"נשים נרצחות מפני שהן מאיימות על מעמדם של הגברים"

הכבוד לא נמצא בין ירכי הנשים; יש משפחות רוצחות ויש משפחות תומכות; הסתה סוללת את הדרך לרצח; כרגע מאבק משותף לא על הפרק; ראיון עם עאישה סידאוי מנהלת חשבונות ב"קואליציית נשים לשלום"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
עאישה סידאוי
רצח נשים: מקלטים אינם פתרון מתאים לנשים פלסטיניות
ראג'אא נאטור
ראג'אא נאטור
ראג'אא נאטור
ראג'אא נאטור

للمقابلة بالعربية: تُقتل النساء لأنهن يهددن مكانة الرجال

תעודת זהות: גיל: 52 | מגורים: כפר קרע | תפקיד: רכזת כספים בארגון "קואליציית נשים לשלום" ורכזת מיצוי זכויות בארגון "רבנים לזכויות אדם"

עאישה סידאוי לא עושה הנחות: גברים לא רוצחים נשים כי הן מבקשות את חירותן, אלא מפני שהן נתפשות בעיניהם כחלשות. ולמשפחה, כולל הנשים שבה, יש תפקיד מכריע: משפחה תומכת תגדע מסע הסתה, תתעלם משמועות ולא תיתן גיבוי. מה שהיא מכנה "משפחה רוצחת", תשתף פעולה עם ההסתה ותסלול את הדרך לרצח. בראיון היא מדגישה "שההסתה נגד נשים לגיטימית מאוד בחברה הערבית, גברים לא מתביישים בכך להפך – הם מחשיבים זאת כחלק מדאגתם לשלומן ולשמן הטוב של הנשים".

בחברה הערבית בני הזוג מסיתים אחרים לרצוח, הרי הם לא רוצים לרצוח בעצמם

"בחברה הערבית נדירים מאוד המקרים בהם המשטרה חקרה בצורה רצינית ולעומק רציחות של נשים פלסטיניות, עד למיצוי הדין והענשת הרוצחים". על רקע העלייה במקרי הרצח של נשים, אומרת עאישה סידאווי כי "הסגר, הלחץ הכלכלי, תנאי המחייה הצפופים גרמו לעלייה באלימות. רצח נשים ורצח בכלל בחברה הערבית לא פסקו תחת הקורונה". סידאווי, מנהלת חשבונות ב"קואליציית נשים לשלום" מכפר קרע, אומרת ש"עצם העובדה שנשים פלסטיניות נמצאות בהסגר עם הילדים ובמחיצת הבעלים שלפעמים הם אלימים, זה כבר מתכון לאלימות ולעתים של רצח, וזה עוד בלי להזכיר את האלימות העקיפה נגד הילדים". 

אבל אלימות נגד נשים תמיד הייתה בחברה הערבית – למה דווקא עכשיו היא מתפרצת בעוצמה כזאת?

"הסיבה הראשונה לכך בעיני היא אובדן העבודה והשבתת הלימודים. כך, הילדים והוריהם המובטלים נמצאים שעות ביחד, באותו מרחב מצומצם, בלי שום מפלט. זה כבר יוצר מתחים וקונפליקטים. שנית, המצב הכלכלי. נוצר מצב שבו לרוב המשפחות אין הכנסה קבועה. גם אם מקבלים דמי אבטלה זה חלק קטן מהמשכורת".

מה קודם לרצח של נשים בחברה הערבית בתוך ישראל? איזה דינמיקות מאפשרות את הרצח הזה? 

"מיום היוולדם גברים רואים את עצמם כאחראים 'אפוטרופסים' על הנשים ומטרתם העיקרית היא 'להגן' עליהן בכל מחיר. מה שקודם בעצם לרצח נשים זה תהליך ארוך של הסתה מכל מיני גורמים, כולל החברה ובני הזוג. גברים בחברה הערבית מרשים לעצמם בקלות להסית נגד בנות זוגם ונגד נשים אחרות. לפעמים המסית הוא ממשפחתה של הנרצחת, ולפעמים זה זר שהתנהגות מסוימת שלה לא מצאה חן בעיניו (או האמין לשמועה כלשהי) וקם ורצח אישה".

"ההסתה נגד נשים לגיטימית מאוד בחברה הערבית, גברים לא מתביישים בכך להפך – הם מחשיבים זאת כחלק בלתי נפרד מדאגתם לשלומן ולשמן הטוב של נשים פלסטיניות. לרוב בני הזוג לא רוצחים בעצמם – הם מסיתים את האחים והמשפחה נגד הנשים, כדי שאחרים יבצעו את הרצח. אם גבר – כל גבר – מחליט שהתנהגות מסוימת של אישה פלסטינית אינה מוסרית בעיניו, יש לו את הכוח והיכולת להסית אחרים נגדה. כמובן שזה תלוי במשפחות: יש משפחות 'רוצחות' ויש משפחות 'תומכות'".

לפעמים נשים הן האויב, כי הן לוקחות חלק בהסתה וכך מצטרפות למעגל האלימות

מה זה משפחה "רוצחת" ומה זה משפחה "תומכת"? 

"המשפחה התומכת היא כזאת שבערבית השגורה בפינו נקראת משפחה "שלא מטה אוזן" להסתה ולשמועות. אם למשל אישה ערבייה עוברת הליך גירושים מכוער ובן הזוג מנסה להסית את אחיה ואת ילדיה נגדה, המשפחה התומכת תפסיק את ההסתה, תתעלם משמועות ותפגין תמיכה בה ובהחלטתה. משפחה תומכת תנהג כך גם אם ההסתה תימשך ואף תפגע במשפחה ותתייג אותה כפגומה. משפחה 'רוצחת' היא כזאת שמטה אוזן ומאמצת כל שמועה מכוערת על הנשים בה. אם בן זוג של אחת מנשות המשפחה יטען שראה אותה בחברת גבר שאינו מבני המשפחה, או שהיא העלתה תמונה אישית לפייסבוק ובכך ביישה את המשפחה ופגעה בכבודה, הדרך לרצח נסללה". 

יש הטוענים שכולנו נשים פלסטיניות וגברים פלסטינים, נרצחים, ואין רצח על רקע ג'נדר. מה דעתך?

"צר לי לאכזב את מי שחושבים כך. נשים נרצחות על רקע ג'נדר וגברים נרצחים מסיבות שונות לגמרי. הרי לא שמעתי על אף גבר פלסטיני שנרצח על רקע מה שמכונה 'כבוד המשפחה', כינוי מתועב בעיני. כולנו יודעים שבחברה הערבית- פלסטינית היום יש משפחות פשע מאורגן, וגברים נרצחים על רקע פלילי ובדרך כלל בגלל סיבות אבסורדיות – לא על רקע היותם גברים. נשים נרצחות כי הן נשים. כי הן מקור ה'כבוד' ותפקידן לשמור על הכבוד הזה. אין לי מושג איזה משפחות הן אלה שכבודן נמצא בין ירכי הנשים. אישה נרצחת כי היא אישה, כי היא נחשבת לחלשה, וכי בשל מסורת חברתית יש לגברים כוח רב מדי".

אחד הטיעונים השגורים בשיח הפמיניסטי הפלסטיני ובכלל, הוא שנשים פלסטיניות נרצחות מפני שהן תובעות בעלות על חייהן, גופן ומיניותן. מה דעתך על טיעון זה?

"זה טיעון שהוא נכון חלקית בעיני. לא כל אישה שנרצחה היא אישה שתבעה בעלות על גורלה, גופה או המרחב האישי שלה. נשים רבות נרצחות כתוצאה מדיכוי ואו מפני שהן מאיימות על מעמדם של גברים בחברה. להפך, אני חושבת שככל שנשים חזקות יותר, הן פחות בסכנה. אני לא מאמינה בטיעון זה, בעיני נשים לא נרצחות כי הן דורשות את חירותן, אלא הן נרצחות ברגע שגברים חשים שהן מאיימות על מעמדם הגברי בחברה". 

הטיעון שרצח נשים וגברים דומה פסול, יש רצח על רקע ג'נדריאלי

מה זה אומר מאיימות על מעמדם של גברים בחברה? את מתכוונת לשינוי במאזן הכוחות החברתי?

"כמובן ששום סיבה לא מצדיקה רצח של אישה, אבל בעיני הסיבה העיקרית היא הערעור על השליטה הגברית - הפטריארכלית. הרוצחים הם גברים שטוענים שהם מגינים עלינו תוך התעלמות מהישגינו כאילו אנחנו יצורים בלי שכל. התפיסה שלנשים אין שכל ואין שיקול דעת היא לב העניין כאן". 

אז מה הפתרון? מציעים לנשים פלסטיניות בתוך ישראל לעזוב את הבית וללכת למקלט, זה מתאים?

"המקלטים בצורתם העכשווית, הם סכנה מאוד גדולה לחייהן של נשים פלסטיניות, מפני שהן נאלצות להשאיר בבית את ילדיהן, אלה שמעל גיל 18. הרי החברה מסתכלת על אישה שעוזבת את ביתה למקלט כעל אדם שחצה את הגבולות, שהחברה הערבית- פלסטינית שירטטה".

כנשים פלסטיניות המאבק שלנו חייב להיות עמוק, על מנת לשנות את התודעה בחברה הערבית

איזה תפקיד ממלאות נשים בתוך מעגל האלימות הזה?

"לצערנו לפעמים נשים הן האויב המרכזי. הפצת שמועות היא חלק בלתי נפרד מההסתה נגד נשים, שיכולה להוביל לרצח. לכן חלקן של נשים בתוך הדינמיקה הזו לא פחות מסוכן מהרצח עצמו. מפני שהסתה לרצח, הפצת שמועות והשחרת שמן של נשים הם חלק מאותו מעגל אלים. לפעמים אנחנו לא מודעות לדינמיקה הזאת, מפני שהחדירו למוחנו מגיל צעיר, שזו הדרך לשמור על ערכי החברה בה גדלנו, אבל שוב אין כבוד ולא ערכים לחברה שרוצחת נשים". 

מה דעתך על הקריאה לאיחוד מאבקים עם נשים יהודיות למרות שעם חלקן אנחנו כנשים פלסטיניות לא מסכימות אידיאולוגית ופוליטית?

"זאת שאלה קשה. אני לא חושבת שהמאבק צריך להיות משותף כי אנחנו, הנשים הפלסטיניות, מגיעות מרקע שונה. המדינה, המשטרה והחוק דואגים לסוגיות הקשורות לחיי נשים יהודיות, כולל הרצח על רקע ג'נדריאלי. לעומת זאת, בחברה הערבית - פלסטינית נדירים מאוד המקרים בהם המשטרה חקרה בצורה רצינית ולעומק רציחות של נשים פלסטיניות, עד למיצוי הדין והענשת הרוצחים. המאבק שלנו כנשים פלסטיניות חייב להיות יותר עמוק, מפני שאם החברה הערבית לא תשתנה, הרצח של נשים על רקע ג'נדריאלי לא ייפסק. אם החברה הערבית -הפלסטינית בתוך ישראל לא תפסיק להסתכל על נשים כיצורים נחותים בלי שכל, כלום לא ישתנה.

"אולי בעתיד אפשר לחשוב על מאבק משותף, אבל כנשים פלסטיניות אנחנו חייבות להפנים שהרקע שלנו מאוד שונה. ולמרות שהרוצחים הם לרוב גברים, המדינה לא נותנת את הדעת על הסוגיה ולא מתאמצת מספיק על מנת למצוא את האשמים. אגב, גם כאשר נשים פונות למשטרה (עניין שהוא  בעייתי בפני עצמו), לרוב הן נתקלות ביחס מזלזל שנובע מגישה שמקבלת ואף נותנת לגיטימציה לרצח כזה, בעיקר מתוקף תפיסות תרבותיות מעוותות". 

للمقابلة بالعربية: تُقتل النساء لأنهن يهددن مكانة الرجال

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק של המדור

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ