פעילויות חורף חווייתיות, מגננת לילדים עם לקויות ראייה ועיוורון

מזג האוויר החורפי מספק מגוון רעיונות המאפשרים למידה מעשירה ורב חושית. גם עבור מי שלא יכולים לראות וגם עבור מי שכן - כמה הצעות לשירים ופעילויות לילדים שיקבלו את החורף בצורה חווייתית

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ילד הולך עם מטריה בשביל רטוב בחורף

עונות השנה ועיסוק במזג אויר מספק הזדמנות נפלאה לחוויה רב חושית עבור ילדים. זו מתעצמת ומשמעותית אף יותר כאשר מדובר בילדים המתמודדים עם מגבלה חושית מסוימת, כמו למשל ילדים עם לקויות ראייה או עיוורון. הרעשים, הריחות והתחושות ששינויי מזג האוויר מביאים עמם, מייצרים למידה חווייתית המאפשרת לילדים להתכונן ולהכיר היטב את העולם המשתנה סביבם.

תהליך התפתחות ולמידה של הסביבה הוא בראש ובראשונה ויזואלי. לכן, כאשר ישנם אתגרים עם הראייה, למידת הסביבה והשינויים המתרחשים בה והאופן בו יש להתנהל בה מורכבים יותר, וכך גם בחורף. כאשר ילד מתקשה לראות, או לא רואה כלל את הגשם, את השמיים המאפירים, את הברקים, העלים הנושרים והשלוליות, מאתגר בשבילו להבין מהו החורף וכיצד יש להתנהל בו.

אחד הכלים המרכזיים שאנו עושים בהם שימוש הוא מוזיקה ושירים. מוזיקה היא כלי נפלא עבור ילדים בכלל ולא רק אלו המתמודדים עם מגבלות חושיות כלשהן. ישנו עושר שירים העוסק בחורף והיבטיו השונים המאפשר להכיר וללמוד את העונה ומאפייניה. בשימוש במוזיקה חשוב להקפיד על חזרתיות, כדי לאפשר לילדים ללמוד, להפנים, לתרגל וכמובן ליהנות מהשיר ומתוכנו. הנה כמה הצעות:

"גשם גשם משמיים, קול המון טיפות המים" - "שיר היורה", הוא שיר נהדר להתחיל איתו. הוא מסביר על הפעולה המרכזית המאפיינת את החורף - גשם. יחד עם השמעת השיר ניתן לטפטף בעדינות ולאחר הכנה, טיפות מים על פניהם וידיהם של הילדים, כדי להמחיש מהו אותו טפטוף של חורף. החזרתיות של הפעולה מאפשרת להבין כי הטפטוף הוא למעשה ירידה של מים.

קרדיט: מיטב שירי הילדים

"שנינו יחד תחת מטרייה אחת" - בהמשך לשיר על טפטוף הגשם, השיר "מטרייה בשניים" מאפשר להכיר את המטרייה. ההכרות עמה, הרעש שהיא עושה כשהיא נפתחת ונסגרת והאופן בו משתמשים בה, מוסיפים עוד נדבך להבנת העונה והשינויים בה. ניתן גם לטפטף מים על המטרייה כדי להתרגל לרעש הטפטוף עליה ולאופן בו היא שומרת עלינו יבשים.

קרדיט: Shula Chen - Topic

"רוח רוח, רוח, רוח, למה לא תשכב לנוח?" - שיר נוסף הוא "רוח רוח". כאשר ילד מרגיש את האוויר הנושב על פניו ללא הסבר הוא לא מבין מה קורה ומה נושב עליו. יחד עם השמעת השיר, ניתן לאפשר לילדים "לחוות רוח", באמצעות נשיבת אוויר על פניו עם בריסטול, כדי להמחיש ולחבר לחוויית האוויר הנושב בחוץ.

קרדיט: מוזיקה ישראלית

"מי רוצה תפוח זהב?" - החורף מביא עמו לא רק שינויים במזג האויר, אלא גם במזון ובפרט את פירות ההדר המאפיינים את התקופה. העבודה עם פירות הדר מאפשרת להתחבר לעונה, לריחות ולתחושות בה. כמו כן, היא מוסיפה חוויה משמעותית לחורף - טעם. יחד עם השמעת שיר כמו "שי מן הפרדס", ניתן להרגיש יחדיו את הפירות, לגרד את הקליפה, להריח ואף לטעום אותה וכמובן לבסוף לטעום גם את הפרי.

קרדיט: דתיה בן דור

השימוש בשירים ובחוויה רב חושית הוא כאמור טוב לכל הילדים, בכל הגילים. יחד עם זאת חשוב לזכור שכאשר מדובר בילדים עם לקות ראייה או עיוורון יש להתאים את התוכן וההתנסות לרמתם. בנוסף, מומלץ לנסות לדבר ולדובב את הילדים לספר כיצד הם מרגישים ואיך הם חווים את ההתנסויות החדשות - כיצד מרגיש הטפטוף על הפנים, הרעש של פתיחת המטרייה, או טעמו של הפרי.

החורף מספק סביבה מעניינת לחקור אותה ביחד. לכן, כאשר מתאפשר ויש גשם בחוץ, לאחר ההכרות ראשונית עם החורף, ניתן לצאת ביחד ולחוות אותו. כאשר החוויה עוברת החוצה ניתן לחבר ולקשר לכל ההתנסויות הראשוניות שנעשו יחדיו עם השירים ששמענו. להריח את הריחות, ללמוד את הסביבה, לגעת במים ולקפוץ בשלוליות. בנוסף, חשוב להדגיש את הפן הבטיחותי, בהתאמה לרמת הילד. למשל, בחורף מתלבשים בהתאם כדי לא להתקרר, או כשיש גשם הרצפה רטובה ולכן עלולים להחליק, לכן לא נרוץ אלא נלך בזהירות.

מזג האוויר החורפי מספק לנו מגוון אינסופי של תכנים ורעיונות המאפשרים למידה מהנה ומעשירה, החל מטעמים וריחות וכלה בחומרים ליצירה. את כל אלו ניתן לעשות בגן יחדיו, או עם המשפחה בבית. המגוון שמספק לנו החורף יכול להספיק ממש עד בוא האביב, ואיך בא האביב, אתם יודעים?

חן שמעוני היא גננת בגן "אליע" בבאר שבע, עמותה המתמחה בטיפול בתינוקות, פעוטות וילדים עם עיוורון או עם לקויות ראייה.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ