שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

לא תמיד הרוב קובע, וחשוב שילדים יבינו זאת

נכון שכלל "הרוב קובע" שכיח לקבלת החלטות בקבוצה, אבל הוא לא היחיד ולא תמיד נכון. צריך לזכור את זה, כי לפעמים כשהרוב קובע נפגעת חשיבה מקורית וחדשנות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הרוב קובע
כולנו מרגישים אושר וחיוניות כשאנחנו שומעים "כן" ומרגישים רצון לשיתוף פעולה מצד חברינוקרדיט: Pinterest
ניצן ויסברג
ניצן ויסברג

בת ה-9 חוזרת שבורה מבית הספר ומספרת שהיא "חייבת להכין חידון מעצבן להפסקה פעילה". למה את חייבת להכין אותו, תמהתי. "כי הרוב קובע". מה זאת אומרת, התעניינתי. "אנחנו קבוצה של ארבעה שצריכה להכין פעילות להפסקה הפעילה ושלושה הצביעו בעד הכנת החידון".

כאשר מי שמיועד להיות שר החינוך טוען ש"הרוב קובע" גם בבית המשפט, למה שנצפה מהילדים שלנו למשהו אחר? לכן, סיכמתי עם המורה שאגיע לכיתה להעביר לילדים הרצאה ופעילות על עבודת צוות. 

הפעילות החלה בדיון על כך שלקבוצת אנשים יש כל מיני דרכים לקבל החלטות משותפות. אפשר להטיל מטבע, או לעשות "אבן, נייר ומספריים". במצב כזה, הקבוצה מחליטה יחד איזה מנגנון אקראי שנקבע על סמך הגורל יהיה זה שיכריע את ההחלטה. דיברנו על כך שביוון העתיקה, ואחר כך ברומא וגם היום, התפתחה הדמוקרטיה (והרפובליקה), שבה הקבוצה מחליטה יחד לקבל הכרעה על ידי מנגנון של הצבעה - מנגנון "הרוב קובע", אבל שגורל ו"הרוב קובע" אינם המנגנונים היחידים ואינם בהכרח מתאימים לכל סוג של החלטה בכל סוגי הקבוצות.

מתי זה לא מתאים? למשל, במדע. דיברנו על ניקולס קופרניקוס והליו-צנטריזם, ועל גלילאו גליליי שישב במאסר כי התעקש שהרוב לא קובע ושכדור הארץ חג סביב השמש ולא ההיפך. החלטנו שזה מזל גדול שגליליי לא קיבל את הכרעת הרוב, שיוצגה על ידי הכנסייה, והמשיך לטעון שלא תמיד הרוב צודק.

דיברנו על מריה סיבילה מריאן, שגילתה וציירה וכתבה נגד דעת הרוב, שהאמינה באותה תקופה שפרפרים בוקעים מתוך בוץ. היא תיעדה בציורי מים יפיפיים את ההתבוננות שלה על תהליך המטמורפוזה. איזה מזל שגם היא לא קיבלה את דעת הרוב כי על פי עיקרון "הרוב קובע" היינו סבורים עד היום שפרפרים וחרקים אחרים בוקעים באופן ספונטני מתוך האדמה.

מריה סיבילה מריאן
אחד האיורים של מריה סיבילה מריאן, המסבירים מאין באים פרפרים לעולם. איזה מזל שגם היא לא קיבלה את דעת הרוב כי אז היינו סבורים עד היום שפרפרים בוקעים מהאדמהצילום: Wikipedia

דיברנו גם על צ'ארלס דרווין והרעיון שלו שחיות לא נבראו כפי שהן, אלא שיש לכל החיים על פני האדמה מוצא ושבעלי החיים כפי שאנחנו מכירים אותם היום נוצרו בתהליך של אבולוציה. דיברנו על כך שתהליך האבולוציה מושפע מכמה מנגנונים, אבל הבסיס שלו הוא התורשה. אנחנו שילוב של תכונות ההורים שלנו, לא שיעתוק שלהם - הסכמנו כולנו. מגוון החיים עלי אדמות לא נוצר על ידי סמכות, לפי דרווין, אלא בקומבינטוריקה. הזכרנו כיצד רוב הקהילה המדעית בתקופה של דרווין לעג לרעיונות שלו. אבל גם כאן, הרוב לא קובע.

צ'ארלס דארווין
רוב הקהילה המדעית בתקופה של דארווין לעג לרעיונות שלו. אבל גם כאן, הרוב לא קובע

אז מה החלופות האפשריות ל"רוב קובע"? בפיתרון בעיות והמצאת המצאות, תשובה טובה היא "שיתוף פעולה", כמו תהליכי האבקה ורביה בטבע. ציינו בהקשר הזה את בניין מספר 20 ב-MIT, שהיה בניין ישן ועלוב אליו הגיעו חוקרים מתחומים שונים שלא היה להם מקום במשרדים הרגילים במחלקות שלהם. אבל אז נוצר דבר מדהים בבניין הזה - שעכשיו המון אנשים במדע ובטכנולוגיה מנסים לשחזר - נוצרה בו "האבקה" של רעיונות בין אנשים שונים ורעיונות גדולים פרחו שם בזכות השילוב הלא צפוי בין תחומי ידע. 

ואז גם עשינו שני תרגילים. בראשון, עמדנו כל הכיתה במעגל וסביב המעגל כל ילד תרם מילה אחת לסיפור קבוצתי. ההתנעה היתה קשה, אבל כשהגענו לסוף, הילדים כל כך נהנו מהתוצאה שהם רצו להתחיל סיפור חדש מההתחלה. בתרגיל השני תכננו כל הכיתה מסיבה. בשלב הראשון, כל ילד היה צריך להגיד "לא, אבל..." ואז את הרעיון שלו או שלה למסיבה. כמובן שלא הצלחנו להגיע לשום רעיון פורץ דרך למסיבה. אז המשכנו לשלב השני, עכשיו תכננו את המסיבה כשכל ילד אומר "כן, וגם..." ומוסיף על הרעיון של חברו או חברתו. 

"כן וגם שיהיה שוקולד"
"כן וגם שוקולד לבן"
"כן וגם מזרקת שוקולד!"
"כן!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!", נשמעו צעקות התלהבות מכל עברי הכיתה.

כולנו מרגישים אושר וחיוניות כשאנחנו שומעים "כן" ומרגישים רצון לשיתוף פעולה מצד חברינו. נכון, "הרוב קובע" הוא מנגנון שכיח לקבלת החלטות בקבוצה, אבל הוא לא היחיד ולא בהכרח הנכון. חשוב לזכור את זה, כי לפעמים כשהרוב קובע זה עשוי לפגוע בחשיבה מקורית, בחדשנות, בשיתופי פעולה, במוטיבציה ולבסוף בקידמה.

ניצן ויסברג
ניצן ויסברג |דברים שלמדתי מילדיי

ניצן ויסברג היא מרצה ויועצת לחדשנות עיצובית

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ