חוק דואר זבל - המדריך

על מי חל החוק? באיזה אמצעי תקשורת אסור יהיה לפרסם מעתה? מתי יהיה ניתן לשלוח דואר פרסומי? כל מה שרציתם לדעת על החוק למלחמה בספאם

עומר טנא
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עומר טנא

מפרסמים

האם החוק חל רק על ספאמרים? לא. חשוב להבין שהחוק חל לא רק על ספאמרים אלא גם על חברות מסודרות ומהוגנות, כולל בנקים, חברות תקשורת ומוסדות אקדמיים.

על אילו אמצעי תקשורת חל החוק? אי-מייל, פקס, חיוג אוטומטי ו-sms.

על אילו אמצעי תקשורת החוק לא חל? טלמרקטינג (שיחת טלפון מאוישת) ודואר רגיל.

למי מותר לשלוח דבר פרסומת? מותר לשלוח רק בהתקיים אחד התנאים הבאים:

* הנמען הסכים לקבל פרסומות באופן מפורש, מראש ובכתב, כולל במסר אלקטרוני או בשיחה שהוקלטה.

* הנמען הוא בית עסק, ומדובר בפנייה חד-פעמית בבקשה שיסכים לקבל פרסומות בעתיד.

* הנמען מסר את פרטיו האישיים למפרסם במהלך רכישת מוצר או שירות; המפרסם הודיע לו שהפרטים ישמשו למשלוח פרסומות ונתן לו הזדמנות לסרב לכך בעתיד; ומדובר בפרסומות למוצר או שירות מסוג דומה.

מה העונש על משלוח פרסומת שלא כדין? קנסות לחברה השולחת עד 200 אלף שקל לכל הודעה; קנסות למנהלי החברה, כולל מנהלי השיווק, עד 67 אלף שקל; פיצויים למקבל ההודעה, כולל פיצוי ללא הוכחת נזק עד 1,000 שקל להודעה; אפשרות להגשתה של תביעה ייצוגית.

מי אחראי בגין משלוח פרסומת? אחראי לא רק מי ששלח את הפרסומת בפועל, אלא גם מי שהשם או הכתובת שלו מופיעים בפרסומת לצורך רכישת המוצר או השירות, וכן מי שהפרסומת עשויה "לפרסם את עסקיו או לקדם את מטרותיו". חשוב לכן לוודא שלא רק אתם, אלא גם משווקים, מפרסמים ומדוורים שאתם עובדים עמם מקיימים את החוק.

מה צריך לכתוב בגוף הפרסומת? חייבים לסמן כל הודעה כ"פרסומת" על ידי ציון המלה בתחילת ההודעה או בכותרת - אם מדובר במייל; לכתוב את שמו של המפרסם ופרטי ההתקשרות עמו; ולציין את זכות הנמען להודיע על סירובו לקבל הודעות נוספות בדרך פשוטה וסבירה.

בקיצור, מה לעשות? העצה החשובה ביותר היא להתייעץ עם עורך דין. מדובר בתחום מורכב, המשיק גם לחוק הגנת הפרטיות החל אף הוא על דיוור ישיר, לדיני הגנת המידע, המסדירים ניהול מאגרים עם מידע אישי של לקוחות, ועוד.

צרכנים

התקשרו אלי באמצע ארוחת הערב להציע לי מבצע חדש - אפשר לתבוע? לא. החוק החדש לא חל על פרסומת באמצעות שיחת טלפון, אלא אם מדובר במערכת לא מאוישת.

שלחו אלי מייל או sms, אפשר לתבוע או להגיש תלונה במשטרה? ראשית, כדאי לוודא שלמפרסם אין זכות לשלוח אליך הודעה. אם לא - אז אפשר לתבוע או להגיש תלונה.

איך תובעים, והאם אפשר להתעשר מזה? החוק מאפשר הגשת תביעה אזרחית נגד השולח או מי שמוצריו קודמו בפרסומת. מאחר שקשה להוכיח נזק בתביעות מסוג זה, אפשר לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק עד סכום של 1,000 שקל לכל הודעה. לא תתעשרו מזה, אבל זה סכום נחמד שאפשר לשדרג בו את מכשיר הטלפון כדי לקבל הודעות נוספות.

ואם בכל זאת רוצים להתעשר? אפשר להשתמש בחוק כהזדמנות להגשת תביעות ייצוגיות נגד מפרסמים. זאת דרך להתעשרות בעיקר לעורכי דין. מספאמרים לא ייצא הרבה כסף, אבל מחברות ענק שטעו ביישום החוק - דווקא כן.

איך נערכים לתביעה? כדאי כמובן לשמור ראיות, כגון עותקים של הודעות המייל או ה-sms המפרות.

פרידה מתוקה מזבלני הדואר

בחברות טוענים: כ-30% מהלקוחות רוצים דואר זבל

הכותב הוא מומחה לפרטיות והגנת מידע ומרצה למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ