מהטבח בכפר קאסם ועד הדיכוי בעיסאוויה – כרוניקה של אלימות משמר הגבול

סבי יאפא
סבי יאפא
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תושב עיסאוויה
עיסאוויה: תושבי עיסאוויה על הכוונת?צילום: אוליבייה פיטוסי
סבי יאפא
סבי יאפא

للمقالة بالعربية: من مجزرة كفر قاسم حتى القمع في العيساوية

בחודש האחרון היינו עדים ליותר ויותר אירועים אלימים וקשים בהם היו מעורבים שוטרי משמר הגבול (מג"ב). בין האירועים הבולטים ניתן לציין את ההתעמרות הקשה בתושבי אלעיסאוויה (שנמשכת כבר חצי שנה) הכוללת אלימות קשה כלפי התושבים ומעצרים שרירותיים.

ב- 29.10.19 היכו באכזריות שוטרי מג"ב פלסטינים בעיר העתיקה בירושלים. המכות כללו סדרות של אגרופים לפניהם של הפלסטינים כשהכל מתועד בסרטון שהופץ ברשת. במוצאי שבת ה- 11.9.19 היכו שוטרי מג"ב ללא רחמים את הפלסטיני אדם מסרי באגרופים ישירים לעבר פניו. האלימות הקשה הופנתה גם כנגד מנהיג השכונה מוחמד אבו חומוס שפונה לקבלת טיפול רפואי. האלימות של השוטרים כפי שהופצה בסרטונים ברשת היתה קשה לצפייה. אגב: מסרי מציין כי בתחתית חדר המדרגות בבניין בו הוא גר הניחו השוטרים זיקוקים משומשים וצילמו אותם. מסרי פנה לעבר הקצין ושאל אותו:  "מה אתה עושה, מה אתה שם לי?" "הוא (הקצין) שתק". התושבים משוכנעים שהנחת הזיקוקים היא המשך הניסיון לביים את המציאות, כפי שנעשה במסגרת הסדרה "מחוז ירושלים". בין שפע המעצרים באלעיסאוויה ניתן לציין את מעצרו של תלמיד מתוך בית הספר ב 2.11.19 ואת מעצרו של הילד מוחמד מוחיסן בן ה- 11 ב- 4.11.19 (שני המעצרים הללו תועדו בהרחבה בתקשורת הפלסטינית וגובו בסרטונים ותמונות).

ב- 2.11.19 נחשף ברשת סרטון הזוועה בו שוטרת מג"ב פוקדת על פלסטיני ללכת וכשהוא הולך ומתרחק עם ידיים מורמות היא יורה כדור ספוג בגבו (גוף הכדור עשוי פלסטיק קשיח ומדובר בכדור שיכול להיות קטלני) לשם השעשוע. הסרטון הזכיר לי סרטוני שואה בהם נאצים ירו בגבם של יהודים באמצע הרחוב. הכתב רוגל אלפר הגיב מייד לאירוע הנורא ופרסם ב 3.11.19 כתבה בעיתון זה שכותרתה: "שוטרי מג"ב שירו בפלסטיני אינם לוחמים אלא יודו-נאצים עם רובים".

ב- 15.11.19 נורה בעינו צלם העיתונות מועאז עמארנה בעיירה הפלסטינית צוריף צפונית לחברון (ככל הנראה מדובר בנתז של כדור שנורה לעבר מפגין פלסטיני). ירי שגרם לו לאיבוד עינו השמאלית  ו ב- 16.11.19 נחשפנו שוב לחוסר אנושיותם של שוטרי מג"ב כשניסו למנוע מצוותי רפואה לפנות פצוע פלסטיני שנפצע בפניו במהלך מחאת תושבים באל בירה. הצוותים הרפואיים לא ויתרו והתעמתו עם שוטרי מג״ב עד שהצליחו לפנות את הפצוע (האירוע דווח בהרחבה ב- 16.11.19 על ידי עמוד הפייסבוק של אתר החדשות קודס בערבית והצלם עיסאם רימאווי תיעד את האירוע בצילומים מהשטח).

אך האם מדובר בגל עכור או באלימות המוטבעת עמוק בהוויתה של יחידת משמר הגבול, האפשרות השנייה היא הסבירה מבין השתיים. לרצחניות של משמר הגבול נחשפנו כבר בטבח כפר קאסם בשנת 1956. ב- 29.10.1956 רצחו וטבחו שוטרי מג"ב תחת פיקודו של שמואל מלינקי ב 49 גברים, נשים וילדים בכפר קאסם.

רוביק רוזנטל התייחס בספרו "כפר קאסם: אירועים ומיתוס" לפרופיל המתגייסים למג"ב ולדימוי השלילי של היחידה וכך הוא כותב: "משמר הגבול היה באותה עת חיל בעל דימוי בעייתי מכמה בחינות. בכל ימות השנה הוא היווה חלק מהמשטרה, אבל בשעת מלחמה או חירום סופח לצבא ועמד לפקודתו. במשמר הגבול שירתו בני אוכלוסיות מיעוטים שנדחו על-ידי הצבא או החברה. התרכז בו אחוז גבוה יחסית של יוצאי עדות המזרח, עולים חדשים מארצות שונות, דרוזים וצ׳רקסים. התדמית העצמית של משמר הגבול היתה נמוכה, אבל דווקא הם נקבעו כגוף המיועד לטיפול יומיומי באוכלוסייה הערבית. גוף בעל תדמית נמוכה הועמד כנגד החלק האנושי הנמוך ביותר, מבחינת תדמיתו וכוחו הממשי, והוא האוכלוסייה הערבית. חומר הנפץ במפגש הזה היה חשוף לעין ודליק במיוחד".

הוא ממשיך וכותב: "פרוטוקול משפט כפר קאסם חושף באופן מבהיל את האווירה ששררה בקרב השוטרים הזוטרים במשמר הגבול כלפי הערבים, אווירה שהלכה והתעצמה לקראת מבצע קדש. עדויות הנאשמים חושפות את השנאה והחשד העמוק שקיננו כלפי הערבים בקרב חלק מאנשי החיל, ואת ה״תורה שבעל-פה׳׳ ששררה שם, כמו בקרב חלקים לא מעטים בחברה הישראלית ובצה״ל. לפי תורה זו ניתן, ואף רצוי, להביא לבריחתם או לסילוקם של הערבים הישראלים שנשארו בגבולות הקו הירוק אל מעבר לגבול".

ונשאלת השאלה האם פרופיל המתגייסים למג"ב השתנה עם השנים? האם האווירה השלילית והגזענית של חלק גדול משוטרי מג"ב כלפי האוכלוסיה הפלסטינית השתנתה? לטעמי התשובה שלילית. דבר לא השתנה. מג"ב נשארה יחידה אלימה ואכזרית המזכירה במאפייניה והתנהלותה את מליציית הבסיג' האכזרית והאלימה הכפופה למשמרות המהפכה האירנים. המשטר לאורך השנים ממשיך לשסות את שוטרי מג"ב הנמנים על האוכלוסיה המוחלשת  בכדי להתעמר באוכלוסיה מוחלשת אחרת: הפלסטינים.

המפגש בין שתי האוכלוסיות המוחלשות הוא דליק ונפיץ בדיוק כפי שתיאר רוביק רוזנטל. נפיצות זו משרתת היטב את משטר הדיכוי השואף לדכא באכזריות את הפלסטינים באלעיסאוויה ובמקומות אחרים.

הכותב פעיל זכויות אדם

للمقالة بالعربية: من مجزرة كفر قاسم حتى القمع في العيساوية

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ