האם לילד שלי יש לקות למידה? - טיפול ממוקד מטרה - הבלוג של רונית כהן-זמורה - הארץ
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האם לילד שלי יש לקות למידה?

מהי לקות למידה? איך מזהים אותה ומתי? והכי חשוב - איך מתמודדים עם לקות למידה כך שגם הילדים וגם ההורים יצלחו את שנות בית הספר בשלום? מדריך

תגובות
בית ספר בשוודיה, ב-2014. ויכוח על תוצאות הרפורמה
AFP

אמיר ושרי הגיעו אלי נסערים. בנם גל כבר בכיתה ב' ומתקשה לקלוט את הקריאה. הצוות החינוכי הזמינם לשיחה בה העלה חשש שלגל יש לקות למידה. אמיר אמר בכעס "הילד שלי חכם, המורה לא יודעת ללמד, שיאבחנו את המורה". ושרי הוסיפה "למה מתייגים אותו כלקוי למידה. הוא הרי רק התחיל ללמוד?".

אז לפני הכל, כדאי להבין מהי לקות למידה:

בין 15%-20% מהילדים הלומדים במערכת החינוך הינם לקויי למידה. לקוי למידה הוא בעל אינטליגנציה תקינה ומעלה, שמפגין קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות על רקע נוירולוגי. ההפרעה באה לידי ביטוי בהקשבה, חשיבה, דיבור, קריאה, כתיבה ו/או חשבון. אין הכוונה לקשיי למידה בשל חסך סביבתי, קושי רגשי או בעיות פיזיולוגיות.ברור גם שתלמידים לקויי למידה אינם טיפשים או עצלנים. הם חכמים במידה דומה לשאר התלמידים בכיתה, ברם הלקות שלהם מקשה עליהם להפגין את היכולות הטובות שלהם ונדרשת הוראה מותאמת כדי שמלוא הפוטנציאל שלהם יבוא לידי ביטוי. גל, לדוגמה, הוא ילד חכם. רק יתכן שבשל לקות הלמידה, הוא זקוק לשיטות הוראה ש"יעקפו" את הקושי שלו לרכוש את הקריאה. 

מתי נוצרת לקות למידה?

במרבית הילדים לקויי הלמידה הבסיס הוא גנטי. חלק קטן מהם סובלים מכך בשל טראומות טרום לידה כמו פגות, או בשל סיבות הנובעות מתהליך הלידה כמו סיבוכים בלידה, וחלקם מתאונות הנושאות אופי של פגיעה מוחית בילדות המוקדמת.

לקות הלמידה עשויה להתגלות כבר בראשית הלימודים, אולם רמזים לכך נעוצים בגיל הרך. כמו איחור בהתפתחות יכולת הדיבור, או איחור ברכישת מיומנויות מוטוריות. ברם יש ילדים שגילוי הלקות מגיע בשלב מאוחר יותר, רק כשהם צריכים להתמודד עם מטלות מורכבות שבאות עם העלייה בגיל ועד אז הם חיו בשלום עם הלקות. הלקות אינה עוברת עם הגיל ומלווה את הלוקה בה לאורך חייו.

תלמידים נבחנים
ניר כפרי

מהם ההיבטים המרכזיים של הלקות?

לקות הלמידה מתבטאת בשני היבטים מרכזיים של למידה. קושי ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות היוצר פער מתמשך בין ההישגים המצופים מהילד לבין יכולתו בפועל. ראוי לציין כי הפער אינו נובע מנחיתות ביכולות אינטלקטואליות. ההיבט השני הוא קושי עולה וגובר עם העלייה במורכבות החומר הלימודי. לדוגמה: הקושי בא לידי ביטוי בקריאת טקסטים ארוכים או מדעיים. בפעולות חישוב מורכבות וכן הלאה. 

תחום הקושי ודוגמאות כיצד לקות הלמידה באה לידי ביטוי:

קריאה: איטית או משובשת, השקעה רבה בפענוח הכתוב.

כתיבה: כתב יד לא ברור, לא קריא, או מתבלבל בכיווני האותיות או הספרות.

הבנת הנקרא: דיווח חלקי, לא מדויק, זקוק להדרכה וליווי להפקת משמעות.

כתיב: כתיבה בשגיאות כתיב.

ניסוח: קשיים בניסוח, מבנה משפט לא תקין, ניסוח מסורבל, כתיבה דלה ושפה פשוטה. קיים פער בין ניסוח בעל פה לבין ניסוח בכתב.

שפה: אוצר מילים נמוך וקושי להבחין בין שפה דבורה לכתובה. קושי בארגון נתונים.

חשבון: קושי בזכירת עובדות חשבון, קשיים בהפנמת חומר, טעויות חישוב. שכחה של חומר לימודי.

רכישת שפה זרה: קשיים ברכישת מיומנות לשפה חדשה.

קושי בריכוז: קושי לשבת לאורך זמן ולסיים מטלות, חולמנות.

קשיים בזכירה: קושי לזכור חומר, צורך בשינון רב וחזרות.

קשיים בהכנת שעורי בית: צורך בעזרה בהכנת שיעורי בית, או חוסר ידיעה מה הם שיעורי הבית ואז זמן הכנה ארוך ומתמשך.

שנאה כלפי בית הספר: העדפה להישאר בבית, או השתתפות פעילה רק בשיעורי ספורט והפסקות.

חשוב לציין כי לא כל פער לימודי נובע מלקות למידה. הוא יכול לנבוע מכשל דידקטי, חוסר אימון וחוסר פניות ללמידה מסיבות משפחתיות ו/או רגשיות. 

כיצד הורה יכול לעזור לילד לקוי למידה

בשלב הראשון על ההורה לברר אם אכן קיימת לקות למידה כלשהי על ידי אבחון. חשוב לזכור שאתם ההורה של הילד ולא המורים שלהם. כמי שהכי קרובים לילד ומכירים אותו היטב, חשוב לזהות את מוקדי הכוח והחוזקות ולעודד את הילד בתחומים בהם הוא צריך להתמודד עם קושי. טפחו את ילדכם והסבירו לו באופן שהוא יוכל להבין את הלקות שלו וכי הקשיים שלו נובעים בשל בעיה נוירולוגית. אמרו לו שהוא חכם באותה מידה כמו חבריו לכיתה, אך הלקות שלו אינה מאפשרת לו להפגין זאת ללא סיוע.

על ההורים לקחת על עצמם את מלאכת התיווך בין הילד למערכת החינוך, להיות בקשר שוטף עם המורים כדי לדעת מה החומר ההולך להילמד בשיעור ולדאוג להכין את הילד לכך, על מנת שיוכל להשתלב באופן שוטף.

יש להבין שללקות למידה אין תרופה, היא דורשת התמודדות יומיומית לכל אורך החיים, על ידי רכישת אסטרטגיות לעקיפת הקושי. ככל שהלקות תאובחן ותטופל בגיל צעיר יותר, כך ניתן להקטין את הפערים הלימודיים ולהפחית את התסכול הנלווה לקושי. גילוי מאוחר גורם לילד הרגשת כישלון, מגביר את תחושתו שהוא מאכזב את הסביבה שלו ואת עצמו, וכך נוספת גם בעיה רגשית ללקות, שלעיתים היא  קשה יותר לטיפול מאשר הטיפול בלקות.

ראוי לציין כי מרבית הילדים לקויי הלמידה מצליחים להשתלב במסגרת הלימודים הרגילה, לרכוש תעודת בגרות ותארים אוניברסיטאיים. הם רק זקוקים להתאמות במבחנים ודרכי למידה מעט שונות כדי להגשים את הפוטנציאל האדיר הגלום בהם.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#