איתן לשם
זוג שותה יין
צילום: Michel Spingler / AP
איתן לשם

כדי לשפר את הסיכוי להגיע לגיל המופלג 90, כל שעליכם לעשות - על פי מחקר חדש ומקיף במיוחד - הוא לעקוב אחרי חמש ההוראות הללו: לשתות אלכוהול, להעלות במשקל, לעסוק בפעילות פנאי, לעשות ספורט וליהנות מכוס קפה טובה. כך על פי תוצאות מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, וסקר במשך ארבע עשורים את הרגלי החיים של אנשים שהצליחו להגיע אל העשור העשירי לחייהם. 

"מחקר 90 פלוס", כפי שהוא מכונה על פי פרופ' קלאודיה קאווס שניהלה את המחקר, גילה ששימוש נכון בחמש ההנחיות הללו מוריד משמעותית את הסיכוי למוות מוקדם. שתיית אלכוהול מתונה (כשתי כוסות יין ליום) מורידה את הסיכוי למוות מוקדם ב-18%, בעוד הוספת כמה קילוגרמים מיותרים (בגילים מבוגרים) תפחית את הסיכוי בשלושה אחוזים. גם ספורט כמובן מככב גבוה ברשימה, כשפעילות יומיומית של בין 15-40 דקות תציב את סיכוייכם למוות מוקדם על 11% פחות לעומת אלה שאינם עוסקים בפעילות ספורטיבית.

החדשות הטובות לא מסתיימות כאן, וגם שני הגורמים הנוספים להפחתת הסיכוי למוות מוקדם הם מתחום "החיים הטובים". שתיית קפה ברמה של עד 400 מ"ג ליום (כשתי כוסות קפה) תוריד לכם עשרה אחוז מהסיכוי למוות מוקדם, בעוד התעסקות בתחביב אהוב במשך כשעתיים ביום תפחית את הסיכוי למוות מוקדם בלא פחות מ-21%. כל הנתונים הם בהשוואה לקבוצת המיקוד שלא עסקה בפעילויות אלה, מתוך 1,700 הנבדקים במחקר כולו.

מחקרים רבים מהשנים האחרונות מצאו השלכות חיוביות לשתיית אלכוהול על תפקודי הלב ובאפשרות להקטין את הסיכוי להתקפי לב, אך על פי המלצת האיחוד האירופי יש להקפיד על שתייה מתונה של כוס אחת ליום (יין או בירה). זאת לעומת ממצאי המחקר הנוכחי שנותנים "אישור" לשתיית אלכוהול בכמות כפולה מכך בכל יום. בעוד החדשות על פעילות פנאי ופעילות ספורטיבית אינם מפתיעים כלל, הקביעה החד משמעית של עורכי המחקר כי רזון מביא עמו סכנה ברורה למוות מוקדם (אנשים רזים במיוחד מעלים את הסיכוי למוות מוקדם ב-50%), ומשקל יתר יכול דווקא להאריך את החיים.

"זה טוב מאוד להיות רזה כשאתה צעיר", מבהירה קאווס, "אבל זה רע מאוד כשאתה מזדקן. הגוף בנוי כך שהוא מעלה כמה קילוגרמים בכל עשור, ומסתבר שזה הכרחי לחיים מאוזנים וארוכים יותר". בעוד שהמחקר טוען שעמידה בחמש ההוראות הללו יביא אתכם בסיכוי גבוה יותר לגיל הנחשק, הוא בהחלט לא מבטיח שהשנים הללו יעברו בבריאות מיטבית. "אנשים צריכים לשלב את הפעילויות הללו בחיי היום יום שלהם, עם הבדלים קלים בין אחד לשני מבחינת איזונים נכונים לאורך החיים הספציפי שלו".

בעוד שמשוגעי בריאות יגחכו למראה המחקר – גיחוך שמסתיר מבוכה מכך שבזבזו את חייהם על מיצי בריאות – משוגעי חיים טובים בוודאי יאמצו אותו לחיקם עם כוס יין טוב. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ