רונית כהן-זמורה
רונית כהן-זמורה
הפרעת קשב וריכוז של אלדד זיו
"הפרעת קשב וריכוז" של אלדד זיו, 2014. ההורה משמש מעטפת מרכזית של הילד ותפקידו לסייע לו ביצירת דיאלוג פורה ויעיל עם המסגרות השונות, כמו רופאים מורים ויועציםקרדיט: אלדד זיו
רונית כהן-זמורה
רונית כהן-זמורה

רחל ועמוס הורים לשלושה ילדים. הם הגיעו להדרכת הורים בשל תחושת חוסר אונים, עייפות ותסכול הנובעים מהתמודדות יומיומית עם בנם חן הסובל מהפרעת קשב וריכוז. רחל ועמוס חשו שהמשאבים שהם משקיעים בהתמודדות עמו באים על חשבון הילדים האחרים במשפחה. רחל סיפרה כי אינה יכולה להשאיר את חן לבד, ולכן לעיתים אחיו הקטן בבית שומר עליו. היא כל היום במתח פן יתקשרו מבית הספר וידווחו לה על מעלליו של בנה. עמוס הוסיף שחן מבטיח חדשות לבקרים להתנהג יפה, אך אינו מקיים. שניהם סיפרו שניסו שיטות ענישה רבות, אך הן לא הביאו לשינוי המיוחל, והם אינם יודעים כיצד לנהוג. הם חשים שלא הצליחו בחינוכו וכי הם הורים לא טובים.

הורים לילד בעל הפרעת קשב וריכוז מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים. להיות הורה לילד כזה מביא את ההורה לתחושה של עומס משימות ועומס רגשי. עומס זה מועצם משום שפעמים רבות ההורה משליך חוויות מילדותו על הילד. משיחה עם רחל התברר כי גם לה יש מאפיינים דומים לאלו של חן מאחר שגם היא סובלת מההפרעה. בשל כך, רחל והורים אחרים כמוה נושאים מטען רגשי כבד, המקשה עליהם להגיב באופן ענייני ובסובלנות כלפי ילדם. ההתמודדות עם הילד מעלה אצלם זיכרונות לגבי החוויות שפצעו את נפשם בילדותם ומהווה עבורם עיבוד מחדש של חוויות אלו. לדרך העיבוד של חוויות אלו יש השלכה על דרכי ההתמודדות והתגובה שלהם כלפי הילד.

גורם נוסף אותו יש לקחת בחשבון הוא שכל הורה מגיע להורות עם ציפיות והגדרות לגבי מיהו הילד המושלם בעיניו, וכיצד מתנהג הורה טוב. ההתמודדות היומיומית עם הילד מנפצת להורים את החלום על הילד המושלם ומעמידה אותם בתפקיד של "הורה שאינו טוב דיו". כתוצאה, הם חשים חוסר אונים, חוסר שליטה ורגשי אשמה.

בתחילת הדרך ההורים מנסים שיטות חינוך בדרך של ניסוי וטעייה. יש הורים שנוקטים בשיטות ענישה קיצוניות כדי להשתלט על הילד, אולם שיטה זאת אינה מביאה לתוצאות המקוות, אלא להתנהגות מידרדרת ומסלימה. יש הורים שנוקטים בשיטת ההתעלמות, כך שבמשך הזמן הם מוצאים את עצמם מבלים פחות ופחות עם ילדם ומצמצמים את המגע, עד כי הילד חש תחושת דחייה ונטישה. ויש הורים שנוקטים בשיטה של ויתורים וסלחנות, כך שאין להם שום ציפיות מילדם. הורים אלו מעבירים לילד מסר של ייאוש עד כדי פגיעה בדימוי העצמי שלו. רחל ועמוס ניסו את כל השיטות המוזכרות ושאלו כיצד ניתן להמשיך מכאן.

מאחר שההורים הינם הדמויות המשמעותיות ביותר בחייו של הילד ולהם יש את ההשפעה הגדולה ביותר עליו, עליהם לבחור בדרך שתטיב עמו. ההורים צריכים ליצור מרחב בטוח שיאפשר לילד לממש את הפוטנציאל הגלום בו ולהתמודד טוב יותר עם הלקות. יש ליצור עבורו "בסיס בטוח", שיאפשר לו לבנות דימוי עצמי חיובי ותחושת ערך, ויכולת התמודדות במצבים שונים. זהו מושג שהתווה הפסיכולוג ג'ון בולבי בתאוריית ההתקשרות, לפיו הקשר של הילד עם דמויות משמעותיות, אוהבות ותומכות נותן לילד את התחושה שאחרים רוצים לעזור לו, וכן את האמונה שהוא יכול להתמודד עם כל בעיה.

ההורה משמש מעטפת מרכזית של הילד ותפקידו לסייע לו ביצירת דיאלוג פורה ויעיל עם המסגרות השונות, כמו רופאים מורים ויועצים. ככל שההורה יחוש כי אינו חסר אונים מול ילדו וכי יש בידיו יכולת שליטה על גורמים רבים שבכוחם להשפיע לטובה על הסימפטומים של ילדו ולמתן אותם, כך הוא יוכל לשמש ביתר הצלחה כעמוד שדרה לילד. הורים לילד עם הפרעת קשב הם סוכני השינוי העיקריים במצבו.

לכן, הם צריכים להיות מעורבים במידה רבה יותר מהורים לילדים שאינם סובלים מההפרעה. בנוסף הם צריכים להעניק לו הגנה ותמיכה, להכילו ברגעי מצוקה ולנווטו לדרך שתאפשר לו צבור הצלחות. לכן, יעצתי לעמוס ורחל לנקוט בגישה חיובית ולשמש דוגמה אישית לילד. עליהם להגיב באופן רגוע וממוקד ולא באופן אימפולסיבי. הנחת היסוד שתהווה נר לרגליהם היא כי הילד אינו מתנהג כך בכוונה תחילה, אלא התנהגותו נובעת מההפרעה.

בד בבד עם התנהגות זו, על ההורים להעמיד גבולות ברורים וציפיות ריאליות להתקדמות הילד. התנהגות אוהבת ותומכת שבתוכה גם הצבת גבולות. ציידתי את רחל ועמוס במספר טיפים, שיספקו להם ולהורים לילדים הסובלים מההפרעה כלים נכונים להתמודדות עימה, במטרה להביא אותו לכדי חיים פרודוקטיביים:

אמצו גישה חיובית: הימנעו מלדרוש מהילד שלמות. אם סיים שני שליש משעורי הבית, עדיף לשבח ולהלל אותו על מה שעשה ולא על מה שחסר.

תנו חיזוקים חיוביים: ילדים הסובלים מבעיית קשב וריכוז מגיבים טוב לתגמולים, כמו דברי שבח ועידוד שנעשים בסמוך להתנהגות. יש לשנות כל הזמן את דרך התגמול מאחר שילדים אלו נוטים להשתעמם מהר. כמו כן, יש ליצור טבלאות בהן רושמים את ההתנהגות הטובה ולהציבם במקום בולט ונראה לעין.

צרו כללים וסדר יום קבועים: יצירת שגרה בה יש בה מבנה קבוע של סדר יום וזמן ומקום לפעילויות השונות, יוצרת סיכוי גדול יותר לילד עם הפרעה לסיים את המטלות. עם זאת יש להתאים את המטלות ליכולת של הילד ולעזור לו בארגון לוח הזמנים. חשוב ליצור תזכורות שילוו אותו (למשל, לתלות את רשימת הכללים, או את סדר היום בחדרו).

עודדו פעילות גופנית: ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז צריכים לשחרר אנרגיה. פעילות ספורטיבית ופיזית עשויה לעזור להם בכך.

עודדו הרגלי אכילה נכונים: יש לדאוג שהילד יאכל ארוחות קטנות בשעות קבועות (האידיאלי זה בכל שלוש שעות). מומלץ להימנע ממזון מהיר ולהעדיף מזון שתהליך הפירוק שלו איטי.

הקנו הרגלי שינה קבועים: ילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז לעיתים מתקשים להירדם בשל גירוי יתר, כך שהם מתקשים להתעורר בבוקר. יש לעזור להם על ידי הגבלת שעות הנמנום ביום וקביעת שעות שינה קבועות. בנוסף, יש להימנע משימוש במסכים כשעה לפני השינה.

קביעת דרכי חינוך אחידות: על שני ההורים לנקוט בגישות דומות לגבי התנהלותם עם הילד, מאחר שהילד לא יכול לשאת את הבלבול הנוצר.

מה עושים במעידות? גם אם תיישמו את כל העצות, סביר להניח שיהיו מעידות. בזמנים אלו יש לשאול את הילד מה היה ניתן לעשות אחרת ולהתאמן על כך בעזרת משחק תפקידים.

להורים שמספקים לילד את הכלים לבריאות נפשית ופיזית, יש השפעה מכרעת על מיתון הסימפטומים ומיצוי הפוטנציאל של הילד. אם ההורה יודע לנווט את הילד לדרך נכונה, הוא יוכל להבליט את יתרונותיו. לילדים עם הפרעות קשב וריכוז בדרך כלל יש תפיסה מהירה, הם בעלי כושר המצאה, סקרנים ויצירתיים. הורה שישכיל להשתמש בכלים הנכונים להתמודד עם ההפרעה של ילדו, יזכה יחד עמו לרגעי קסם והנאה. 

רונית כהן-זמורה

רונית כהן-זמורה | |טיפול ממוקד מטרה

רונית כהן-זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית. מאבחנת דידקטית ומומחית בהפרעת קשב וריכוז.

לאתר של רונית כהן-זמורה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ