רונית כהן-זמורה
רונית כהן-זמורה
כיתה
צילום: מוטי מילרוד
רונית כהן-זמורה
רונית כהן-זמורה

עלייה לכיתה א' היא חוויה משמעותית הן להורים והן לילדים. זה אירוע מרגש שמסמן ציון דרך ונקודת מפנה חשובה לכל המשפחה. אין הורה שהמעבר הזה לא מעורר בו רגשות עזים וזיכרונות חיוביים או שליליים על הימים הראשונים בבית הספר. הורים רבים מוסיפים לזה גם התלבטות לגבי מידת המוכנות של ילדיהם למסגרת הלימודית החדשה. זה המקרה של רן ושיר.

הילד הבכור שלהם בגן חובה. הוא ילד חביב ומפונק, ששנולד בשליש האחרון של השנה. שיר מספרת שהוא זקוק לעזרה בביצוע מטלות התארגנות בבוקר ומתקשה להיפרד מהוריו כשמגיעים לגן. הגננת אומרת שהוא משתתף פעיל בשעת סיפור, אבל בפעילויות משותפות מתקשה לחכות לתורו ונוטה לשחק לבד. רן מוסיף שהוא ממהר לבכות כשהוא מפסיד במשחקים, ולפעמים מסרב לקבל את דין ההפסד. לאור כל זאת, הם מתלבטים אם הוא "בשל" לעלות לכיתה א'.

מהי בשלות?

"בשלות" היא מושג מורכב המצביע על מוכנות למצבי חיים שונים. בשלות היא חלק מתהליך התפתחותי הדרגתי של תפקודי מוח המשפיעים על תפקוד הילד, שמתקיים בקצב שונה מאדם לאדם. בשלות מאפשרת לאדם לממש את כוחותיו ואת הפוטנציאל שלו להצליח באופן מרבי. 

בשלות לכיתה א', באופן יותר ספציפי, כוללת בתוכה ארבעה מרכיבים: בשלות מוטורית, בשלות רגשית, בשלות חברתית ובשלות קוגניטיבית. ניתן להשוות את תהליך ההבשלה של הרכיבים השונים לתהליך הכנת קדרה - גם פה וגם פה לכל אחד מהרכיבים דרוש זמן בישול שונה ובסוף הם מתקבצים יחד לכדי תבשיל נהדר. בשלן מנוסה יודע מתי להקדיח כל אחד מהמרכיבים בזמנו המתאים, אבל בשלות של ילד לבית ספר היא תהליך פחות נשלט. ובכל זאת ההורים, כמו הבשלן המנוסה, יכולים לסייע לילד להגיע לבשלות בגן ולהמשיך בתהליך זה עם הכניסה לבית הספר.

תלמיד כיתה א' בבית ספר בפסגת זאב, אתמול
הילדים העולים לכיתה א' זקוקים לכם כחוף מבטחיםצילום: אמיל סלמן

בשלות מוטורית

הכוונה ליכולת המוטורית הנדרשת מהילד בתחום המוטוריקה הגסה ובתחום המוטוריקה העדינה. בתחום המוטוריקה הגסה בדקו אם הילד שולט בשרירים הגדולים של הידיים והרגליים. הוא צריך להיות מסוגל לרוץ, לקפוץ, לדלג, להחזיק את חגורת הכתפיים ולשבת זקוף. בתחום המוטוריקה העדינה, בדקו האם אצבעות ידיו אוחזות היטב עיפרון והאם יש תיאום טוב בין העין לאצבעות, כך שהילד מסוגל לכתוב.

איך מסייעים להבשלה בתחום המוטורי? אם אתם חשים שילדיכם אינם בשלים בתחומים הללו, ניתן לפנות למרפאה בעיסוק המחזקת את הילד ונותנת להורים תרגילים שיתאמנו עם ילדיהם בבית. גם ספורט טיפולי, כמו שחיה או רכיבה, מסייע בחיזוק חגורת הכתפיים והשרירים הגדולים. בשום פנים ואופן אסור להושיב את הילד להעתיק או לכתוב במשך זמן רב כדי לשפר מיומנות זו. 

בכיתה: בתחילה יש להקל עליו במיומנויות כתיבה ולאפשר לו להביע את עצמו בדרך אחרת כדי שלא יחוש נחיתות עד שהמצב ישתפר.

שלום כיתה א' ניצני הבשור
למצולמים אין קשר לכתבה. הילדים שלכם בהכרח יחוו חוויות שונות משלכם בביה"סצילום: אליהו הרשקוביץ

בשלות רגשית

הכוונה ליכולת הילד לדחות סיפוקים, להתמודד עם תסכול ופרידה, להיות עצמאי בביצוע מטלות, לתפוס שהוא חלק מקבוצה ויודע להתאפק ולוותר כשצריך. כאשר ניתנות הוראות כלליות, עליו להבין שהן מכוונות גם אליו. בנוסף, בדקו אם הוא יכול להמתין לתורו ולהפסיד בכבוד. הילד צריך גם לגלות מוטיבציה ללמידה ופניות ללמוד דברים חדשים.

הורים שעושים הכול עבור הילדים שלהם - מלבישים, מקלחים, מסדרים אחריהם, חוגרים אותם בחגורת בטיחות וכן הלאה - פוגעים ביכולת ההסתגלות של ילדיהם וגורמים להם לגלות חוסר אונים בבית הספר ולא לדעת לבצע הוראות ומטלות.

איך מסייעים להבשלה בתחום הרגשי? חשוב להציב גבולות בחיי היומיום, כמו למשל להגביל את שעות הצפיה בטלוויזיה ושעות המשחק במחשב. בדרך זו ילדים לומדים להתמודד עם תסכול. כמו כן, אפשר לשחק משחקים בהם הם צריכים להמתין לתורם ולעיתים גם  להפסיד. עודדו אותם לבצע מטלות באופן עצמאי ואפשרו להם לתרום ולעזור בבית. במקרים קשים יותר, היעזרו באנשי מקצוע.

בשלות חברתית

הכוונה ליכולת של הילד להתמודד עם קבוצת בני גילו כקבוצת שווים. להרגיש בעל ערך ודימוי עצמי חיובי. בשלות חברתית כוללת גם קבלת מרות וציות לחוקים.

איך מסייעים לילד בתחום החברתי? עודדו את הילדים להיפגש עם חברים לאחר שעות הגן, הקנו להם מיומנויות של משחק הוגן, שבו הוא יכול גם להפסיד.

בשלות קוגניטיבית

הכוונה ליכולת הילדים לרכוש את מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון. לשם כך הם צריכים להבשיל בתחומים הבאים: בשלות שמיעתית - הם שמים לב לגירויים שמיעתיים, מזהים צלילים מהם מורכבות מילים ויש להם יכולת חריזה. בשלות חזותית - הם קולטים גירויים חזותיים כמו כיווני אותיות ומספרים ומבחינים ביניהם. בשלות שפתית - יש להם יכולת ביטוי עם אוצר מילים תקין ושפה עשירה, יכולת בניית משפטים מורכבים בעלי מבנה תחבירי תקין. בשלות חשבונית - הבנה סדרתית וכמותית הכוללת שימור כמות והבנת מושגים במרחב כמו רחוק/קרוב, לפני/אחרי.

איך מסייעים בתחום הקוגניטיבי? טיפול על ידי גורמים מקצועיים. לדוגמה, ילדים עם איחור שפתי, חולשה בבשלות שמיעתית, או שסבלו מדלקות אוזניים שהביאו לירידה בשמיעה יש לפנות לקלינאית תקשורת. לחולשה בתחום החזותי יש לפנות למרפאה בעיסוק. הורים שילדיהם סבלו מאיחור התפתחותי מומלץ לפנות לרופא התפתחותי לקביעת תכנית טיפולית.

ההורים יכולים אף הם לתרום בכך שיקריאו ספרים לילדם וישוחחו איתם תכופות כדי לאפשר שימוש שגור בשפה. כדי לפתח הבנה חשבונית, על הילד להבין רצף פעולות, מה קודם למה, מה יקרה אם יוסיפו או יגרעו. יש ליצור ערנות לחשיבה חשבונית דרך פעולות יומיומיות כמו לערוך את השולחן עם מספר צלחות וסכו"ם התואם את מספר הסועדים.

ילדה פותרת תרגיל 5+5=10
על ההורים לדעת כי אנשי המקצוע יכולים רק להמליץ, ההחלטה הסופית והקובעת היא בידיהםצילום: gerlat by Pixabay

מה עושים כשיש פערים בבשלות בין התחומים השונים?

מאחר שלכל תחום בשלות יש קצב הבשלה משלו, אצל מרבית הילדים יימצא פער כלשהו ברמת הבשלות בין התחומים. לדוגמה, ילד בעל בשלות קוגניטיבית תקינה עשוי לאחוז בסף תסכול נמוך וחרדה מפני כישלון. הפער עלול לגרום לעיכוב ברכישת מיומנויות יסוד אחרות, לא בגלל חוסר יכולת, אלא בשל מחסום רגשי. הדרך להתמודד עם פערים אלו הוא לזהות את הקושי כמה שיותר מוקדם על מנת לתת לו מענה ובכך לחזק את של הילד.

מומלץ לקבל את ההחלטה אם להשאיר ילד/ה שנה נוספת בגן לאחר שקיבלתם חוות דעת של הגננת, אבחון פסיכולוגי והתייעצות עם גורמים טיפוליים מקצועיים אחרים, כמו רופא התפתחותי, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, או מטפלת רגשית שטיפלה בילד. לעיתים משתתף בהחלטה גם מאבחן דידקטי, שינסה לתת מענה לשאלה האם קיים חשש ללקות למידה. כל אנשי המקצוע הללו יכולים לתת יחד תמונה מלאה של הילד ולאבחן את שלבי הבשלות בתחומים השונים. 

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הינו המערך המשפחתי. לדוגמה, לא הייתי משאירה ילדה בגן שנה נוספת, אם בשנה הבאה היא תלמד בכיתה א' יחד עם אחיה הצעיר ממנה בשנה, מאחר שלהחלטה כזאת יש השלכות על התחום הרגשי של הילדה. בכל מקרה, כל החלטה, לכאן או לכאן, צריכה לקחת בחשבון במה היא תעזור לילד/ה ובמה תפגע. שקלול של המרכיבים הללו צריך להכריע לטובת הרווח הגדול ביותר לילד/ה האמורים. על ההורים לדעת כי אנשי המקצוע יכולים רק להמליץ, ההחלטה הסופית והקובעת היא בידיהם. לכן, עליהם להיות שלמים עם ההחלטה.

רן ושיר החליטו להעלות את נועם לכיתה א', מאחר שהוא גדול מבחינה פיזית וכל חבריו עברו לבית הספר. הם החליטו ללוות את החלטתם בהדרכת הורים שתעזור להם לקדם את נועם בתחום הרגשי והחברתי.

רונית כהן-זמורה

רונית כהן-זמורה | |טיפול ממוקד מטרה

רונית כהן-זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית. מאבחנת דידקטית ומומחית בהפרעת קשב וריכוז.

לאתר של רונית כהן-זמורה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ