פורים משמח חלק מהילדים, אבל מפחיד הרבה אחרים

תחפושות עשויות לעורר התלהבות, שמחה וצבעוניות מצד אחד ולהרתיע מצד שני. פחד מליצן במסיבת יום הולדת, סירוב נחרץ להתחפש בפורים או בכי היסטרי בעדלאידע: סביר להניח שחוויתם משהו מאלה עם הילדים. למה חלק מהילדים מפחדים מתחפושות ואיך לתווך להם את היום המאיים הזה?

נופר לוטווין
נופר לוטווין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
חג פורים 2018 תחפושות
עצם המפגש עם מראה חריג גורמת לאי נוחות אצל ילדים לפעמים והתגובה הטבעית שלהם לזה היא פחדצילום: תומר אפלבאום
נופר לוטווין
נופר לוטווין

זו לא חייבת להיות תחפושת רוויית דם ואימה כדי שילד בגיל הרך יפחד ממנה. ליצן חייכני או מסכה של קוף חביב מעוררות בהלה אצל הרבה פעוטות וילדים צעירים בדיוק כמו שמעוררת תחפושת של מפלצת. למעשה, אפילו בלי שום תחפושת ילדים נבהלים לפעמים מוויזואליות שהם לא רגילים אליה. ראיתם פעם ילד מפוחד בגלל שהגננת שלו הסתפרה באופן בולט, או ילדה חדורת אימה ממפגש ראשוני עם קשיש בעל שיער שיבה?

עצם המפגש עם מראה חריג גורמת לאי נוחות אצל ילדים לפעמים והתגובה הטבעית שלהם לזה היא פחד. זה קורה בעיקר כשקביעות האובייקט עדיין לא מגובשת אצל הילד. כלומר הוא לא בטוח שמתחת ללוק הזר מסתתר אותו אדם שהוא מכיר, גם אם הוא יראה אותו חובש את המסכה לנגד עיניו! הזהות מיטשטשת בגלל החיצוניות שמתחלפת, וילד צעיר מדי לא מסוגל להנות מהמשחק הזה עדיין. עבורו זה פשוט מבהיל.

באופן פרדוקסלי, אותו טשטוש זהות הוא גם מה שעושה את עניין ההתחפשות לכיפית עבור ילדים אחרים. למעשה, אפילו חשוב לשחק במשחקי "כאילו" לא רק בפורים. אפשרו לילדים להתחפש לאורך השנה. צרו ארגז תחפושות שישמש אותם בשעת משחק שגרתי, ואפילו תנו להם להגיע מחופשים לגן מדי פעם. בעיניי זה מבורך כל עוד זה לא תדיר או מעורר סמני שאלה גדולים.

חגיגות פורים עדלאידע מודיעין
כשילד מגלם דמות אחרת יש לו הזדמנות להתמודד עם הרגשות המעורבים שהיא מעוררת אצלו ולכן זו דרך מצוינת לעבד אותןצילום: גיל כהן מגן

גם אם המטרה המוצהרת של זה היא הנאה, למעשה יש צרכים פסיכולוגיים רבים שהתחפושת ממלאה עבור הילדים. למשל, הרצון לחקור תפקידים מעולם המבוגרים שהילד כ"כ סקרן לגביהם ביום-יום (איך מרגיש שוטר? איך זה להיות בנעליה של המורה? האם רופא הוא איש רע?). כשילד מגלם דמות אחרת יש לו הזדמנות להתמודד עם הרגשות המעורבים שהיא מעוררת אצלו ולכן זו דרך מצוינת לעבד אותן.

דרך התחפושת יכול גם להיווצר חיבור לדמויות לא מציאותיות המאפשרות לילד להחזיק בתכונות ויכולות אשר ביום רגיל אין ברשותו (לעוף, לירוק אש). העמדת הפנים הזו בריאה, מעצימה וכיפית לילד.

התנאי ליהנות מכל זה הוא להיות מסוגל להבחין בין דמיון למציאות, וגם להפנים שמאחורי המשקפיים המוזרים יש את אותה סבתא, ושאם אני מאופר באופן מוזר אני עדיין אני. המסוגלויות האלה מגיעות עם הבשלות, אם כי יש מה לעשות בכדי לעזור להן להגיע כבר קודם:

משאית עם ליצנים והמון בלונים בזמן תהלוכת עדלאידע בנתניה
אל תאיצו בילדים מפוחדים להתחפש, גם אם השקעתם את כל מרצכם בתחפושת שלהם לכבוד העדלאידעצילום: דימה דורף
  • אל תאיצו בילדים מפוחדים להתחפש, גם אם השקעתם את כל מרצכם בתחפושת שלהם לכבוד העדלאידע. ההמולה שיש בגן ביום פורים והצפת הגירויים שיש בתהלוכות מעצימה עוד יותר את הפחד שקיים ממילא בקרבם. לכן גלו הבנה ואל תתווכחו על הנושא הזה.
  • זכרו שלרוב עד גיל שנתיים הילדים בכלל לא מפיקים הנאה מתחפושת. מי שיותר נהנה מזה הוא ההורה. בד"כ הם אפילו סובלים כי לא נוח להם. אם בחרתם לחפש אותם בכל זאת - לפחות בחרו בתחפושת נוחה מבד נעים ולא מסורבלת. רצוי גם שתהיה די דומה למציאות, עם איזשהו טוויסט סמלי.
  • דעו שבגילאי 3-4 ללא כל קשר לפורים יש פחדים אופייניים לשלב ההתפתחותי הזה, מה שמקשה עליהם עוד יותר להנות ממנהגי החג. לכן גם לגיל הזה גלו סבלנות ואל תפצירו בהם נאומי "אין ממה לפחד". הם חסרי תועלת.
  • תרגלו לבישה ופשיטה של אותה תחפושת או אביזרים מתוכה בימים שלפני פורים בכדי שהמראה לא יהיה זר להם לחלוטין ביום החג.
  • תנו לילדים לבחור את התחפושות יחד איתכם.
  • התחפשו יחד איתם כדי להשתתף באווירה השטותית לכאורה. יש משהו צבעוני ושמח בהעמדת-הפנים שהחג מאפשר, והיא בעיניי מכניסה הרבה אור וילדותיות להורות. פעלו ברגישות מול ילד מפוחד אבל אל תימנעו לגמרי ממנהג התחפושות. צרו אווירת "מייק-ביליב" בבית כל השנה. יש בה משהו אופטימי ומאפשר.

אם עד עכשיו פעלתם על טייס אוטומטי זה לא כי אתם לא יכולים אחרת, אלא כי לא נתתם על זה מספיק את הדעת. עכשיו נתתם. חג שמח!

נופר לוטווין

נופר לוטווין | הִרהוׂרים וילדים

אשת חינוך והוראה, מדריכת הורים, מדריכת שפת התינוקות ''דנסטן'', יועצת שינה וגמילה מחיתולים. מתמחה בגיל הרך בכל שלבי ההתפתחות ובאתגרים שהוא מזמן להורות המודרנית. לעולם הדרכות ההורים הגעתי דרך מושא הייעוץ עצמו - הילדים. למדתי חינוך והוראה לגיל הרך בגישה הדיאלוגית ועבדתי בהנאה צרופה עם ילדי גן ובית ספר. התבקש בעיניי להשתתף בעולמו של הילד גם מצד מחנכיו העיקריים – הוריו. כך שילבתי בחיי את מקצועות הייעוץ ההורי ואת תחום השינה. חלק ממטרותיי - להשמיע את קולם של הילדים בשיח עליהם, לזהות את הקול ההורי של כל משפחה, ולשפר את היחסים בה. מטרת הבלוג לדון בנושאים שבהם אני נתקלת ביומיום, מתוך הנחה שאלו יהיו רלוונטיים להורים רבים. אתם מוזמנים להאזין לפודקאסט שלי ולהגיב, להציע נושאים לדיון, ולשאול שאלות בבלוג, באתר ובפייסבוק. יש לציין כי התכנים נכתבים מתוך זווית ראייה אישית, ויש להתייחס אליהם בעירבון מוגבל ולא כתחליף לייעוץ פרטני או טיפול רפואי.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ