רונית כהן-זמורה
רונית כהן-זמורה
תלמיד בבחינת בגרות
התהליך האבחוני צריך להיות זהיר, רב שלבי וממושך. אבחון נכון ומקיף יכול לתת מענה מתאים בכל מישורי החיים לילד הלוקה בהפרעה ולעזור לו לחיות עמהקרדיט: ניר קידר
רונית כהן-זמורה
רונית כהן-זמורה

הורים רבים המביאים את ילדם לאבחון אומרים לי "גם לי היו אותן תופעות כמו לבן שלי, אך לא אבחנו אותי. עתה אני יודע לתת שם למה שסבלתי ממנו". בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת במודעות להפרעת קשב וריכוז, אבל לא חלה אותה עלייה באבחון התופעה. לא בכדי הפרעת קשב וריכוז נקראת לעתים "בעיה שקופה". ללא אבחון מקצועי מקיף, לא ניתן לדעת אם אדם סובל ממנה. באבחון יש לזהות סימנים המעידים על כך ולשלול בעיות רפואיות אחרות.

ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז עשוי להפגין את התסמינים הבאים, או חלקם: חוסר קשב, מוסחות, פעלתנות יתר, חולמנות, תנועתיות רבה וקושי בדחיית סיפוקים. תסמינים אלו יכולים להתקיים אצל כל אחד ברמות שונות, ולכן יש צורך בהבחנה מבדלת לזיהוי ההפרעה ושלילת בעיות נוספות בעלות תסמינים דומים, כמו בעיות רפואיות ונפשיות המצריכות טיפול שונה לגמרי.

כפי שציינתי כאן בעבר בין 10%-5% מהילדים סובלים מהפרעת קשב וריכוז. האבחון דורש להסתמך על נתונים אובייקטיבים וגם סובייקטים, ולכן קשה לקבל חוות דעת חד משמעית.

להלן מספר סיבות לכישלון באבחון:

פער בין ההתנהגות בבית לבין בית הספר - הלקות באה לידי ביטוי ביתר שאת בבית הספר, ואילו בבית ההורים אינם חווים אותה במלא עוצמתה. הדבר נובע מכך שבכיתה הילד חשוף לגירויים רבים, נדרש לדחות סיפוקים ולהמתין לתורו, בעוד שבבית לא נדרש לכך.

התסמינים אופייניים להפרעות אחרות - הסימפטומים המאפיינים את הפרעת הקשב וריכוז יכולים להיות גם בהפרעות אחרות כמו דיכאון, חרדה, הפרעות שינה והפרעות התנהגות.

התנהגות הנלווית להפרעה - על אף שהלקות אינה קשורה לפוטנציאל הלמידה, התנהלות הלוקים משפיעה על אופן הלמידה שלהם, מאחר שההתנהגויות פוגעות בהישגיהם.

לאור זאת, התהליך האבחוני צריך להיות זהיר, רב שלבי וממושך. אבחון נכון ומקיף יכול לתת מענה מתאים בכל מישורי החיים לילד הלוקה בהפרעה ולעזור לו לחיות עמה. עליו לערב צוות רב מקצועי, המתרשם מהילד בזמנים שונים. לפיכך, הוא יכול לקחת זמן רב. קיימת חשיבות רבה לביצוע התהליך בשלמותו על מנת למזער טעויות באבחנה.

ילדות משחקות
הורים רבים המביאים את ילדם לאבחון אומרים "גם לי היו אותן תופעות כמו לבן שלי, אך לא אבחנו אותי. עתה אני יודע לתת שם למה שסבלתי ממנו"צילום: האנס פין / לע"מ

על האבחון לבוא לידי ביטוי בתחומים הבאים:

התחום הביולוגי – נבדק בדרך כלל על ידי נירולוג או פסיכיאטר ונעשה בדרכים הבאות:

קבלת מידע מההורים - הרופא מקבל מההורים מידע על ההיסטוריה ההתפתחותית של הילד, מבנה המשפחה אליה נולד והאם יש במשפחה המורחבת אנשים הסובלים מפרעה זאת.

בדיקות רפואיות - הרופא שולח את הילד לבצע בדיקת דם ובדיקת E.E.G.

ישנם רופאים המבקשים להשלים את התהליך האבחוני בבדיקה ממוחשבת. אין הסכמה רחבה על התרומה של המבחנים הממוחשבים. ישנם רופאים המתנגדים נחרצות לשימוש במבחנים אלו, משום שלפי דעתם מביאים לאבחון שגוי. המבחנים הממוחשבים השכיחים הם:

T.O.V.A - מבחן בו על הילד להגיב לגירוי המופיע על צג המחשב בזמן נתון.

BRC - מבחן מורכב יותר, הבודק קשב חזותי וקשב שמיעתי דרך מטלה במחשב. במבחן זה הילד שומע או רואה גירוי וצריך להגיב אליו בזמן נתון.

MOXO - מבחן ממוחשב הלקוח מתחום אומנות הלחימה המאפשר לבחון תפקוד הילד בסביבות שונות.

מילוי שאלונים - הצוות החינוכי וההורים נדרשים לענות על שאלונים המאפשרים ללמוד על התנהגות הילד בזמנים שונים.

התחום הפסיכולוגי - נבדק על ידי פסיכולוג - כולל עריכת תצפיות ומבחנים הבודקים טווח קשב, סגנון קוגניטיבי ותגובות רגשיות. לרוב הפסיכולוג מבצע את מבחן וקלסר, הבודק את היכולת הקוגניטיבית של הילד, וגם מבחנים השלכתיים לבדיקת מצבו הרגשי של הילד.

התחום הלימודי - נבדק על ידי הצוות החינוכי ומאבחן דידקטי - בודק תפקוד הילד במסגרת החינוכית ומידת מימוש הפוטנציאל הלימודי.

אבחון דידקטי - האבחון נותן תמונה מלאה על תפקוד הילד מבחינה לימודית, ומצביע על תחומי החוזק והחולשה של התלמיד. לאחר מכן מתווה האבחון תכנית טיפול ייעודית לעקיפת הקשים ומתן מענה למערכת החינוכית להתמודד עם הילד. נוסף על כך, הוא מצביע על אסטרטגיות למידה מתאימות שילמדו את הילד על ידי הוראה מתקנת.

התחום החברתי התנהגותי - נבדק על ידי הצוות החינוכי והפסיכולוגי - כולל תצפית על התנהגות הילד במצבים שונים כדי ללמוד על התגובות שלו (לדוגמא, בהפסקה ובכיתה).

התהליך האבחוני שנסקר כאן הינו ארוך, ומורכב מאנשי מקצוע רבים. עם זאת, הוא מבטיח לתת מענה מיטבי מבחינה רפואית, רגשית, לימודית חברתית ומשפחתית.

סביר להניח, כי יימצאו פערים בהתנהגות הילד אצל בעלי מקצוע שונים. חוסר התאמה הוא עניין שכיח לגבי ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. הוא עשוי לנבוע מהתנהגות שונה של הילד בזמנים שונים ובסביבות שונות. פערים אלו גורמים להורים בלבול, עד שלפעמים הם נוטשים את התהליך ואינם מיישמים את המלצותיו.

אני ממליצה להורים לא להגיע להחלטה פזיזה, אלא לערוך שיקול דעת זהיר שבודק את מחירה של כל החלטה. כך יאפשרו לילד להפוך לבוגר מאושר שמממש את הפוטנציאל שלו בכל תחומי החיים ולאפשר לו איכות חיים טובה ונעימה.

רונית כהן-זמורה

רונית כהן-זמורה | |טיפול ממוקד מטרה

רונית כהן-זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית. מאבחנת דידקטית ומומחית בהפרעת קשב וריכוז.

לאתר של רונית כהן-זמורה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ