רמו"ט: אפליקציות סלולריות פוגעות בפרטיות

מחקר שבדק יותר מ-1,200 אפליקציות מגלה ששליש דורשות הרשאות מיותרות ורובן לא מיידעות את המשתמשים על השימוש שנעשה במידע שלהן

עודד ירון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עודד ירון

רק 15% מהאפליקציות לסלולארי מספקות הסבר ברור על אופן האיסוף והשימוש במידע האישי של המשתמשים. כך עולה ממחקר עולמי של GPEN, רשת אכיפת הפרטיות הגלובלית,  שבו השתתפו 26 רשויות פרטיות מסביב לעולם, ובהן הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים.

"הדו"ח מראה כי ככל שהפופולאריות של האפליקציות עולה, רבות מהן מחייבות גישה למידע אישי רב ללא מתן הסבר מספק באשר לאופן השימוש במידע", מסרו ברמו"ט.

המחקר גילה בין היתר כי כ-59% מהאפליקציות שנבדקו כלל לא התייחסו לנושא הפרטיות לפני ההורדה. 75% מהאפליקציות דורשות הרשאה אחת או יותר, והדרישות הנפוצות ביותר כללו שימוש בנתוני מיקום,  זיהוי המכשיר, גישה לחשבונות אחרים, למצלמה ולאנשי קשר. החוקרים שביצעו את הסריקה גילו כי כשליש (31%) מהאפליקציות דורשות הרשאות שאינן נחוצות לצורך התפקוד התקין של האפליקציה.

צילום: אי–פי

במחקר נבדקו אפליקציות למכשירי iOS של אפל ולמכשירי אנדרואיד, אפליקציות חינמיות ובתשלום, לצד אפליקציות מהסקטור הציבורי.

רמו"ט בדקה 14 אפליקציות ישראליות וגילתה כי 70% מתוכן אינן מפרטות את מדיניות הפרטיות. במקרים בודדים בלבד צוינה המדיניות, אך הרוב הפנו לאתר אינטרנט ולא מתייחסות כלל לנושא הגנת הפרטיות.  

ברמו"ט אף פרסמו המלצות לשמירה על הפרטיות באפליקציות:

1. הורידו אפליקציות רק מ"חנויות" מוכרות.

2.  בדקו אילו הרשאות גישה מבקשת האפליקציה והאם הן רלוונטיות לשימוש שלכם באפליקציה.

3. הפעילו פונקציות נעילה אוטומטית והגנה באמצעות סיסמה.

4. עדכנו את האפליקציות שלכם, ומחקו אפליקציות שאין לכם עוד שימוש בהן.

5.  הקפידו למחוק את המכשיר אם אתם מוכרים או מוסרים אותו לצמיתות.

6. מומלץ לקרוא את מדיניות הפרטיות, אף שמדובר בטקסטים ארוכים ולא נהירים. כך תוכלו לדעת מה המפתחים מתכננים לעשות במידע שלכם ותוכלו להחליט אם אתם מוכנים לכך. 

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ