ג'ורג' סלימאן

للمقالة بالعربية: مستقبل الأطفال العرب رهن الانتخابات القادمة

בחודשים האחרונים יצאו אלפי הורים בישראל לרחובות בדרישה שהמדינה תיקח אחריות על חינוך ילדי הגיל הרך. המוחים אף השיגו הבטחה מהממשלה הנוכחית לעשות צעד שאנשי חינוך דורשים כבר שנים – להעביר החל מהממשלה הבאה את אגף מעונות יום ממשרד העבודה והרווחה למשרד החינוך, ובכך לתת דגש למענה החינוכי-התפתחותי של מסגרות אלו. יישום ההבטחה הזו תלוי בממשלה הבאה ובבחירות הקרבות.

כמובן שהעברת האגף לא תספיק כדי לפתור את המצוקה הגדולה של חינוך לפעוטות עד גיל שלוש, מצוקה הזועקת במיוחד ביישובים הערביים, בהם רק שמינית מהילדים עד שלוש נמצאים במסגרות מפוקחות, בהשוואה ליותר מרבע מהילדים ביישובים היהודים והמעורבים.

ברשויות המקומיות הערביות יש 74 אלף ילדים מתחת לגיל שלוש שהתחילו את שנת הלימודים הנוכחית ללא מסגרות מפוקחות. זה אומר שביישובים הללו ישנן עשרות אלפי אימהות שלא יכולות להשתלב בשוק העבודה כי לילדיהן אין אפשרות למסגרת מפוקחת ומסובסדת. למצב הזה יש כמה סיבות, כולל מחסור בקרקע לבנייה ומצב כלכלי קשה ברשויות הערביות. אבל יש עוד סיבה פחות מדוברת.

במחקר שערכנו בעמותת סיכוי עולה שאחת הסיבות הבולטות אך הפחות מוכרות לבעיה נובעת מהנתק בין אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד העבודה והרווחה, הממונה על הגיל הרך, לבין הרשויות המקומיות הערביות שמכירות באופן אישי את המצב בשטח. על מנת שהאגף יגביר את סיכויי ההצלחה שלו, יקדם בנייה ויבטיח ניצול תקציבים ביישובים הערביים, הוא חייב להסתכל מקרוב ובאופן פרטני על המצב בכל רשות ורשות ולגבש מדיניות מותאמת לצרכים בשטח.

כך למשל, הקריטריונים לקבלת תקציב בינוי מהממשלה מאפשרים בניית מעונות יום חדשים רק בקרקע ציבורית זמינה, אך העובדה שמשאב זה נמצא במחסור ביישובים הערבים, בניגוד למצב ברוב היישובים היהודים, מהווה חסם ייחודי שדורש פתרונות  תכנוניים ספציפיים בהתאם לאופי של כל יישוב ערבי. דוגמה לפתרון כזה יכול להיות הוספת קומת גג במוסד ציבור קיים שלא דורש קרקע נוספת.

בעוד שבחלק ממשרדי הממשלה אנו עדים למגמת חיזוק הקשר בין הממשלה לרשויות המקומיות הערביות – הנובע בין השאר מהוספת תקנים ייעודיים לעובדים הממונים על מתן פתרונות והתרת חסמים ייחודיים לחברה הערבית – אין תפקיד דומה באגף מעונות יום במשרד העבודה והרווחה. ראוי שבאגף זה, הממונה על עתיד אלפי הפעוטות והתינוקות הערבים הנמצאים במצבים של עוני וסיכון, יתווספו תקנים הממונים על הגדלת היצע המסגרות המפוקחות ביישובים הערבים. בלי קשר רציף עם הרשויות והבנת מצבן הייחודי לא ניתן למצוא פתרון מקצועי מותאם לצרכי  החברה הערבית. ליישובים הערבים יש מאפיינים תכנוניים וקניינים ייחודיים וחוסר ההתייחסות לאורך השנים למקור הבעיות מוביל לעיצוב מדיניות אשר לא יכולה להבטיח את ניצול התקציבים. האגף למעונות יום חייב לראות באפשרות לעבור למשרד החינוך כהזדמנות לערוך רפורמה פנימית, שלנגד עיניה יעמדו מטרות המקדמות חיזוק הקשר עם הרשויות ולמידת הכלים שמשרתים את משרד החינוך בבינוי גני ילדים ביישובים הערבים.

המידה שבה פתרונות אלה יאומצו על ידי הממשלה, תלויה בין היתר בתוצאות הבחירות הקרובות, ובייצוג שיהיה לחברה הערבית בכנסת הבאה. לבחירות הקרובות יש משמעות אדירה לעתיד הפעוטות ביישובים הערבים: הן מהוות הזדמנות לאזרחים הערבים להגדיל את הייצוג הערבי בכנסת. ככל שזה יגדל, יגבר הלחץ הפוליטי על הממשלה לתת מענה לצרכי החברה הערבית, גם בגיל הרך. נציגי החברה הערבית בכנסת מהווים גורם חשוב המגשר על הפערים.

כצעד משמעותי להגדלת היצע מעונות יום ביישובים הערבים, משרד העבודה והרווחה חייב לחזק את הקשר עם הרשויות המקומיות ולמנות אנשי מקצוע שיתנו מענים מקצועיים ליישובים הערבים. כדי שהמשרד יעשה את עבודתו נאמנה וידאג לפתרונות לגיל הרך בהיקף נרחב גם ביישובים הערביים, יש צורך בייצוג ערבי נרחב, חזק ומקצועי בכנסת. רק עבודת פיקוח יעילה של פרלמנטרים ערבים המחויבים לחברה שלהם ולשוויון, תוכל להביא לכך שהממשלה תעמוד בחובותיה כלפי כלל הפעוטות והנשים בישראל, בכלל זה גם בקרב החברה הערבית.

הכותב רכז פרויקט מעונות יום - עמותת סיכוי

للمقالة بالعربية: مستقبل الأطفال العرب رهن الانتخابات القادمة

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ