מדוע הידרדרו ציוני התלמידים שלנו במבחני פיזה?

אנוואר אל- אנוואר
אנוואר אל- אנוואר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תלמידים בבית ספר אלראזי
חינוך: הדור שנבחן עובר משבר זהותי, עיוות תודעה פוליטית ובלבול ערכים (תמונת אילסטורציה)צילום: רמי שלוש
אנוואר אל- אנוואר
אנוואר אל- אנוואר

للمقالة بالعربية: لماذا انحدرت نتائج طلابنا في في امتحان البيزا؟

לא ניתן להפריד את מערכת החינוך וההוראה מן המערכת החברתית וכמובן גם לא מן הפוליטיקה. יהיה זה נאיבי ולא רציני לנסות לנתח סוגיה מורכבת על פי קריטריונים שטחיים או לנסות לטפל בסימפטומים הנראים לעין של המחלה תוך התעלמות מן הסיבות והגורמים שהובילו להתפרצותה.

התלמידים בבתי הספר הם מראה המשקפת את החברה והמאפיינים שלהם הם בסופו של דבר המאפיינים של החברה בה הם גדלים. בתי ספר, שנותנים לגיטימציה בין כתליהם לגורמים שאינם מוסמכים, ממחזרים את החורבן. כמו מנסים לחיות במילניום השלישי עם המנטליות של העבר. עלינו להתמודד עם האחריות שלנו כחברה לפני שאנחנו מטילים אותה על אחרים.

ראשית, עלינו לתת דעתנו לכך שהנבחנים הם המתבגרים של החברה שלנו, ורבים מהם סובלים מאובדן זהות,בלבול תודעתי, עיוותים בדימוי העצמי וערפול בערכים ובנורמות. אלה הם אותם נערים שאיננו יודעים איך הם חושבים, איננו יודעים מה מעסיק אותם ואיננו מבינים למה קל כל כך לאנשי כנופיות הפשע לגייס אחדים מהם לביצוע פשעים מחרידים.

הדור הזה סובל מחוסר בהירות של סטנדרטים, מהיעדר מודלים לחיקוי ודוגמה אישית. הם מושפעים מבלבול ואובדן דרך של הוריהם, מירידה ברמה של מוריהם וזאת, נוסף להשפלה הרשמית הקולקטיבית, בין אם בחוקים שהופכים אותם לאזרחים מסוג ב' ובין אם בהסתה מתמדת. איך מצפים ממי שאיבד את היכולת לראות את הדברים נכוחה ואת הערכתו העצמית, לכישורי חשיבה ביקורתית וחשיבה יצירתית הנדרשים לבחינה?

שנית, רבים מהעוסקים בהוראה פועלים בדרכים מסורתיות שאינן מתאימות לדור הנוכחי ולצרכיו ואינן צועדות יחד עם עולמו. לעתים קרובות שיטות ההוראה אינן חורגות מחזרה ושינון של חומר – אלה לא שיטות שניתן לרתום ללימוד מחשבה אנליטית. הדבר נכון שבעתיים כאשר המורה מסתפק באמת מוחלטת אחת, מתנגד לכל מחלוקת, נלחם בפלורליזם ומלמד את תלמידיו לפי מנטליות של שייח' במסגד. כיצד יצליחו תלמידיו במיומנויות של חשיבה מחוץ לקופסה? איך הם יגלו יצירתיות בפיתרון בעיות?

שלישית, מי שאוצר המלים שלו דל, לא יצליח במיומנויות של כתיבת חיבור בלשון תקנית. 

רביעית, משרדי הממשלה מקצים תקציבי עתק לחינוך לא פורמלי, מחוץ לתוכנית הלימודים.  אלא שהצעירים הללו מבלים את מירב שעותיהם הפנויות מול המסכים – בצ'אטים מזדמנים או במשחקים שבהם יש להם תפקיד של סופגים פסיביים. בנקודה זו ראוי לשאול, להיכן זורמים התקציבים הללו? ומדוע מסתכמות מרבית התוכניות המוצעות במסגרתם למופעים וחגיגות שרק מורידים ומנמיכים את רמת התרבות והתודעה?

כן, התוצאות של מבחני פיזה מדאיגות מאוד את אלה שלא הביטו לאמת בעיניים בזמן האחרון ולא ראו את ההידרדרות הערכית והאינטלקטואלית של החברה שלנו. היא מטרידה את אלה שלא הכירו במשבר ההורות של דור שלם של הורים שאין ברשותם כלים הולמים לחינוך ילדיהם, שאינם מבינים את תפקידם ואינם מתקשרים היטב עם ילדיהם.

התוצאות של מבחני פיזה מדאיגות את אלה שרק היום הבחינו בנפילה, אף על פי שאנחנו שוקעים יותר ויותר כבר שנים ארוכות. אלה אותם אנשים שלא מוטרדים מההידרדרות ברמת האינטליגנציה והמוסר ומהעדר אמפתיה וסובלנות. הן מדאיגות את אלה שלא הבינו שבהעדר התכונות הללו, גם לא תהיה חשיבה ברמה גבוהה.

התוצאות של מבחני פיזה מדאיגות מאוד את אלה שלא הבינו כמה נורא שצומח כאן דור במנטליות שמונעת הקרנה של סרטים, שאוסרת מוזיקה, שרואה בשירה כפירה, שנלחמת נגד חשיבה חופשית, בין אם בשם הדת ובין אם בשם רודנות החברה.

אלה שכן ראו, והרימו קול זעקה, לא הופתעו מן התוצאות. הם בוכים מרוב יאוש, כיוון שהם יודעים שבעתיד יהיה גרוע בהרבה ושההידרדרות שרואים כיום, בכל הרמות, תהיה נחלתם של הדורות הבאים, שיהיו אומללים יותר ואבודים יותר. ואלה שלא ימצאו דרכים אל המחשבה, ימצאו את דרכי האלימות.

אנחנו צריכים לחנך קודם כל את עצמנו לגישה אנושית המעניקה לאדם ערך עצמי ומטפחת בתוכו קבלה לכולם. אנחנו זקוקים לחינוך שיבסס את הזהות ואת השייכות ויהיה פתוח למחשבה אחרת ושונה. אנחנו זקוקים בדחיפות לחוק ללימוד הורות שייתן להורים כלים להתמודד עם העידן הנוכחי. אנחנו זקוקים גם למהפיכה אמיתית בסמינרים להכשרת מורים, שתביא להעלאת תנאי הקבלה ולפיתוח של דרכי הכשרה על פי חזון חדש שיהלום את אתגרי ההווה.

אנחנו זקוקים לכך שכל מנהל מוסד חינוכי המאפשר שהמוסד שלו יהיה במה לגורמים המנציחים את המחשבה לפיה יש אמת מוחלטת, או משטיחים את התודעה באמצעות תרבות מפוקפקת ורופפת – ייתן את הדין על מעשיו. כל זאת אחרי שנעמוד על הקריטריונים שלפיהם מונו האנשים האלה למשרותיהם.

הפערים ההולכים ומתרחבים בין התלמיד הערבי לזה היהודי אינם אלה שיקוף של התרחבות הפערים בין שתי הקבוצות, במעמדן החוקי והחברתי. המציאות הזאת תשתנה אך ורק אם כל בכיר שיסית נגד החברה הערבית, ישלם על מעשיו. ייתכן שאנחנו, החברה ערבית, היינו צריכים לדרוש להעמיד את נתניהו לדין על התבטאויותיו הגזעניות החוזרות ונשנות.

כאשר ילדינו יגדלו במציאות של אנושיות ושל חיזוק מעמדם האישי והקולקטיב ובידיהם של אנשים שלהם הכישורים המתאימים לחינוך, הם גם יצליחו במבחני פיזה. אולם הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו נצליח לשחזר את יסודות הקיום שלנו כחברה אנושית, המשלבת בין ערכים, ידע ומיומנויות החיים.

סופרת מהגליל 

للمقالة بالعربية: لماذا انحدرت نتائج طلابنا في في امتحان البيزا؟

תגיות:

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ