מדריך |

כך תקימו ערוץ טלגרם שיעבוד בשביל הקהילה ובשבילכם

מספר בלתי מוגבל של מנויים לכל ערוץ, הודעות מתוזמנות וגמישות כמעט מלאה בניהול. מורד שטרן, מנהל קהילות המפתחים הגלובלי בוויקס, במדריך שיעזור לכם להפוך את טלגרם לערוץ רב עוצמה משלכם

מורד שטרן - צרובה
מורד שטרן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
טלגרם
צילום: Wally Santana/אי־פי

לפני שנתיים הקמתי את ערוץ הטלגרם "פורום החדשנות והטכנולוגיה", ומאז עברתי מסע מעצים ומלמד. הערוץ צבר פופולריות בקרב אנשי תעשיית ההייטק, הצליח להשפיע על אנשים וארגונים, וללמד אותי כמה דברים על פלטפורמת Telegram ועל האופן בו ניתן למנף אותה ליצירת השפעה וקידום התעשייה.

ערוץ הטלגרם מבוסס על פעילות "פורום החדשנות והטכנולוגיה" בשיתוף עם משרד החוץ, ומטרתו לעדכן על משלחות טכנולוגיות שיוצאות ו/או מגיעות לישראל, לתת במה לדמויות בולטות בתעשייה, לעדכן על כנסים ואירועים בעלי נגיעה גלובלית ולחבר את התעשייה (נטוורקינג). עם הזמן, נוספה המטרה להגביר את הידע בתעשייה, ולכן מדי פעם אני מעלה ביקורות על ספרים מקצועיים שקראתי, או המלצות שקיבלתי ממנויים בערוץ

הערוץ מתקרב היום ל-1,400 מנויים, והוא לא נותר רק בגדר פלטפורמת עדכונים חד כיוונית. כבר קיבלתי המון פניות ישירות מאנשים שלומדים מהערוץ, מרחיבים את רשת הקשרים המקצועיים שלהם, פוגשים משלחות שמגיעים לארץ ואפילו זכו לייצג את ישראל בכנסים בחו"ל. לכן חשבתי שהגיע הזמן לחלוק קצת מהתובנות שלמדתי בדרך, ואולי כך גם לסייע לפתיחה של ערוצים נוספים. אם אתם מכירים כמה כאלה, אשמח לשמוע עליהם בתגובות.

היסטוריה על קצה המזלג

טלגרם הושקה בשנת 2013 על ידי האחים ניקולאי ופאבל דורוב, המייסדים של הרשת החברתית הרוסית VK. מי שמנהל את המערכת כיום הוא ארגון Telegram Messenger LLP, מוסד ללא מטרות רווח שממוקם בגרמניה. במארס 2018 הגיעה הרשת למיליון משתמשים בישראל, ובקרוב תשיק טלגרם מטבע דיגיטלי בשם Gram.

קרדיט: Morad Stern

מדובר במערכת מסרים מידיים (Instant Messaging), ששמה דגש על הצפנה ופרטיות. מערכות מסרים מידיים מוכרות נוספות הן WeChat או WhatsApp כמובן. בהשוואה לוואטסאפ (ואני בכוונה שם בצד את WeChat), לטלגרם יש אפשרויות מאוד מתקדמות: בוטים, API פתוח, הקמת ערוצים פומביים וערוצים מבוססים מיקום, שליחת הודעות מתוזמנות (בעדכון הקרוב), אפשרות לשלוח תמונות, סרטונים וקבצים מכל סוג עד גודל של 1.5 גיגה בייט וכמובן - הקמת ערוצי טלגרם. בדומה לוואטסאפ, גם טלגרם זמינה מהדפדפנים במחשבים למי שרוצה. בנוסף, טלגרם מאפשרת גם הטמעת הודעות מחוץ לרשת שלה, כמו גם צפייה בתוכן המלא של ערוצים פומביים ללא הורדה של האפליקציה או רישום לרשת.

הקמת ערוצי טלגרם: מאפיינים עיקריים

טלגרם
טלגרם. אפשרויות מגוונותצילום: ללא קרדיט

תקשורת חד-צדדית

ערוצי טלגרם מאפשרים לכם לבנות מקום משלכם בו תוכלו לפרסם עדכונים (טקסט, וידאו, קול, תמונה, מיקום, סטיקר, איש קשר או קובץ) ולנהל תקשורת חד-צדדית (Broadcast). כלומר, אף מנוי לא יכול להגיב, לשתף או לעשות לייק לתכנים שאתם מעלים שם.

בעידן בו כל הדגש הוא על תקשורת דו-צדדית וכל הרשתות החברתיות רק מעודדות אותנו לקחת חלק ולהגיב, האפשרות של תקשורת חד-צדדית מהווה תחליף מרענן למנהל/ת שהערוץ בידיים שלו/ה. באופן ההתקשורת הזה אין שום אלימות מילולית או כל צורה שלילית אחרת של שיח (אלא אם אתם עצמכם שולחים הודעות כאלו כמובן). זה דומה לשליחת ניוזלטר, רק ללא כל ההכנות של בניית הניוזלטר והתכנים שלו, ובקצבים מהירים וזריזים בהרבה.

ובכל זאת, לתקשורת חד-צדדית יש את החסרונות שלה. בעיני, החיסרון הגדול הוא היכולת של אדם להתחבר לעדכונים שעולים בערוץ. בכל רשת חברתית או בלוג זה קל נורא - כקורא אתה פשוט מגיב ומצטרף לדיון, שואל את מה שאתה רוצה לשאול ולוקח חלק פעיל.

איך מתגברים על זה בערוץ טלגרם? מצאתי דרך נהדרת - פשוט מקפידים לתת כתובת אנושית שרוצה להמשיך את הקשר, במידה ויש אנשים שנחשפו למידע ורוצים להתחבר אליו. לדוגמה, אם אני מעלה עדכון על משלחת קרובה שמגיעה מחו"ל, אני אסיים את העדכון באיש קשר (בדרך כלל עם טייטל, לינקדאין וכתובת מייל). ככה כל אחד יוכל ליצור עימם קשר, וכמובן שיש להקפיד לבקש את האישור שלכם לפני הפרסום.

הגבלות על מספר מנויים

בניגוד להגבלות המוכרות מקבוצות ב-WhatsApp, שם תוכלו לצרף עד 256 איש, בקבוצות בטלגרם תוכלו לקבץ יחד עד 200 אלף אנשים. בערוצי הטלגרם (בהם עוסק המדריך הזה) לא עומדת בפניכם שום מגבלה של מספר מנויים - כלומר, השמיים הם הגבול.

היסטוריית הודעות

בניגוד לקבוצות המוכרות בוואטסאפ, שם כל מי שנכנס לקבוצה נחשף להודעות החל מרגע ההצטרפות שלו (קרי, אין לו יכולת לדפדפף אחורה ולצפות בהיסטוריה של השיחה), בערוצי הטלגרם כל התכנים שעלו, החל מרגע הקמת הערוץ, זמינים לכל אחד. יתרון אדיר כשבונים פעילות לטווח ארוך.

סטטיסטיקה ומידע נוסף

בניגוד לקבוצות בלינקדאין למשל, קשה להבין מי באמת קהל המנויים שלכם. אתם יכולים לגלול ולראות הרבה שמות של משתמשים, אבל אם לא מדובר באיש קשר שלכם (כזה שאתם מכירים), אתם לא באמת יודעים מידע עליהם יותר מדי. מה שכן, כל הודעה שאתם מקבלים מציגה מצב מתעדכן של כמה אנשים כבר צפו בה. ככה זה נראה:

תוכן

סטטיסטיקה בטלגרם
צילום: מורד שטרן

בכל הנוגע לתוכן, חשוב מאוד לשאול את עצמכם את השאלות הבאות: אילו נושאים הערוץ שלכם יכסה? מי קהל היעד אליו אתם מכוונים ומה נותן לו ערך אמיתי? האם יש לכם את הידע הבסיסי בנושא והאם יש לכם את התשוקה לחפש את התכנים האלו ו/או להפוך לכאלה שמנקזים עדכונים בתחום הנ"ל ודואגים להזרים אותם בצורה מסודרת לערוץ? כן, ניהול ערוץ טלגרם מצריך לא מעט עבודה.

איך תדעו שהתוכן שלכם טוב? תשאלו את עצמכם שאלה פשוטה - האם הייתם רוצים לקבל התראה ולקרוא את התוכן הזה, והאם הוא באמת תורם לכם בכל הנוגע לידע, קשרים כו'.

למעשה, האתגר בניהול ערוץ טלגרם הוא כפול. לא רק שהתוכן צריך להיות בעל ערך, הוא גם צריך להגיע באופן כזה שלא יפריע למהלך החיים של המנויים שבחרו לקבל עדכון (פוש) כל פעם שאתם מעלים משהו. לצורך העניין, אם ניוזלטר יכול להישלח גם בחצות כי המייל יחכה לנמען כשיפתח את אפליקציית הדואר האלקטרוני שלו בשעות שהוא רוצה, זה לא המקרה בשליחת עדכונים בערוצי טלגרם.

פתיחת ערוץ טלגרם - שלב אחר שלב

1. בשלב הראשון כנסו לאפליקציית Telegram ולחצו על כפתור "הודעה חדשה":

2. בחרו באפשרות "ערוץ חדש":

פתיחת קבוצה בטלגרם
צילום: מורד שטרן

בפרטי הערוץ חשוב לתת לו שם שמבטא נכון את עולם התוכן של הפרסומים שיועלו בערוץ ואת מטרתו. כדאי לפרסם תמונה שמצליחה לתת ביטוי לפעילות הערוץ, אבל גם תהיה בולטת מספיק כשתוצג בין שלל הערוצים של המנויים שלכם.

פתיחת ערוץ בטלגרם
צילום: מורד שטרן

חשוב לנצל את האפשרות לתת תיאור על מנת להרחיב על פעילות הערוץ כדי שמי שיגיע אליו יבין לאן הגיע. מספר התווים מוגבל, כך שצריך להיות קצרים וברורים. בנוסף, אני ממליץ לתת מייל או כל דרך ליצירת קשר איתכם במידה ומנוי כזה או אחר רוצה לתרום עדכונים, להציע שת"פ וכו'.

פתיחת ערוץ טלגרם
צילום: גד גניר

ההבדל בין ערוץ פומבי לפרטי גם הוא משמעותי. אם תבחרו להקים ערוץ פרטי, אנשים לא יוכלו למצוא את הערוץ שלכם באפשרות החיפוש של טלגרם אלא רק דרך לינק. אם תבחרו באפשרות הערוץ הפומבי, יוכלו המשתמשים למצוא אתכם בחיפוש של טלגרם. בנוסף, תוכלו לעצב URL מותאם אישית ולאפשר לאנשים לצפות בערוץ גם ללא חשבון טלגרם.

בחלקים הבאים נעמיק לאפשרויות המתוחכמות יותר: יצירת סקרים בערוץ, שימוש בבוטים, ערוצים מבוססי מיקום, שימוש בערוצי טלגרם בזמן אמת בכנסים, קידום הערוץ, חתימת הודעות ואפשרות חדשה יחסית של יצירת קבוצת-מראה אוטומטית לשיח פתוח על בסיס הערוץ שלכם. בכל מקרה, אם יש לכם תוכן טוב, אתם יודעים מספיק בשביל להתחיל כבר עכשיו.

הכותב הוא מנהל קהילות מפתחים גלובלי ב-Wix ומנהל קהילת Israel Tech & Innovation Forum בטלגרם

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ