גברים נוהגים טוב יותר מנשים, וזה בדיוק מה שמסוכן

יותר הרוגים, יותר עצבים ויותר פורעי חוק על הכביש – הגברים מרגישים שהכביש הוא מבחן הגבריות שלהם. אבל הגיע הזמן לתת לנשים לנצח

איתן לשם
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מכונית מירוץ
גברים צעירים אכן נוהגים טוב יותר, אך עם השנים זה הופך לשחצנות מסוכנתקרדיט: AP
איתן לשם

מי נוהג יותר טוב, גברים או נשים? הוויכוח הזה הפך ליהלום שבכתר מלחמת המינים. הגברים מביטים לכל חלון של מכונית, שלדעתם נסעה באופן ביזיוני, ומפטירים "נו מה, ברור שזאת אישה". והנשים? נראה שהן לא מתעניינות בוויכוח הזה כלל. מתרכזות בנהיגה, כפי שצריך. בתוך פרדוקס הנהיגה של הגבר מתחבאים תסמינים מגדריים ודפוסים מקבעי תודעה, שבשילוב עם כביש מהיר הופכים לשדה הקטל בו הגברים מובסים על ידי "הגבריות" של עצמם.

ראשית, יישוב הוויכוח הנושן – גברים נוהגים טוב יותר מנשים. הם עוברים טסט ראשון בשיעור גבוה יותר (11% מול 9%); והטסטוסטרון הגברי מגדיל את יכולת תפישת המרחב, מה שמעניק להם אפשרות להגיב מהר יותר למתרחש בכביש, בפחות זמן. מחקר של אוניברסיטת UCLA שהעמיד נהגים ונהגות למבחן של מורי נהיגה, מצא שגברים קיבלו ציון ממוצע גבוה יותר מנשים (2.66 לגברים מול 1.6 לנשים). 

אם כן איפוא הגברים ניצחו. והרי אין דבר שהם אוהבים יותר מאשר לנצח, כל הזמן, כולל את החצוף הזה שהרגע עקף אותם. כאן בדיוק מתחילה הבעיה. גברים נמצאים בסיכון גבוה ב-77% מנשים למות כתוצאה מתאונת דרכים; הם עוברים על החוק פי ארבעה מנשים; ב-14% בלבד מהתאונות הקטלניות בישראל ב-2018 היתה מעורבת אישה נהגת, שתוצאתן היא 63 נהגים הרוגים מול 13 נשים נהגות. זה עולה להם גם במזומנים – נשים נתפסות כנהגות בטוחות יותר ולכן משלמות 90 יורו, בממוצע, פחות על ביטוח לרכב.

מדריכי נהיגה מדברים על גברים מאחורי ההגה. צפו

הבעיה לא נפסקת כאן, אלא רק מחריפה ככל שהנהג מזדקן. הטסטוסטרון האהוב, משפר הראייה המרחבית של השומאכר בעיני עצמו, דועך עם השנים. הביטחון המובנה בנהיגה שלו, עם זאת, נותר גבוה כשהיה (מחקר אחר מצא שגברים הביעו ביטחון גדול יותר בנהיגתם מאשר נשים גם כשהשיגו תוצאות דומות לנשים). במחקר נמצא שגברים צעירים השיגו תוצאות נהיגה טובות יותר ב-36% מגברים מבוגרים יותר. פער שאינו קיים אצל נשים. 

אחת הסיבות להבדלים טמונים גם בעובדה שגברים נמצאים על הכביש הרבה יותר מנשים, פי 1.5 ליתר דיוק על פי הסקר האחרון בנושא. הם נוהגים במשאיות, אוטובוסים ומוניות בשיעורים גבוהים יותר, ונוסעים לפגישות מרוחקות יותר כחלק מהעובדה שהם מאיישים את רוב משרות המכירה. הסיבה השנייה היא הבדל ההורמונים. לעומת הטסטוסטרון, האסטרוגן מעלה את רמת הריכוז של נהגות, את זיכרון המסלול שלהן ובעיקר – משנה את ההתנהגויות של הנהגת. או במילים אחרות: מבדיל בין נהג עצבני לבין נהגת רגועה.

האסטרוגן מאפשר לנשים לבצע את אחת הפעולות הנחוצות ביותר, אך הנעדרות ביותר מהכביש הישראלי – תכנון נסיעה. בעזרת תגבור הזיכרון, הריכוז והסבלנות שהן מקבלות מההורמון, הן לא חותכות שלושה נתיבים כדי לצאת במחלף ששכחו רגע קודם מקיומו, או חשות צורך עז ומגוחך לחתוך מיד עם השתלבותן בכביש מהיר הישר אל הנתיב השמאלי תוך הרגזת שלל נהגים מכל המגדרים. הן נוסעות כדי להגיע ולא כדי לנצח. 

הנהיגה הפכה למבחן הוכחת הגבריות, אולי האחרון שבהם. לכן, כל "תבוסה" בכביש מוציאה מהגבר תוקפנות שלעיתים קרובות מפתיעה בעוצמתה גם את הקרובים לו ביותר. הם רוצים לנהוג במכונית הכי מהר, הכי מסוכן, הכי מזגזג בין נתיביו והכי צמוד לישבני המכוניות שלפניו. כך הפכה נהיגה גברית לשם נרדף לנהיגה גרועה. הגברים מרגיזים את הנהגים האחרים, מתנהגים בגסות ובביריונות, חסרי סבלנות באופן קיצוני וסומכים על האינסטינקטים, ש(אולי) היו להם פעם. הם מפגינים את גבריותם בפני עצמם, אבל מפחידים את שאר נוסעי הרכב והרכבים האחרים ומסכנים את כולם. 

עד שגברים יתחילו לייצר אסטרוגן, או לפחות עד שהמכונית האוטונומית תגאל אותנו ממבחן הגבריות המסוכן הזה, הכל – כרגיל – תלוי בגברים שנותנים לצעירים דוגמה. זה יכול להיות בשינוי הטון של האוחז בהגה כלפי נהגים מתפרעים מול נהגות איטיות (והפסקת מנהג ההצצה לחלון הרכב ליד), בניהול אווירה רגועה במכונית ובהבנה שגבר צעיר על הכביש הוא מכונה משומנת היטב של נהיגה שהיא אולי מעולה, אך מסוכנת. ואם אתם באמת רוצים שהילד שלכם ינהג יותר בטוח, נסו לשלוח אותו ללמוד אצל מורֲת נהיגה ולא אצל מורה-זכר. בסיכומו של דבר, הן פשוט נוהגות יותר טוב מאיתנו.

איתן לשם | |גבר, לא חצי בן אדם

אבא שמפחד להרוס לבתו את החיים, אסיר בכלא הגבריות שמחפש נתיב מילוט, ילד שמסתובב בכל פעם שאומרים "מראדונה" ומתאכזב לגלות שלא התכוונו אליו.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ