניים לחברה אף שיפרו את התוכנה.

התוכנה, שהיתה קיימת בתחילה תחת השם Freemap, הושקה בגירסתה הנוכחית בתחילת השנה. מאז היא ממשיכה להוות את אחת החלופות העיקריות לתוכנת GPS למשתמשי אייפון וטלפונים חכמים אחרים. פג' (יובל) שמואלביץ, סמנכ"ל קהילות ותפעול בווייז, הדגים במה דברים אמורים, כאשר נהג מגיע לרחוב שטרם מופה. התוכנה מקליטה בלחיצת כפתור את הנתיב בו נוסע הנהג, באמצעות מעקב אחר מקלט ה-GPS שבמכשיר, ומוסיפה את הכביש החדש למפה שלה. ניתן כמובן להוסיף מידע נוסף, כגון מספרי בתים למשל, כשכל מה שנדרש לשם כך הוא לחנות ליד בית ולציין את מספרו.

שמואלביץ מספר שבשיטה הזו עודכנו יותר מ-90% מהכבישים בישראל. "בתל אביב ובערים הגדולות כיסינו כ-100%", אך לדבריו, יתכן כי במקומות מרוחקים יחסרו רחובות מסוימים. גם בארה"ב, גם שם התוכנה פועלת, יש להם עוד לאן לשאוף. "אם אתה צריך לנסוע פעם בחודש לקריית שמונה, אני לא יכול להבטיח שכבר הוכנסו כל הרחובות בקרית שמונה", אומר שמואלביץ. למרות זאת, ניתן לראות כיצד האייקונים הקטנים של המשתמשים פזורים בכל הארץ, מהצפון ועד אילת.

לא מושלמת

רגב מסביר כי בקהילתיות יש חיסרון ויתרון. "כמו בוויקיפדיה יש לך לפעמים ערכים שהם לא באמת ברמה הגבוהה ביותר", הוא אומר, "אבל מצד שני יש לך עורכים שעוברים ובודקים את העדכונים ומתקנים בעת הצורך".

"בניגוד לתוכנת ניווט רגילה, המטרה שלנו היא דווקא שישתמשו במפה מהבית לעבודה, כי זה מה שנותן לה את המידע התעבורתי המדויק", אומר שמואלביץ, ומסביר כי השיטה גם פתרה את החברה מהצורך לרכוש זכויות על מפות מחברת "מפה", המספקת שירותי מפה לחברות רבות. במקרה של ווייז, החיבור ל"מפה" היה עשוי להיות בעייתי, מפני שאז היתה החברה מחויבת לגבות כסף מהמשתמשים, והמודל העסקי, שכולל בין היתר את האפשרות לתת לחברות אחרות ליצור יישומים בעבור ווייז, היה נפגע. החברה מקווה להרוויח ממכירת המידע עצמו לחברות המנהלות ציי רכב או לספקי תוכנות ניווט.

רגב ומשתמשים אחרים מסכימים כי מלבד העובדה שהתוכנה חינמית ובקוד פתוח, הדיווחים החיים שמתקבלים ממשתמשי הקהילה על מצב הכבישים, הוא נקודת החוזק הגדולה ביותר שלה. כשכביש חדש נפתח ושאר החברות פועלות כדי לעדכן את המפות שלהן, המפה של ווייז מתעדכנת ברגע שאחד ממשתמשי התוכנה נוסע על הכביש. הקטע הצפוני החדש של כביש 6 למשל, עודכן תוך יום, מספר רגב.

שי סבט, מנהל טכני בחברת אואזיס, מספר שביום השני להורדת התוכנה הוא ואשתו נסעו בשתי מכוניות נפרדות מכפר סבא לתל אביב, בדיוק ביום בו פרצה שריפה שגרמה לפקקים כבדים באיילון. ווייז מיהרה לעדכן אותו בזכות משתמשים ערניים אחרים והפנתה אותו לתוך העיר, והוא הגיע ליעדו תוך כחצי שעה. לאשתו הוא המתין כשעתיים נוספות. סבט מסביר כי בדרך כלל הפערים במסלולים אינם כה דרמטיים. אבל התוכנה בהחלט יכולה לגלח דקות ארוכות מזמן הנסיעה על ידי עקיפת פקקים, זאת מלבד לדיווחים על שוטרים, מכמונות מהירות וסתם מפגעים בכביש. רגב מוסיף כי בגרסאות האחרונות העדכון אינו מחייב אפילו כל פעולה מצד הנהג ונעשה גם באופן אוטומטי לפי מהירות הנסיעה בקטע הכביש הרלוונטי.

פג' שמואלביץ. בין 90% ל-100% מיפוי
תצלום: דניאל צ'צ'יק
מטבעה, ווייז משחקת במגרש של המכשירים הניידים, תחום שצומח במהירות בשנתיים האחרונות. חברות ומפתחים לאינספור מנסים להיכנס לחנויות של אפל, גוגל אנדרואיד, נוקיה, ובקרוב גם לחנויות של מיקרוסופט ושל סמסונג. לכל חברה, בין אם זו חנות היישומים של אפל, גוגל או נוקיה, יש חוקים משלה ובעיות משלה. שמואלביץ מספר שבעוד שהכניסה לחנות היישומים של האייפון היא עניין קשה, השוק של אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, נאמן לשמו - שוק חופשי שתוך חצי דקה אפשר להציב בו דוכן לממכר התוכנה שלך.

בשוק הסלולרי ווייז מתמודדת עם קשת רחבה של מכשירים ותוכנות כמו Nav & Go, המשמשת במכשירי iGo או בתוכנת Sygic, המשמשת גם היא באייפון ובטלפונים חכמים. ווייז היא לא היחידה שנעזרת בסלולרי כדי להיחלץ מהפקקים. ישנן חברות כמו Decell ו-Cellint האוספות נתונים על עומסי תנועה בעזרת בדיקת צפיפות המכשירים באזור מסויים.

הקהילתיות מהווה יתרון משמעותי, אך משתמשים רבים בפורומים מציינים שווייז רחוקה מלהיות מושלמת והם מנהלים סביבה ויכוחים לא מעטים. בין היתר היא נופלת ממתחרותיה במראה לא מפתה במיוחד ובהעדר תכנים שיכולים לעניין את המשתמשים כמו מסעדות מומלצות או מקומות בילוי שלא מופיעים על המפה, נושא ששמואלביץ מספר שהם עדיין עובדים עליו.

"התוכנה די חלשה עדיין בהרבה תחומים", אומר סבט, שהתנסה גם בתוכנות אחרות, וסיפר שגם המכשיר שלו, סמסונג i-780, שאינו נפוץ במיוחד, סבל מאי אילו בעיות תאימות. "אבל המסלול שלה הוא הכי טוב וקשה לי לראות איך אחרות יצליחו להתמודד עם דיווח בזמן אמת על פקקים. וזה בעצם מה שהכי חשוב, שתגיע הכי מהר והכי יעיל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו