מתאבלים על גוגל Reader? השירותים האלה ימלאו את החסר

גוגל מוציאה להורג את שירות העדכונים הוותיק והפופולרי שלה, אולם יש די והותר חלופות שיעזרו לכם להמשיך להיות מעודכנים

עודד ירון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עודד ירון

ההכרזה של גוגל בסוף השבוע כי היא מוציאה את Google Reader, קורא ה-RSS שלה, לגמלאות חוללה סערה ברשת. רבים מתחו ביקורת על ההחלטה של גוגל לצרף את ה-Reader לרשימה ההולכת ומתארכת של שירותים שהלכו לבלי שוב.

למי שלא מכיר את המינוח, קורא RSS היא תוכנה שמרכזת עדכונים מאתרים רבים בדף אחד פשוט, ככותרות או כותרת + תקציר, או לחילופין כתבה שלמה.

האמת היא שאחת הסיבות שצויינו לחיסולו של ה-Reader היא הפופולריות הדועכת של קוראי ה-RSS, לטובת העדכונים השוטפים מהרשתות החברתיות, ובעיקר פייסבוק שהפכה למקור המרכזי של עדכונים פרטיים ומקצועיים כאחד. אבל דווקא היום,  כשפייסבוק משתדלת להקשות את העניינים כדי לגרום לדפים המקצועיים לשלם, קוראי RSS יכולים להיות הדבר הנכון בזמן הנכון למי שרוצה להתעדכן, ולא פחות מכך לשמור לו את הפוסטים והכתבות שמעניינות אותו לרגע שבו יהיה לו זמן לשבת ולקרוא אותם בנחת (כלומר, אף פעם).

המרוויחה הגדולה: Feedly

בימים האחרונים התבשרנו כי Feedly זכתה לכחצי מיליון מצטרפים בעקבות ההודעה של גוגל על סגירת ה-Reader. זה לא מפתיע מפני שהיא ממילא התבססה מראש על המידע מהקורא של גוגל ויצרה לו ממשק יותר מזמין וגמיש.

פידלי מציעה תוסף לדפדפן שמוסיף לכם כפתור לסרגל הניווט, ושואב את כל המידע מה-Reader של גוגל ומקוראי RSS נוספים. בנוסף אפשר להתחבר עם טוויטר כדי לשאוב משם לינקים מאמרים שמעניינים את מי שאתם עוקבים אחריו. היא מאפשרת לבחור בין כמה סוגי תצוגה ולקבץ את העדכונים לפי נושאים או לפי עדכונים שעלו היום.

התצוגה כוללת תצוגת מגזין שמציעה פרישה רחבה ונוחה, או לחילופין תצוגות טיימליין,  אריחים או כרטיסיות בנוסח פינטרסט. אבל, התצוגות לא זמינות לכל האפשרויות. למשל, כשלחצתי על Today, לא יכולתי לבחור בתצוגות שונות. כדי לבחור בתצוגה יש לבחור על גלגל השיניים שנמצא בראש עמוד התוכן, לצידו קיימת גם האפשרות לסמן את כל דף התוכן שאתם צופים בו כנקרא (מסומנת כ-V) - עניין חשוב לשואפי הסדר.

Feedly הוציאה גם אפליקציה מעוצבת ל-iOS, אנדרואיד וקינדל, שמזכירה מעט את Flipboard, אבל לא מסתפקת בידיעה אחת בעמוד אלא בארבע, במה שהיא פשרה נוחה בין נוחות קריאה לכמות תוכן.

הוותיק: Netvibes

Netvibes הוא אחד מקוראי ה-RSS הוותיקים בשוק, והאמת היא שבדקתי אותו לפני שנים, אך נפרדו כידידים. בביקור חוזר שערכתי בימים האחרונים, הוא נראה דווקא כאופציה בכלל לא רעה, אך גם עם חסרונות. הוא מאפשר לבנות דפי בית שונים (Dashboards) לפי נושאים בלחיצת כפתור באמצעות ה-Dashboard Wizard או ליצור חדש בעצמכם. דפי הבית מגיעים מוכנים מראש עם שורה של לשוניות של נושאים משניים. אפשר כמובן להוסיף מילות חיפוש או מקורות משלכם

חבל רק שכדי לעבור בין דפי הבית צריך לחזור לפינה וללחוץ על Dashboards. הדאשבורדים לא אחידים בהשקעה - לדוגמא, המשחקים הרבה יותר מושקע מזה של ה-High Tech, וזה חבל.

ניתן לבחור בין מראה של וידג'טים, שהוא נעים לעין אך פחות פונקציונלי לרשימת כותרות (עם תקציר או בלי), שהוא יותר פונקציונלי אך פחות יפה. כמו כן, היא מציעה אפליקציית ווב למובייל, שהניווט בה לא תמיד הכי נוח (המעבר בין הדאשבורדים מסורבל אף יותר).

איך תייבאו את החשבון שלכם מגוגל

אמנם פידלי נולד מראש כדי להתחבר לגוגל Reader אבל גם ב-netvibes יש פיתרונות. אם כבר בניתם לכם רשימת פידים לתפארת בשירות של גוגל אפשר לייבא אותה בקלות:

1. ראשית יש ללכת לגוגל Takeout ולהוריד ממנו את החשבון שלכם.

2. אתם תקבלו קובץ Zip שבו כל המידע שלכם (שם המשתמש@gmail.com-takeout) ובתוכו כמה קבצים. אבל כדי להעלות את הפידים שלהם אתם רשומים תסתפקו בקובץ subscriptions. אחרי החילוץ של הקובץ המכווץ, אתם יכולים להעלות אותו.

3. ב-Netvibes לחצו על כפתור הוסף תוכן

4. בחלונית שתיפתח לחצו על OPML: ייבא (זה יופיע בקטן מתחת לחלונית שנועדה להוספת ערוץ RSS)

הבסיסית: The Old Reader

אם אתם אוהבים את העיצוב של גוגל Reader אז אולי כדאי לכם לבדוק את The Old Reader. זוהי אפליקציית רשת בסיסית יחסית לחלופות האחרות אבל היא יכולה לעשות את העבודה, בדרך כלל. הבעיה היא שכנראה שכרגע, האקסודוס מגוגל Reader תפס את יוצרי האפליקציה לא מוכנים. כשביקשתי להעלות את קובץ ה-OPML שהורדתי מגוגל Reader הם הודיעו לי שאני צריך לחכות. כמה לחכות? יותר -47,000 איש לפני. כמו כן, אין פה את האפשרות לחפש רשימות מוכנות מראש, אלא רק את אופציית ה-Trending, שמגלה מה משתמשים אחרים אוהבים.

החתיכה: Flipboard

אין כמעט צורך להציג את Flipboard. האפליקציה היפיפיה הזו משכה הרבה מאוד חסידים בזכות ממשק הגלישה הנעים דמוי הכרטיסיות, שמזכיר לי לפחות את השעון של סבתא משנות ה-70 (אבל בקטע טוב). הוא נותן לכל סיפור את הכבוד שלו ומציע כמה נושאים שאפשר לעקוב אחריהם. בנוסף, גם Flipboard יכולה להתחבר לחשבון שלכם בטוויטר ובפייסבוק ולראות מה מעניין אתכם ואת החברים שלכם. את הכתבות אתם יכולים לשלוח כמובן באימייל, לשתף בפייסבוק ולשמור בכמה שירותים שונים. בנוסף אפשר לחפש ולהוסיף תוכן.

היתרון שלו הוא בממשק הנקי שנותן לכל סיפור את חצי השנייה שלו. אבל הוא עשוי להיות גם חיסרון לגרגרני מידע שרוצים לרפרף בזריזות על כותרות. בתחילת דרכה Flipboard נקטה בגישה מצמצמת גם בנוגע לתוכן, והגמישות בהוספת תוכן היתה מוגבלת, אולם כיום גם היא מוכנה לשאוב מידע מכמה מקורות בהם גם גוגל Reader.

בעיה אחת ששווה לציין - אם אתם רוצים לשמור משהו לקריאה אח"כ, אתם חייבים להירשם לשירות משלים כמו Pocket או Instapaper. אני מצאתי את עצמי בעיקר שולח למייל שלי  את המאמרים שעניינו אותי.

המצייץ: טוויטר

לפני כמה שנים טובות, כשהווב 2.0 היה בעצם שם קוד למייספייס, שאל בחור אמריקאי בכנס בישראל כמה אנשים במייספייס. הוא נדהם לראות אצבע או שתיים בקושי מונפות. "זה מה שקורה באינטרנט עכשיו", אמר בזעזוע. דבר דומה אפשר לומר על טוויטר כיום. זאת רשת חברתית פופולרית להפליא שרוב הישראלים פשוט לא סופרים. אבל היא יכולה לשמש ככלי עדכונים לא רע בכלל. ובנוסף, היא מציעה גמישות גבוהה מאוד ואינדיקציות טובות מאוד לסיפורים החמים ביותר.

כדי ליהנות מהיכולות שלה צריך כמובן להירשם, מה שרוב הישראלים לא עשו עד כה. אבל זה רק השלב הראשון. יש כמה כלים נוספים שיכולים לסייע לכם לקבל עדכונים שוטפים ומותאמים אישית.

ראשית קיפצו ללשונית Discover, זרם העדכונים שם אמור להיות מותאם אישית אליכם. בנוסף תוכלו לבחור נושאים שמעניינים אתכם ב-Browse categories - הם אמנם מאוד מוטים לכיוון האמריקאי, אבל מי שמתעניין בבידור, טכנולוגיה או דברים דומים יוכל למצוא שם המלצות לא רעות בכלל לאנשים ששווה לעקוב אחריהם. מלבד זאת, קיימות המלצות לפי חשבונות טוויטר אישיים ב-Who to follow.

מצאתם מישהו מעניין והחלטתם לעקוב אחריו, כדאי לבדוק אחרי מי הוא עוקב ומי עוקב אחריו. רוב הסיכויים הם שהוא עוקב אחרי אנשים אחרים שמעניינים אותם. אתם יכולים לעבור על רשימת האנשים שהוא עוקב אחריהם, או יותר מכך, חלק מהמשתמשים יצרו רשימות נושאיות (חפשו את Lists).

גם החיפוש של טוויטר יכול לסייע לכם. אם יש נושא שאתם מעוניינים לעקוב אחריו, כל מה שאתם צריכים זה לבצע חיפוש ואז בלחיצה על גלגל השיניים שנמצא לצד הכותרת (Results for מילת החיפוש שלכם) תוכלו לשמור את החיפוש. כעת אתם רק צריכים ללחוץ על חלונית החיפוש בראש הדף, ורשימת החיפושים השמורים שלכם תיגלל מטה.

הבעיה בטוויטר היא כמובן רמת הרעש שתצטרכו לנפות כדי להגיע לעדכונים. כמו גם העובדה שהוא מאוד מאוד דינמי וקשה לנבור לעומק, זה טוב אם אתה רוצה להיות מעודכן, אבל לפעמים בקורא RSS אתה מחפש דברים מעניינים, לא בהכרח את החדשים ביותר.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ