מזיזים את השעון שוב? נו, ממילא אנחנו לא ישנים מספיק

הדבקות המתמשכת במעבר לשעון קיץ, למרות כל הראיות המדעיות נגדו, בהן נזק לבריאות הלב וכלי הדם או הפרעות במצב הרוח, אומרת משהו על הערך המועט שמייחסים לשינה - ולמנוחה בכלל בתרבות שלנו

נועה לימונה
נועה לימונה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
איש ואישה ישנים במיטה עם כלב
לתעדף את השינה זו המלצה שתקפה תמידצילום: WAYHOME studio / Shutterstock
נועה לימונה
נועה לימונה

ביום שישי הקרוב, דווקא לקראת ליל הסדר, שדורש מאיתנו עירנות יתר לצורכי ניקיון, השלמת קניות, בישולים ועוד הכנות הנדרשות לאירוח משפחתי רחב - כולנו נקום עייפים. ככה יצא: דווקא בלילה שבין חמישי שישי עוברים לשעון קיץ ומאבדים שעת שינה אחת.

לכאורה, לא ביג דיל. מה זה כבר שעה אחת? ממילא אנחנו לא ישנים מספיק. אבל העובדה שרובנו נמצאים גם כך בחסך שינה רק הופכת את נזקי שעון הקיץ לחמורים יותר, כמובן. לפי המלצה שפרסמה בשנה שעברה האקדמיה לרפואת שינה האמריקאית, יש לבטל את טקס הזזת המחוגים הדו שנתי ולהישאר עם שעון החורף לאורך כל השנה. לפי האקדמיה, הולכות ומצטברות ראיות מדעיות לכך ששעון הקיץ בכלל והמעברים בין השעונים בפרט מזיקים לבריאות הלב וכלי הדם, וגורמים להפרעות במצב הרוח ואף לתאונות דרכים בימים שלאחר הזזת השעון.

הסיבות המסורתיות להזזת השעון התייחסו לחיסכון באנרגיה וליתרונות בביטחון הציבור. אבל העדויות הנערמות לארוך השנים האחרונות מעידות על כך שההבטחות האלה לא מתממשות, ומצביעות בעיקר על הנזקים הנגרמים מאובדן שעת השינה וההפרעה לשעון הביולוגי ולמקצבים הצירקדיים. הדבקות המתמשכת במעבר לשעון קיץ, למרות כל הראיות המדעיות נגדו, אומרת משהו על הערך המועט שמייחסים לשינה - ולמנוחה בכלל בתרבות שלנו.

בנוסף לאיומים הבריאותיים, חסך בשינה מזיק גם למערכות היחסים שלנו. כשאנחנו לא ישנים מספיק אנחנו נעשים רגזנים, יכולות התקשורת שלנו מידרדרות ואנחנו נוטים לריב יותר. כדי לצמצם את נזקי המעבר לשעון קיץ, חוקרת השינה וונדי טרוקסל ממליצה על כמה צעדים:

לתעדף את השינה: זו המלצה שתקפה תמיד, אבל בלילה של הזזת המחוגים ביתר שאת. בימים שלפני החלפת השעון, כלומר לאורך השבוע הזה, הקפידו על 7-9 שעות שינה לפחות.

לאורך השבוע, התחילו להתעורר מוקדם יותר באופן הדרגתי, כ-15 דקות מוקדם יותר בכל יום. קפיצה של שעה בשעת הקימה מקשה מאוד על הגוף שלנו. הקדמה הדרגתית תהפוך את הבוקר שאחרי הזזת השעון לנסבל יותר.

לאור השמש יש השפעה חזקה על המקצבים הצירקדיים שלנו והוא יכול לסייע לנו לחוש ערניים יותר בשעות היום. לכן, מומלץ לצאת כמה שיותר החוצה במשך היום, ובמיוחד בשעות הבוקר. אבל בלילה, לעומת זאת, עמעמו אורות.

לבסוף, קראו לילד בשמו: אם אתם או בני הזוג שלכם מרגישים עצבניים במיוחד בבוקר יום שישי, ייתכן בהחלט שזה בגלל ליל הסדר הממשמש ובא, שלמרות התקוות של חלקנו, יתקיים השנה ללא הפרעתם המבורכת של הסגרים. אבל בהחלט יכול להיות, שזה לא רק המפגש הממושך עם המשפחה המורחבת והפקקים בדרך אליו ובחזרה ממנו שמעיבים על מצב הרוח שלכם, אלא גם הנרגנות המיוחדת השמורה לעייפים. לפעמים, זה עוזר גם לנו וגם לסביבה אם אנחנו מתייגים את הרגשות שלנו ונותנים להם שם. ולכן, אמרו לעצמכם ולקרוביכם, "מצטערת שצעקתי, מותק, אני פשוט כועסת מרוב עייפות". או במילה אחת: אני "כועפה" או "עייסת". ובתקווה, תזכו לסלחנות.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

נועה לימונה

נועה לימונה | משפחה

עיתונאית, כתבת הורות ומשפחה של עיתון "הארץ",
מחברת הטור "הורה נבוכים" בגלריה שישי

noa.limone@haaretz.co.il

כתבות מומלצות

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

ח"כ רינאוי-זועבי ולפיד בפגישה, היום

חדשות היום, 22 במאי

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"