פייסבוק ו-Teen Vogue איחדו כוחות בצורה מפוקפקת, ומיהרו לטשטש ראיות

בשבוע שעבר פורסם בכתב העת של אנה וינטור מאמר שכולו פירגון לרשת החברתית שנמצאת בעיצומו של משבר אמון חריף; המחיקה שלו, זמן קצר לאחר מכן, לא ממש תרמה לשיפור המצב

ניו יורק טיימס
רייצ'ל אברמס וססיליה קאנג
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
פייסבוק
פייסבוק. שוב מעלה סימני שאלהצילום: Thomas White/רויטרס
ניו יורק טיימס
רייצ'ל אברמס וססיליה קאנג

ביום רביעי פרסם כתב העת "Teen Vogue" מאמר בנושא מאמצי פייסבוק לשמר את כללי השיח הפוליטי. המאמר זכה לניסוח מאוד אופטימי ומשבח, אך שמו של הכותב לא צורף למאמר.

זמן קצר לאחר הפרסום, התווספה למאמר שורה נוספת ומובלטת בה הובהר כי מדובר במודעה בתשלום. "הערת עורך: זהו מאמר מערכת בתשלום". בהמשך נעלמו המלים "מאמר מערכת בתשלום". תוך דקות נעלם המאמר כולו.

תחת הכותרת "כיצד עוזרת פייסבוק להבטיח את יושרת בחירות 2020" הופיעו במאמר הארוך ראיונות במתכונת שאלות-תשובות עם חמש מנהלות בפייסבוק, שאמרו כי הרשת פועלת במטרה למנוע הפצת מידע שגוי ותעמולה לקראת הבחירות המתקרבות לנשיאות. במאמר הופיעו תמונותיהן של המנהלות. "החברה שונה היום מזו שהיתה ב-2016", אמרה קייטי הארבת, האחראית בפייסבוק על נושא יום הבחירות העולמי. היא הוסיפה כי "זה כולל גם את הבחירות".

הוצאת קונדה נאסט, בעלת טין ווג, מסרה בעקבות האירוע "עשינו כמה טעויות כשתייגנו את המאמר המדובר, ואנו מתנצלים על כל בלבול שנוצר בשל כך. איננו מתייחסים לאמון הציבור כאל דבר מובן מאליו, והחלטנו למחוק את המאמר במלואו כדי למנוע בלבול נוסף".

אנה וינטור. האם גיליון ספטמבר יהיה האחרון שלה?
אנה וינטור, עורכת טין ווג. המאמר ירד במהירותצילום: ANGELA WEISS/אי־אף־פי

עובד קונדה נאסט שמכיר את הנושא אך לא קיבל אישור לדון בו בפומבי, אמר כי המאמר אכן הוזמן תמורת תשלום, כלומר - מדובר בפרסומת.

פייסבוק העלתה את ההצעה למאמר בתשלום בשנה שעברה, כשהרשת החברתית וכתב העת המקוון ניהלו שיחות על כנס טין ווג, אירוע בן שלושה ימים שהתקיים בנובמבר בלוס אנג'לס ובו נאמו בין השאר כוכבת היוטיוב ליזה קושי ובמאית הקולנוע גרטה גרוויג. פייסבוק היתה אחת מנותני החסות לכינוס.

"היה לנו הסכם בתשלום עם טין ווג בעניין פסגת הנשים, שכלל גם תוכן בחסות", נאמר בהודעת פייסבוק. "הבנו שהיה מדובר במאמר מערכת לשמו, אבל היתה כאן אי הבנה".

שריל סנדברג, מנהלת התפעול בפייסבוק, ובכירים אחרים בחברה שיתפו את מאמר הטין ווג ברביעי בבוקר, עוד לפני שהועלה לאתר. "מאמר מצוין, שעוסק בחמש נשים מדהימות שמגינות על הבחירות בפייסבוק", כתבה סנדברג בעמוד הפייסבוק שלה. בהמשך דבריה פרסמה את מאמצי החברה "לבלום את הפצת המידע השגוי ולהתנגד למעורבות זרה ודיכוי בוחרים".

פיליפ פיקארדי שהיה בעבר עורך התוכן של טין ווג, נמנה בין מבקרי המאמר. בציוץ שפרסם בטוויטר ציין כי "צר לי על כך שצוות טין ווג, מכל סיבה חסרת אחריות הנוגעת לשיווק או מכירות, פרסם את המאמר בפיד, ובכך פגע באמינותה של כל העבודה הטובה שנעשתה במטרה ללמד את ציבור הקוראים על האיומים האמתיים שמציבה פייסבוק בבחירות".

פייסבוק מתאמצת להציל את המוניטין שלה לאחר שלוש שנים של שערוריות הקשורות לקמפיינים זדוניים שהשפיעו על הבחירות בארצות הברית ובמדינות נוספות ובוזכות לפרטיות מידע. מחוקקים וארגונים לזכויות האזרח הזהירו כי החברה אינה מוכנה להתמודד עם מסעות פרסומי המידע הכוזב, שחסמו את הרשת החברתית בבחירות האחרונות לנשיאות.

למרות שיותר מ-3 שנים עברו מאז הבחירות האחרונות לנשיאות ארצות הברית, הנושא לא מפסיק להסעיר את הרוחות סביב פייסבוק, וגם בתוך החברה. בשבוע שעבר פרסם בכיר בחברה פוסט שעורר ויכוחים צורמים בחברה. הפוסט של אנדרו בוזוורת', שהגיע למערכת הניו יורק טיימס, התריע לנוכח מה שהגדיר כפיתוי להטות את קו הפעולה נגד בחירה נוספת של טראמפ לנשיאות ב-2020, וצידד בעמדת החברה בעניין ביטול צנזורה על פוסטים של פוליטיקאים.

למאמר המלא בניו יורק טיימס

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ