נצרת חנוקה

נצרת
שריף זועבי

للمقالة بالعربية: الناصرة مخنوقة

סקר שעסק בבעיית התחבורה הציבורית בעיר נצרת ונערך בשיתוף פעולה עם עמותת "15 דקות" (עמותה שמעודדת שימוש בתחבורה ציבורית), עורר הד ציבורי רב. הן תושבי העיר שסובלים כבר שנים רבות מבעיה זו, והן התקשורת עסקו רבות בסוגיה. 

עיסוק זה אינו מקרי כלל, שכן הפקקים בעיר נצרת הולכים ומחמירים. אחד הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי החמרה זו, הוא העלייה המתמשכת במספר הרכבים בעיר. מצער לומר, אבל בכל שנה עולה מספר הרכבים החדשים בעיר ב-1500 רכבים, משמע גידול של-5% שנתית. לפי תוכנית המתאר העכשווית של העיר, כאשר האוכלוסייה בעיר תגיע ל-100,000 יגיע מספר הרכבים ל-30,000. אך המציאות כיום רחוקה מאוד מתחזית זו, הרי מספר הרכבים בעיר נצרת עומד כבר היום על-35,000, כאשר האוכלוסייה מונה רק-80,000 אזרחים. בחישוב פשוט כשהאוכלוסייה תגיע ל 100,000 אזרחים, מספר הרכבים בעיר - על אותו שטח - יגיע ל-50,000. 

ככל עיר אחרת, גם נצרת זקוקה "למתווה תנועה" שיזרים את התנועה ברחובותיה. על כן, יזמה עיריית נצרת שני פרויקטים, על מנת לפתור בעיה זו. הראשון נשא את השם "נצרת 2000" ובוצע בסוף שנות התשעים, ומטרתו הייתה להקים נתיבים מיוחדים לתחבורה ציבורית בנוסף לחיבור כניסות הרחוב העוקף לרחובות השכונתיות על מנת להזרים את התנועה ברחוב הראשי על שם "פאולוס השישי". כאמור חלקו השני של פרויקט זה בוצע, אך מצער לומר שחלקו הראשון לא בוצע מפני שנתקל בהתנגדות רבה ע"י הסוחרים וגם ע"י חלק מחברי המועצה שישבו בקואליציה דאז. הפרויקט השני שנשא את השם "אל-בלד סאלקה" ובוצע בשנת 2007, נועד להסדיר את סוגיית החניה ברחוב הראשי. הפרויקט היה הצלחה כבירה, מפני שהזרים את התנועה בעיר בצורה מעוררת השתאות. 

כרגע משבר התנועה בעיר רק מחריף, יחד עם זאת מוסדות ממשלתיים רבים הבינו שהפתרון אינו טמון בסלילת עוד כבישים במיוחד לאור העובדה שמספר הרכבים ימשיך לעלות. בעיניי, הפתרון טמון בעידוד השימוש בתחבורה ציבורית ובהקמת נתיבי תחבורה פרטיים. מומחי תנועה רבים, טוענים שבהשוואה לתחבורה הפרטית, ביכולתה של התחבורה הציבורית להסיע מספר נוסעים כפול. במילים אחרות, מסלול התחבורה הציבורית לא רק מבטיח שזמן הנסיעה יהיה קצר יותר, אלא גם מבטיח להכפיל את מספר הנוסעים. מגמה זו נחשבת למהפכנית, בתחום התחבורה הציבורית והתנועה.

על מנת להשיג יעדים אלה, משרד התחבורה הבטיח בשנת-2012 לתקצב תוכניות תחבורה ציבורית ברות קיימא. כאמור, עיריית נצרת לקחה חלק ביוזמה זו, אבל שוב אותם "מתכננים" הציעו להקים נתיבי תחבורה ציבוריים ומיוחדים על חשבונם של מקומות חניה ברחוב הראשי. המתכננים הסכימו לדרישת הסוחרים ובעלי העסקים והקצו - לפני הקמת נתיבי התחבורה הציבוריים- כ-1700 מקומות חניה למכוניות פרטיות בצדי הכביש הראשי. אבל מצער לומר שעד לרגע כתיבת שורות אלה ובשל עיכובים ביישום, הוכשרה אך ורק מחצית מהמכסה שהוזרה לעיל. 

ההאטה בבניית התשתיות שיבטיחו את הצלחתה של התוכנית, החריפה את משבר התנועה בשנים האחרונות. שכן מגמת הגידול השנתי במספר כלי הרכב על אותו שטח, ממשיכה לטפס. בנוסף קיים עיכוב ביישום פרויקטים אחרים וחשובים בתחום ריבונותה של העיר, גורמים אלה הפכו את הבעיה לבלתי נסבלת. גרוע מזה, משרד התחבורה נתן את הסכמתו לקו הרכבת "חיפה-נצרת", שלעומת נוף הגליל בו רכבת זו תעצור בשבע תחנות, בנצרת היא תעצור בתחנה אחת! ואם זה לא מספיק, אז גם קו הרכבת הזה לא פותר את הבעיה, מפני שזמן הנסיעה מנצרת לחיפה באמצעות רכבת זו יגיע ל-50, כאשר התחבורה הציבורית עושה את אותו מסלול בפחות זמן! העיכוב בביצוע פרויקטים אלה בנוסף לרשלנות הממשלתית, החריפו את הבעיה. ועל כן, חובה להאיץ את יישומם של הפתרונות שהונחו על שולחנה של העירייה, ובראשם הקמת מסלול מיוחד לתחבורה ציבורית על הרחוב הראשי.

מצוקה זו הובילה אותי לפתיחת קבוצת פעילים, קהילתית פייסבוקית בשם "רחובות העיר". זאת פלטפורמה דרכה תושבי העיר משתפים במצוקתם ומשמיעים את דעתם על המתרחש. עוד, היא משמשת כלי יעיל להביא מצוקות אלה אל פתחן של הרשויות האחראיות: משרד התחבורה, העירייה, הכנסת, חברות אוטובוסים ועמותות אזרחיות. תנועה זו שהוקמה בשיתוף עם עמותת "15 דקות", זוכה לתשומת לב ולאהדה מקומית רבה, בעזרת פעילים חברתיים אלה אנו מתכוונים להשפיע על מקבלי ההחלטות על מנת שישימו קץ לחנק המתמשך בעיר. ספציפית על וועדת התחבורה הציבורית בכנסת, מפני שבידיה טמון פתרון הסוגיה. למרות הסגר והקורונה, אנו עושים את מיטב המאמצים לגייס לשורותינו פעילים, ארגונים ואנשי מקצוע על מנת למצוא פתרון לסוגיה.

הכותב מהנדס ופעיל פוליטי- חברתי 

للمقالة بالعربية: الناصرة مخنوقة

הצטרפות לקבוצת הפייסבוק של המדור

תגובות