כשמג'ד מעיסאוויה רקד עם הנחמנים באיילון

הזירה
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מג'ד עביד
מג'ד עביד
הזירה

للمقالة بالعربية: عندما رقص مجد مع "الناحمنيم" في شوارع تل - أبيب

תכירו את "משמש" - סדרת רשת חדשה שמסקרת תרבות ישראלית ופלסטינית יחד בעברית ובערבית. יוזמה של בוגרי בי"ס הדו - לשוני, יד ביד.

לכאורה זה נשמע משהו מתבקש, טריוויאלי אפילו - לדבר על התרבויות המקומיות סביבנו בשפות שבהן הן נוצרות, אבל למעשה זה כמעט לא קורה וספק אם קרה בעבר. התרבות הישראלית והפלסטינית נעות בקווים מקבילים שכמעט לא נפגשים ומתנהלות זו לצד זו תוך מתח וחשדנות הדדיים.

מי שהחליטו לשבור את ההפרדה הזו ולתווך את שתי התרבויות תחת קורת גג אחת הם בין היחידים שההפרדה הזו אינה טבעית עבורם: יהודים וערבים בוגרי בתי ספר הדו לשוניים של "יד ביד". "'משמש' היא סדרה ברוח הטעם התרבותי שלנו ונראית כמו שאנחנו רואים את העולם", הם כתבו אתמול בעקבות שחרור הפרק הראשון מתוך 5 פרקי הסדרה, והסבירו גם שקיבלו החלטה קונספטואלית לחלק את הפרקים לפי אזורים גאוגרפיים.

כשמסתכלים על רשימת האזורים מבינים שגבולות וקווים ירוקים הם קונספטים שכנראה פחות מדברים לחבורה הזו: הפרק הראשון עוסק בתרבות באזור גוש דן והמשולש והבאים יעסקו בירושלים/רמאללה/בית לחם; חיפה והגליל; וחברון/ב"ש/הנגב והערבה. במקום להתקטנן על סוגיות כמו "מה זה בעצם פלסטיני?" או "מהי בדיוק תרבות יהודית?", חברי "משמש" מציעים להשתמש במונח פשוט שמאפשר להתמקד במעשה האומנות עצמו במקום בוויכוחים שמזכירים פעולה בתנועת נוער: "תרבות מקומית".

הפרק הראשון (בהגשת ג'ומאן דראגמה ונועה פוזן, בוגרות התיכון הדו לשוני בירושלים) כולל שלושה אייטמים שונים זה מזה מבחינת עולם התוכן והנימה. הראשון הוא כתבת התלוות לחברי הרכב הקאלט "המסך הלבן", גילברט וגבריאל ברויד, בהכנות למופע השקת האלבום החדש שלהם, "סקס, סמים ופלסטין" במועדון התדר בת"א. הברוידים מספרים מה עומד מאחורי האיפור הכבד וההופעה המוחצנת שלהם על הבמה, ולמה בחרו לשלב את המילה "פלסטין" בשם האלבום. האייטם השני צולם בקלנאסווה בביתה של האמנית והאוצרת סוהא פרוג'ה, שמציגה כעת עבודות במסגרת תערוכה בגלריה אום אל פאחם בשם "ירוק, שחור, אדום, כחול". פרוג'ה מספרת על היחסים הטעונים שלה עם דמות השטן שמככב בהרבה מהעבודות שלה, ועל סגנון לבישת כיסוי הראש הייחודי שהמציאה שמככב בדיוקנאות העצמיים שלה.

האייטם האחרון מעלה חיוך ולו בגלל המפגש שהוא מזמן: כתב צעיר ומצודד משכונת עיסאוויה המזרח ירושלמית - שמככבת מעל דפי הארץ בעיקר בדווחים המקוממים על אלימות המשטרה שם, ופחות במדור התרבות - פוגש חבורת נחמנים דתיים שנוהגים לרקוד טראנסים בפקקים של נתיבי איילון. הוא יושב איתם באולפן ההקלטות, נחשף לשלב המייקינג-אוף של אחת מתופעות תרבות הרחוב הכי יוצאות דופן בישראל, וכמובן שבסוף גם מתנסה בעצמו בנסיעה ב"משיח - מוביל" ופריקה ממנו לטובת טראנסים בין מכוניות.

للمقالة بالعربية: عندما رقص مجد مع "الناحمنيم" في شوارع تل - أبيب

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ