דרושה גישה פרגמטית, לא אידיאליזם דוגמטי

סלים בריק
סלים בריק
יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה בוועידת המפלגה בנצרת, לפני כשבועיים
סלים בריק
סלים בריק

للمقال بالعربية: نحتاج إلى نهج  براغماتيّ، لا إلى مثاليّة متزمّتة

בשבוע שעבר פורסם המתווה של ד"ר אחמד טיבי לגוש חוסם. רוב הדרישות הן בתחום האזרחי – כאלה שבכל מדינה ראויה לשמה היו מברכים עליהן ומתחילים ליישם אותן מיד, שכן זוהי טובתה הכללית של המדינה. למשל, ליצור מקומות עבודה לאזרחיה, גם אם הם ערבים. ברור גם כי האינטרס הבסיסי ואפילו סיבת קיומה של מדינה (לפי תומס הובס) להילחם בפשיעה.

השתתפות פוליטית היא מאבני היסוד של כל משטר דמוקרטי ועל כן, מדינה דמוקרטית מעודדת השתתפות פוליטית חופשית ואפקטיבית. גם ישראל הצטיינה תמיד בעידוד ההצבעה לכנסת, כחלק מהותי בהשתתפות זו, כל עוד לא מדובר באזרחיה הערבים. אלה האחרונים, שגם כך מצביעים פחות מהציבור היהודי ב-10-15 אחוזים, במקום לעודד אותם להצביע יותר, ראש הממשלה ומפלגת השלטון מסיתים נגדם, ולא בוחלים בשיטות פשיסטיות ואף אנטישמיות (שימו את המלה "יהודים" במקום "ערבים" וקראו שוב: הערבים גונבים את הבחירות; הערבים רוצים להשמיד את כל היהודים).

השיח הפוליטי בבחירות האחרונות מעלה קבס ומקשה לעכל את הדברים שנאמרים, בעיקר מצד ראש הממשלה, בנו ומפלגתו. תהליכי הדה-לגיטימציה הללו מסוכנים, לא רק לאזרחי המדינה הערבים, אלא גם למשטר עצמו. לכן יש לצאת נגדם בתקיפות ולהוקיעם.

ואולם, גם השיח הפוליטי בקרב הציבור הערבי ראוי לבחינה מעמיקה. ח"כ טיבי שהוא הפרלמנטר הערבי המנוסה ביותר, ואשר תפקודו הפרלמנטארי הוא מהמשובחים בכנסת בכלל, מבין היטב שהכנסת היא זירה לעשייה ועשייה משמעה פרגמטיזם פוליטי ותהליך מתמשך של תן וקח עם חברי הכנסת מהסיעות השונות, כדי לקדם את האינטרסים של הציבור הערבי בארץ. גם ח"כ איימן עודה שהציע, בתנאים ידועים, להצטרף לזירה הפוליטית האפקטיבית, חותר לאותם יעדים: שירות האזרחים הערבים בעניינים הבוערים והחשובים, וקידום האינטרסים שלהם כאזרחי המדינה.

אך ישנם גם כוחות פוליטיים בזירה הערבית שאינם רואים תוחלת בעשייה הפרלמנטארית ולא בהשתתפות הפוליטית. למשל כמו התנועה האסלאמית הפלג הצפוני, ותנועת בני הכפר. ויש הרואים בכנסת לא יותר מבמה להשמעת הצהרות על עמדותיהם האידיאולוגיות והשמעת קולם של הפלסטינים אזרחי המדינה כנציגי העם הפלסטיני בכללותו. גישה זו מכמירת לב מפני שהיא אולי מקורית, אך חסרת תוחלת בכל מה שקשור לעשייה בכנסת.

כך, לצד גישות מפוכחות, פרגמאטיות ומעשיות כמו אלה של ח"כ טיבי או של חד"ש, ואפילו במידת מה של רע"ם כנציגת התנועה האיסלאמית הפרגמאטית והמעשית מאז 1996, בל"ד, בכניסתה לרשימה המשותפת, מבקשת לשתק מגמות אלה בהטילה וטו על שיתוף פעולה עם המפלגות הציוניות, כולל המחנה הדמוקרטי, בטענה שהן מחויבות לאידיאולוגיה שהמיטה את הנכבה על העם הפלסטיני. גם אם הדברים נכונים, ובהנחה שהציונות היא מקשה אחת ואין בה ניואנסים וכי "השמאל הציוני לא קיים" וכדומה, גישה זו אינה מועילה לאזרחים הערבים.

זוהי גישה שמבטיחה מראש כי נציגי הציבור הערבי לא יוכלו לקדם את יעדיו, למשל באמצעות חקיקה והקצאת תקציבים, מכיוון שהם לא יכולים לפעול לבד, בלי שיתוף פעולה בין הסיעות, שהוא לב לבה של העשייה הפרלמנטארית.

לקראת הבחירות קמו גורמים רבים ותבעו עשייה פרלמנטארית ממוקדת ואפקטיבית לטיפול בסוגיות בוערות של האזרחים הערבים, כמו ענייני הבנייה, האלימות הגואה, תעסוקה וכדומה. גורמים אלה, שלחלקם יש רזומה מרשים של עשייה למען האזרחים הערבים בזירות שונות, כמו הפרופסור אסעד גאנם, לא מוצאים אוזן קשבת בקרב חברי המשותפת ונקלעים למצב שבו דאגתם לטובת האזרחים הופכת אותם ליעד להתקפות – זה במקרה שלא מתעלמים מהם.

חשוב מאוד שהאזרחים הערבים ייצאו להצביע בהמוניהם בבחירות – אקט של השתתפות פוליטית, שהיא חלק מהותי מחובתם האזרחית. מעבר לכך, בהשתתפותם זו הם גם יוכיחו כי אינם נבהלים מהאיומים של נתניהו, בן-גביר, סמוטריץ' ודומיהם, והם נאבקים בדרכים לגיטימיות כדי לשפר את מצבם ולבלום את מגמות הפשיזם העולות.

אין בכך קריאה להצביע "רק למפלגות שעוברות את אחוז החסימה", להפך. יצביע כל אזרח לפי צו מצפונו ולפי מה שהוא מבין כטובתו, טובת בני עמו והמדינה. השיקול של אחוז החסימה עלול להיות חרב פיפיות, והוא פוגם במהות הייצוג והשליחות הפרלמנטארית. הצבעה למפלגות כמו "אל-וחדה אל-שעביה" של פרופ' אסעד גאנם למשל, מאתגרות את המפלגות הערביות ומביאות שיח חדש ורענן, ומזרימות אנרגיות חיוניות למערכת הפוליטית הערבית.

יש לנו משימה חשובה מאין כמותה: להחליף את משטר הגזענות, ההסתה, השנאה והשחיתות במשטר שיקדם שיח אזרחי ויחתור לגיבוש ושילוב האזרחים כולם למען הטוב הכללי המשותף. 

הכותב הוא מרצה באוניברסיה הפתוחה ומכללת עמק יזרעאל

للمقال بالعربية: نحتاج إلى نهج براغماتيّ، لا إلى مثاليّة متزمّتة

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות