מהי הפרעת קשב וריכוז: המדריך המלא - הפתרון לבעיה נמצא אצלנו - הבלוג של רונית כהן-זמורה - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהי הפרעת קשב וריכוז: המדריך המלא

גישות חדשות מצביעות על כך שהפרעת קשב וריכוש היא למעשה קושי ב"דיבור פנימי", אבל יש לה מאפיינים רבים ותצורות מגוונות. מדור חדש יספר לכם כל מה שרציתם לדעת על ADHD ולא הייתם קשובים ומרוכזים לשאול

תגובות
בארט סימפסון

חני הגיעה לפגישת ייעוץ מבולבלת וחסרת אונים. היא סיפרה, כי זה עתה חזרה משיחה עם מנהלת בית הספר של שני ילדיה. תומר הבכור, בכיתה ה', מפריע מאוד בכיתה, מתחצף למורים, מעורב בתגרות וחוטף עונשים חדשות לבקרים. לעומתו עידן, הלומד בכיתה ג', שקט, ביישן, ממעט להשתתף בשיעורים ומדבר רק כשפונים אליו. חני לא הבינה את השוני הגדול בין שני ילדיה. אחרי שיחה ארוכה ובירור מקיף נמצא כי שניהם סובלים מהפרעת קשב וריכוז, אולם כל אחד מהם מבטא אותה בדרך שונה.

שכיחות האבחנה של הפרעת קשב וריכוז היא גבוהה יחסית ועומדת על שיעור של 5%-10% מקרב האוכלוסייה. רוב הסובלים ממנה הם זכרים (ביחס של 4:1). יש לזכור, כי אין מתאם בין קיום ההפרעה לבין מנת המשכל של הלוקים בה, שכן רבים מהם מגיעים לבסוף לעמדות מפתח. לראייה, נמנים עליהם אלברט איינשטיין וביל גייטס.

כיום ידוע שהפרעת קשב וריכוז נעוצה בעיקרה בליקוי התפתחותי-אורגני ומקורה משפחתי-גנטי. ודאי שאינה תוצאה של גורמים סביבתיים או חברתיים. כך קורה שרבים מהילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז הם ילדים להורים הסובלים ממנה בעצמם. הפרעה זו אינה חולפת עם השנים, אלא מלווה את האדם לאורך כל חייו הבוגרים, אך היא עוטה צורות שונות בילדות, בגיל ההתבגרות ובבגרות.

ההפרעה מאופיינת בקשיי ויסות ואי-שמירה על כללי התנהגות, ומתבטאת בחוסר השהיית תגובה, בדיבור יתר, בחוסר מנוחה ובפגיעה באחזקת הקשב. הסובל מהפרעת קשב מאבד מידע רב מהמידע הנמסר לו ונוטה להתפרץ. לעומתו, אדם שאינו סובל ממנה מסוגל להקשיב בשקט לאורך זמן ובעל יכולת להשהות את תגובתו. הדבר מביא את הסובלים מהפרעת קשב לירידה באיכות חייהם ולפגיעה בסיכוייהם לממש את מטרותיהם. מבחינה נפשית הם נוטים להיות מסוכסכים, פגיעים ומתקשים במעגלי חיים שונים, כמו בית ספר, עבודה, זוגיות, משפחה ובחיי חברה.

בעבר הוגדרו שני מצבים של הפרעת קשב: ADHD, רשי תיבות של Attention deficit hyperactivity disorder, המאופיין באימפולסיביות והיפראקטיביות, כפי שבא לידי ביטוי אצל תומר. ADD, רשי תיבות של Attention deficit disorder, המאופיין בחולמנות ו״ריחוף״, כפי שבא לידי ביטוי אצל עידן. ואולם, כיום החלוקה הזאת אינה קיימת ושני המצבים נקראים בשם כולל ADHD.

קיימות שתי גישות סיווג עיקריות של הפרעות קשב, השיטה האמריקאית (DSM-5) והגישה האירופאית (ICD-10). בארץ נהוגה ההתייחסות לפי הגישה האמריקאית, וכך גם במאמר זה. לפי גישה זו, ישנם שלושה סוגים של הפרעת קשב וריכוז: הפרעת חוסר קשב, הבאה לידי ביטוי בחוסר תשומת לב לפרטים, חוסר הקשבה, מוסחות וקשיי התארגנות; הפרעת היפראקטיביות ואימפולסיביות, בה ההיפראקטיביות באה לידי ביטוי בפעלתנות יתר, חוסר שקט ותנועתיות רבה והאימפולסיביות באה לידי ביטוי בחוסר יכולת להשהות תגובה, בהתפרצויות, קושי לדחות סיפוקים ו/או ולשלוט בדחפים; והפרעה משולבת, המורכבת משילוב של שני הסוגים לעיל.

פסיכולוגים חוקרים, כדוגמת ראסל בארקלי (Barkley), סבורים כי הסובלים מהפרעת קשב וריכוז נעדרים יכולת תכנון ואינם מסוגלים להתמקד בעתיד. ילד הסובל מהפרעה זו אינו מסוגל לשלוט בהתנהגותו בהתאם למטרות שהוא או אחרים מציבים בפניו, הואיל והוא סובל מחולשה בשליטה עצמית ואינו יכול לווסת את דחפיו. עוד הוא מדגיש, כי מצב זה אינו זמני ואינו נגרם בעקבות כישלון ההורים לחנך אותו למשמעת.

גישות חדשות מצביעות על כך, שילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז מתקשים ב"דיבור פנימי", אותו קול המצוי בכל אדם ומאפשר לו להשהות תשובה או לעצור התנהגות כלשהי על מנת להפעיל שיקול דעת בבחירת התגובה המתאימה. הלוקים בהפרעה נוטים להתנהגות פזיזה, שלאחריה הם עלולים להתחרט על מעשיהם, כיוון ש״הדיבור הפנימי״ שלהם אינו מפותח דיו.

בית ספר בתל אביב
דודו בכר

ההתנהגות המאפיינת ילד בעל הפרעת קשב וריכוז ניכרת גם בילדים הסובלים מהפרעות רגשיות והתנהגותיות אחרות, לכן השלב האבחוני חשוב ביותר חרף היותו ארוך ומייגע. אחרי שלב זה ניתן להתוות טיפול, שדורש מהילד ומסביבתו משאבים רבים, אך בסופו מתאפשרת לו היכולת לרכוש כלים מתאימים להתגבר על ההפרעה ולשפר את איכות חייו. ההתייחסות הטיפולית היא מערכתית ומערבת שותפים רבים, כך שהתוכנית המתגבשת מספקת מענה הן לילד, הן להורים והן לצוות הטיפולי והחינוכי. במאמר זה נזכיר רק את דרכי הטיפול המערבות את סביבתו של הילד.

ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז בדרך כלל צובר חוויות שליליות מרובות, המביאות אותו להתנגשות עם סביבתו. כתוצאה מכך הוא מרגיש מתוסכל ודחוי, והדימוי העצמי והערכה העצמית שלו נפגעות. אחת המטרות בטיפול היא לעזור לו לצאת ממעגל משוב שלילי זה, ולהדריך אותו ואת סביבתו להיות מכילים יותר.

להיות הורה לילד בעל הפרעת קשב וריכוז זו משימה לא קלה. ההפרעה לא רק פוגעת בתחום הלימודי, אלא גם משפיעה על תחומי חיים אחרים. התנהגותם של ילדים הסובלים מבעיית קשב וריכוז אינה מקשה על חייהם שלהם בלבד, אלא מעיבה על המשפחה כולה. ההתמודדות והטיפול  מצריכים משאבי זמן, השגחה ופנייה לגורמי טיפול שונים, אשר לעתים גובים תשומת לב על חשבונם של הילדים האחרים במשפחה. הדבר כרוך לא פעם בתחושת בלבול ודאגה מצד ההורים. אלה התנהגויות העלולות לשבש את חיי המשפחה, כך שנוצרות בעיות עם בן הזוג, עם האחים ועם בני משפחה אחרים. לאופן התנהלות המשפחה יש השפעה מכרעת על יכולתו של הילד להתמודד עם מצבי חיים שונים, על כן יש חשיבות רבה לליווי המשפחה והדרכתה.

גורם נוסף המשפיע על התמודדותו של הילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז הוא הצוות החינוכי המלווה אותו. על הצוות להתארגן כך שיאפשר לילד מגע מקסימלי עם המורה וצמצום הפגיעה במהלך השיעורים. לשם כך הצוות זקוק להדרכה ולליווי, כך שיוכל להכיל את הילד בתוך המסגרת הכללית בצורה מיטיבה.

על דרכי האבחון של הפרעת קשב וריכוז ועל הטיפול בה אתן את הדגש במאמרים הבאים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#