מה שקרה באל-אקצא

סוהייב מסאלמה
סוהייב מסאלמה

للمقالة بالعربية: ما حدث بالأقصى

איש לא העלה על דעתו כי חג הקורבן של המוסלמים יהפוך ליום אלים של עימותים, בגלל חישובי בחירות של נתניהו, שהעז לתת בעקיפין לגיטימציה לעליה לאל־אקצא. נתניהו הצהיר כי "השאלה לא הייתה בכלל אם יהודים יעלו לאל־אקצא, אלא כיצד לנהל את זה". זה קרה ביום חגו של אללה, אחד הימים החשובים ביותר למוסלמים. קבוצות מתנחלים הודיעו על כוונתן לעלות למסגד אל־אקצא ביום ראשון, ביום המכונה יום חורבן בית המקדש. מנגד, הודיע הווקף האסלאמי ביום שישי כי תפילת חג הקורבן תחל בסביבות השעה 7:30 בבוקר, במקום ב־6:30, והוציא הוראות לסגירת כל המסגדים ביום החג לצורך ביצוע ריבאט (היאחזות במקום בסיטואציות של מאבק) במסגד אל־אקצא.

ואשר יגורנו בא לנו. יום לפני העלייה למסגד, ערכו קבוצות מתנחלים צעדת המונים ברחובות ירושלים העתיקה וסביב החומות בפרובוקציה שתוזמנה ללילה של "העמידה על הר ערפה". כולם אמרו לנו שזה קדימון למה שעלול לקרות מחר באל־אקצא.

קיימנו את תפילת החג ביום ראשון בבוקר והמוני המתפללים היהודים החלו להתאסף ולהתגודד מול שער המוגרבים, שם התכונן מספר גדול של מתנחלים ושל פעילי תנועות המקדש לעלייה. באותה שעה שהו במתחם אל־חרם א־שריף על כל חצרותיו למעלה ממאה אלף מתפללים. הדבר הגביר את חששנו מפני האפשרות לאירועי דמים במקרה שהמשטרה תתערב. כוחות המשטרה החלו להתאסף והורו לכולם להתרחק מהשער בטענה שקולות ה"תכּבּיר" של החג מפריעים למתנחלים. באותה עת התקבצו למעלה מאלפיים איש מול השער כדי למנוע את כניסתם של מתנחלים כלשהם.

בצד השני נערכו כוחות משטרה גדולים. הבטתי בפניהם של השוטרים והקשבתי לדברים שאמרו זה לזה. אמרתי למי שהיה סביבי שהם נערכים לדיכוי אלים של האירוע. באותו הרגע שמענו שהדרג הפוליטי החליט שלא להתיר את כניסת המתנחלים לאל־אקצא, אך המתפללים לא האמינו לדברים. המשטרה ביקשה מן המתפללים להתרחק מרחק של שלושה מטרים מן השער כדי שכוחותיהם יוכלו לעזוב בשקט את המקום, אך ציבור המתפללים סירב לכך בתוקף.


כל מה שקרה אחר כך היה צפוי: המשטרה הורתה על פינוי בכוח של כל מי שנמצא בתוך המתחם ועל הכנסה בכוח של המתנחלים. לאחר מכן פינתה בכוח רב את המתפללים תוך שימוש ברימוני הלם, ולא הוציאה מכלל זה איש – לא עיתונאים, לא צלמים ולא אנשי דת. מה שקרה בתוך המתחם היה דיכוי ברוטלי המוני. סצנות כאלה לא ראינו מאז שנת 2000. הדיכוי הקשה גרם לפגיעות רבות בקרב אלה שנמצאו במתחם אל־חרם א־שריף. זה היה מזוויע, אין מילה אחרת. חג הקורבן הפך לעימות המוני. אנחנו עצמנו הפכנו לקורבנות החג. בשיא הדיכוי האלים נכנסו המתנחלים וראו כיצד מתבצעת המתקפה על הערבים. היה ברור שנתניהו מבקש להוכיח באופן חד־משמעי את תמיכתו בהם. כל מי ששהה בתוך המתחם הוכה וחטף. אני עצמי, נדחפתי בברוטליות והוכיתי מבלי שעשיתי דבר לאיש. האלימות הזו גרמה לי – אדם חולה בסרטן – לחבלות קשות בגב.

החג הפך ליום עצוב מאוד. אחר הצהריים, לאחר שהמשטרה הוציאה את רוב המתפללים תוך שימוש ברימוני הלם ובכוח רב, הסתערו מאות מתנחלים על המסגד. נתניהו היה גאה מאוד במעשה זה. הוא איפשר את המהומות אך ורק כדי לגרוף עוד כמה קולות של בוחרים פוטנציאליים. נתניהו יודע שאין בכוחו לשנות את מעמדו של מסגד אל־אקצא, מכיוון שאם רק יבקש לעשות זאת, יכריזו עליו כל מדינות העולם מלחמה פוליטית קשה מאין כמוה. מה שהוא עושה הוא רק ניסיון לצבור קרדיט פוליטי ואישי נוסף, לשרת את האינטרסים של מפלגת הליכוד ושל הימין, גם במחיר של טבח בכל הערבים שהיו במתחם.

אבל לא ניתן לקנות את קולותיהם של המצביעים היהודים בדמם של ערבים. מי שאינו מכבד את זולתו ביום חגו, לא יהיה לעולם גיבור לאומי. אופן ההתנהלות של נתניהו וממשלתו עם מסגד אל־אקצא וירושלים לא תביא לרגיעה. המסר שלי לישראלים הוא פשוט: נתניהו משקר לכם. אל תאמינו לו. הוא רק רוצה את קולותיכם בקלפי.

המצב במזרח ירושלים הוא רע מאוד. המדיניות הגזענית נגד תושבי מזרח ירושלים הגיעה לשיא, השירותים לא יכולים להיות גרועים יותר, הרחובות אינם ראויים לתנועה ואין תשתיות מינימליות. מה שקורה בירושלים איננו אלא טרנספר בכפייה. אנו מודעים לכך שמנהיגי מפלגות הימין מעוניינים לזכות במקומם בזירה הפוליטית על גבם של הערבים, וביניהם גם כאלה המבקשים לגבות קולות על חשבון דמם של ערבים ובאמצעות התנהלות גזענית נגדם. נתניהו הפך להיות בן דמותם של הנשיאים הערבים – הוא נאחז בכוח בכיסאו ואינו מוכן לעזוב. הערבים, מנגד, הפכו לקלף המיקוח הפוליטי היחיד שבאמצעותו ניתן לזכות בבחירות: הימין מבטיח למתנחלים כי יספח את הגדה המערבית ואת ירושלים, יגרש את הערבים וישתלט על מסגד אל־אקצא וזאת רק על מנת להשיג יותר קולות. אנו, תושבי מזרח ירושלים, מקווים שהליכוד יפסיד בבחירות.

הכותב מומחה לעניינים ישראליים, מתרגם וצלם 

للمقالة بالعربية: ما حدث بالأقصى

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות