للمقالة بالعربية: لا وجود للنساء العربيات، في عالم محرري أخبار البلاد

לרוב מסוקרת החברה הערבית בישראל בערוצי התקשורת הישראליים, בשפה העברית. אבל מצער לומר שהיא מסוקרת כמעט תמיד שלילית, הסיקור מתמקד בעיקר בשיעור התחלואה, רמת ההיענות להנחיות הריחוק החברתי, קיום חתונות ועטיית מסכות. סיקור זה מציג חלקית את השלכותיה של מגפה זו על החברה הערבית בישראל. אייטמים רבים בתקשורת בעברית עסקו במשבר הכלכלי בחברה הישראלית, אולם אלו כמעט ולא עסקו במשבר הכלכלי שמתחולל בחברה הערבית. ברצוני לומר לעורכי החדשות למיניהם, תתעוררו לא רק עסקים בתל אביב קורסים - אלא גם עסקים באום אל-פאחם, בטייבה, בנצרת, בעכו וביתר היישובים הערביים.  

ואם לא די בכך, קולן של הנשים הערביות כמעט נעדר לחלוטין מהשיח הציבורי. אם עמדת הזינוק הכלכלית של החברה הערבית בכללותה בתחילת המשבר הייתה נמוכה בהשוואה לחברה הישראלית, כעת החברה הערבית קורסת כלכלית לחלוטין. הזנחתה הממשלתית של החברה הערבית שנים על גבי שנים, יצרה עבור רוב הנשים הערביות מציאות קשה מנשוא. לכך יש להוסיף את העובדה כי חלק לא קטן מהנשים הערביות עבדו במקצועות ובתחומים שנפגעו קשות מהמשבר, כגון קמעונאות, מכירות והסעדה. ניסיון העבר (המשבר הכלכלי של שנת-2008) לימד אותנו שתהליכי התאוששות כלכליים לוקחים זמן, ושאוכלוסיות מוחלשות במיוחד יתקשו מאוד לחזור לשוק התעסוקה ולעמוד מחדש על רגליהן. 

עם כל זה ברקע עדיין נשאלת השאלה, כיצד נותרו הנשים הערביות מחוץ לשיח התקשורתי? ואף מחוץ לשיח הציבורי? סקר מדד הייצוג של עמותת סיכוי שהתפרסם לאחרונה באתר "העין השביעית" הצביעי כי רק חצי אחוז מתוך 113,697 הדוברים בתוכניות האקטואליה והחדשות בתקשורת הישראלית בין החודשים ינואר - ספטמבר 2020, היו נשים ערביות. 

כאמור, לתקשורת יש השפעה רבת עוצמה על התודעה הציבורית, וכפועל יוצא גם על פועלם של מקבלי ההחלטות במדינה זו. הרי ידוע לכולנו, שמי שמקבל דרכה תשומת לב וכיסוי תקשורתי הולם, יהנה מסיוע כלכלי מחר! מי שלא, לעומת זאת, יישאר מחוץ לאור הזרקורים ומתחת לרדאר הממשלתי! על כן, חובה על הכתבים וגם על עורכי החדשות להרחיב את מעגל הסיקור התקשורתי שלהם גיאוגרפית ותרבותית, ולכלול בתוכו אוכלוסיות נוספות, מוחלשות, שקולן מושתק. 

 התקשורת הישראלית בעיניי מועלת בתפקידה לא רק מפני שהיא מציגה תמונה חלקית ומעוותת של החברה הערבית. אלא מפני שהיא מתעלמת מסיבותיה, מאוכלוסיות, תופעות וסוגיות אשר חובה להעלותן לסדר היום החברתי פוליטי בארץ. חובתה של התקשורת הישראלית ושל כתביה לתת במה תקשורתית מקצועית למשבר הכלכלי שפוקד את החברה הערבית, כמו כן חובתה לתת במה וייצוג הולמים לנשים הערביות.

בהיעדר היערכות נכונה, פירותיו הבאושים של משבר הקורונה ימשיכו ללוות אותנו גם בעתיד הרחוק. סיקור תקשורתי הולם, הינו תנאי - לא מספיק -  אך הכרחי לקבלת תשומת לב ממסדית- ממשלתית, בתקווה שדרכו נשים ערביות יביעו את מצוקתן, ובהתאם יגובשו תוכניות אשר יהיה בכוחן להפחית נזקים פוטנציאליים.

הכותבת היא ראש התכנית לחברה הערבית בישראל במכון הישראלי לדמוקרטיה

للمقالة بالعربية: لا وجود للنساء العربيات، في عالم محرري أخبار البلاد

הצטרפות לקבוצת הפייסבוק של המדור

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ