סוד ההצלחה של המשותפת

עאאד כיאל
עאאד כיאל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בחירות 2020
בחירות: השאלה שצריך לשאול היא איך תגיע המשותפת למנדט ה 20?צילום: אליהו הרשקוביץ
עאאד כיאל
עאאד כיאל

للمقالة بالعربية: سر نجاح القائمة المشتركة

בימים האחרונים, אחרי ההישג המרשים של הרשימה המשותפת בבחירות, אני קורא ושומע שהפרשנים הפוליטיים של העיתונים, ערוצי הטלוויזיה ותחנות הרדיו, מנסים לפענח את סוד ההצלחה של קמפיין הרשימה המשותפת. חשוב להדגיש כאן, שמי שלא מבין (או מסרב להבין) את עולמו ומניעיו של הציבור הערבי בישראל, גם לא יבין את הקמפיינים שלו.

הקושי להבין אינו מפתיע, כי מבחינה תקשורתית, פרסומית ושפתית, אנחנו מדינה בתוך מדינה, מה שיוצר בורות בכל מה שקשור לחברה הערבית. היו לנו שתי שאלות מרכזיות שהנחו אותנו בבניית הקמפיין: איך נוכל לנפץ את תקרת הזכוכית ותקיעות אחוז ההצבעה הנמוך? ומהם החסמים שהקמפיין יצטרך להתמודד אתם? הכוונה לאותם חסמים אשר מנעו את עליית אחוז ההצבעה בחברה הערבית מעל ל59% בבחירות בספטמבר (שנחשבה לתוצאה יפה).

זיהינו קטגוריה של בוחרים פוטנציאלים, מקבוצות שונות ומגוונות, שמה שמאחד אותם זה שיש להם תחושה של ריחוק מהמשותפת בגלל שהם לא מסכימים או מזדהים עם כל מרכיביה, חבריה, עמדותיה ופעילותה. התברר לנו אחרי למידה מעמיקה, שסוגיית הייצוג אצל הבוחרים הללו מהווה חסם שמנע מהם להצביע למשותפת או להצביע בכלל. למרות זאת זהינו פתח: התברר כי באותה מידה שלכל סגמנט מתוך הקטגוריה הזו יש קירבה מסוימת לאחד או יותר מהמרכיבים, הערכים, העמדות סוגיות שהמשותפת מייצגת.

כאשר קבענו את המטרות העיקריות של הקמפיין שמנו בראש מעיינינו: (1) לשמור את הקולות שהושגו בספטמבר 2019; (2) לנפץ את תקרת הזכוכית של אחוז ההצבעה הקודם, ולהשיג קרוב ל- 10% קולות מהאוכלוסייה הערבית (110 אלף קולות), שמקורם בקהלים אשר לא הצביעו קודם לרשימה; (3) לבחור בקמפיין עם סגנון שמאפשר גמישות ודינמיות, דהיינו, מאפשר התאמת מסרים לכל קהל, ושיכול להגיב לשינויים ולדינמיות בשיח הכללי ולכל מתקפה אפשרית. ניסינו להשיג את שלוש המטרות הללו בקמפיין אחד קוהרנטי, אשר מתחבר וממשיך את קמפיין ספטמבר 2019 ובונה עליו.

סיסמת הבחירות הייתה "במשותפת יש לך קול". זה היה מסר שמטרתו לחזק את הפרמטר הייצוגי של המשותפת, לגעת בגווניה השונים של החברה הערבית. זה היה מסר שבעינינו נשא פוטנציאל אדיר להשפיע על מצביעי השמאל היהודים. התכוונו להגיד להם: לכם יש קול במשותפת. ברובד התודעתי הראשון, הסיסמה הצליחה למקד את קהל הבוחרים בקול שיותר קרוב לדעותיהם בתוך המשותפת ובכך היא גרמה להם להתמקד בחצי הכוס המלאה. כך הצלחנו לחסום כל קמפיין שלילי שתקף את המשותפת ומנענו בריחת קולות (הליכוד ניסה את זה על ידי קמפיין שלילי מכפיש בערבית נגד המשותפת ומנהיגיה, אבל נחל כישלון חרוץ).

ברובד השני הסיסמה דיברה אל הזהות והצליחה למקם את המשותפת כקול היחיד והלגיטימי שמדבר ופועל בשם קהל בוחריו. ברובד השלישי הסיסמה הציגה את המשותפת ככלי שמבטא ומביע את קולו של הבוחר. הקמפיין יצר אינספור סגמנטים ובאמצעותם, באופן ספציפי ומכוון, פנה לקהל הבוחרים, כל אחד דרך הסגמנט שמתאים לו תקשורתית ופוליטית, על מנת להעלות את אחוז ההצבעה.

כך לדוגמה, המסרים לקהל הדרוזי התמקדו בחוק הלאום ובתיקון קמיניץ ובנציג הערבי דרוזי ברשימה. זה כמעט שילש את כוחה של המשותפת בקרב הערבים הדרוזים. דבר דומה קרה בנגב ובסגמנטים אחרים, כמו בקרב נשים, שהתמקדנו בהכפלת ייצוגן במשותפת משתי ח"כיות לארבע.

הקמפיין הזה בנה קומה חדשה, קראנו לה קומת הייצוג, מעל קומות ההשפעה והכוח שנבנו בספטמבר. הרי על זה בנויה כל הפוליטיקה, אז גם אנחנו, הערבים, אוהבים כוח ורוצים כוח. זה מה שהמשותפת נותנת לנו, וזה מה שנתנו לציבור שלנו דרך הקמפיין. ההבטחה הייתה להיות שוב רשימה גדולה, המפלגה השלישית בגודלה כי, הגודל כן קובע. לכן הסיסמה של השלב האחרון בקמפיין הייתה: הקולות שלנו הם כוח, סיסמה שיש מאחוריה אמירה שהוכיחה את עצמה בבחירות ספטמבר ובתוצאות הבחירות האחרונות.

ההצבעה למשותפת היא הצבעה שמבטאת זהות ושייכות, וזה מה שהרשימות האחרות לא מצליחות להבין כאשר הן פונות לבוחר הערבי אשר המשותפת הפכה להיות קולו האחד והיחיד. הקמפיין של המשותפת הצליח למנף את הגיוון של הרשימה כביטוי לגיוון של החברה הערבית עצמה, כביטוי לשונות לגיטימית בתוך זהות מאוחדת וככלי פוליטי בדמותה של המשותפת. אחרי בניית קומות ההשפעה, הכוח והייצוג, המותג הפוליטי של המשותפת חזק ומוכן לפרוץ לקהלים חדשים בחברה הערבית ובציבור הכללי. לכן, השאלה שאמורה להעסיק את המשותפת עכשיו היא: מהן הקומות החדשות שצריך לבנות כדי להשיג יעד חדש ולהגיע לעשרים מנדטים בשתי מערכות הבחירות הבאות.

הכותב הוא אסטרטג הרשימה המשותפת

للمقالة بالعربية: سر نجاح القائمة المشتركة

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק של המדור

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ