יש ילדים שקשה להם לכתוב. למה זה קורה?

הילד שלכם מתקשה לכתוב בתוך השורות? האותיות שלו חורטות את דף, או לא נראות כמעט? יש פער בין הידע וההבנה שלו לבין תוצאות המבחנים בכתב? ייתכן שהוא סובל מדיסגרפיה, לקות בכתיבה. אל דאגה, יש מה לעשות בעניין. מדריך

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חיים טרגן

אורי הוא תלמיד כיתה ג', שלא אוהב ללכת לבית ספר.הוא טוען שלא כייף לו שם, שהוא לא יוצא לפסקות לשחק עם החברים שלו, מאחר שהוא נאלץ להישאר בכיתה להשלים את מה שלא הספיק לעשות במהלך השיעור. "אני רוצה להיות כמו כולם", הוא אומר. מבדקים שונים העלו שאורי סובל מקשיי כתיבה, קשיים השייכים למשפחת לקויות הלמידה בשם דיסגרפיה.

מהי דיסגרפיה

דיסגרפיה שייכת לקבוצת הפרעות התפתחותיות קוגניטיביות המתבטאת בכתיבה לקויה של אותיות, מילים ומשפטים. היא באה לידי ביטוי בקושי לתרגם חשיבה מופשטת לשפה כתובה. היא יכולה לבוא לידי ביטוי גם בתחום המוטורי וגם  בזה הלשוני, הארגוני ואף לחולל קשיי זיכרון.  

דיסגרפיה על נגזרותיה גורמת לפער בין הכתיבה לבין מיומנויות אחרות כמו חשיבה, היזכרות ויכולת ניסוח. ליקויי כתיבה מנמיכים את התפקוד במבחנים בכתב ולמרות שהילד עשוי להיות גאון ולדעת על בוריו את החומר במבחן, הלקות עשויה להקשות עליו להפגין את הידע והיכולות האמתיות שלו. בעבר גרסו שאימוני כתיבה משפרים את הכתב ומובילים להתבטאות תקינה בכתב. אבל ככל שנקפו השנים וההבנה בדיסגרפיה והגורמים לה העמיקה, הבינו שכאשר מדובר בליקויי כתיבה הנובעים מתוך ליקוי למידה אחר - התרגול דווקא עלול להכביד ולא להועיל.

מאחר שדיסגרפיה משולבת לעיתים בלקויות אחרות, האבחנה שלה מורכבת ודורשת אבחון מקיף ומקצועי.

נסו לאפשר לילדיכם להיבחן בעל פה, אם הוא מתקשה במבחנים בכתבצילום: תומר אפלבאום

מה נדרש בכתיבה?

מלאכת הכתיבה הינה פעולה מורכבת ביותר. נדרשת בה יכולת תיאום עין יד, קואורדינציה מוטורית ותזמון נכון של תנועות הגוף. כמו כן, נדרשת הפנמה וזכירה סדרתית (לזכור את רצף האותיות שמרכיבות מילים ואז את רצף המילים שמרכיבים משפט) של ייצוגי האותיות, המספרים והסימנים בזיכרון, ולשם כך יש צורך בהכרת חוקי כיוונים ויכולת שימור צורה וגודל, כלומר יכולת התארגנות במרחב. נדרשת יכולת קוגניטיבית להעלות רעיונות ותוכן לשוני באופן ברור ורציף. נדרש אוצר מילים תקין ושליטה בחוקי תחביר ודקדוק, תוך אבחנה בין שפה דבורה לשפה כתובה. כמובן שנדרשים גם קשב וריכוז כי הכתיבה דורשת פיצול קשב בין חשיבה וניסוח מצד אחד לבין הפקה מכאנית וכתיבת הרעיון. בנוסף נדרשת יכולת המרה ממימד שמיעתי למימד גרפי (מצליל ששומעים לאות כתובה). כל אלה הן דרישות רבות ומורכבות ופגיעה באחת או יותר מהן, מחוללת דיסגרפיה.

סוגי דיסגרפיה

דיסגרפיה דיסלקטית: זהו קושי בכתיבה הנובע מחולשה בתפיסה השמיעתית. מי שסובל מכך מתקשה להבחין בין אותיות דומות, לפרק מילים ולהרכיבן ולעקוב אחר רצף האותיות המרכיבות את המילה. זה יתבטא באוצר מילים נמוך, קשיים בהפנמת חוקי תחביר ודקדוק, כתיבה בשגיאות כתיב, השמטת או הוספת אותיות וכתיבה לא נכונה של משפטים.

ניתן לזהות לקות זאת כבר בגיל הרך אם עולים קשיים בחריזה, שיבושי מילים, איחור בהתפתחות הדיבור. בגיל הרך הטיפול נעשה על ידי קלינאית תקשורת. בגיל בית הספר הלקות באה לידי ביטוי בקושי להבין את מה שהילד עצמו כתב בשל שגיאות כתיב, השמטת אותיות או משפטים שאינם מובנים. הטיפול בגיל זה הוא על ידי הוראה מתקנת.

דיסגרפיה חזותית: קושי בכתיבה הנובע בשל חולשה בהתארגנות במרחב. זה בא לידי ביטוי בקושי לקרוא, קושי לארגן את הכתיבה על הדף כמו כתיבה על חלק מהשורה ולא בתוך השורה, בחוסר אחידות בגודל האותיות ובאי שמירה על רווחים בין המילים. בדרך כלל כתב היד יהיה לא קריא ולא מסודר וחלק מהאותיות ייכתבו בכתב ראי.

הכלים האבחוניים בגיל הרך אינם מתאימים לאיתור דיסגרפיה חזותית, לכן האבחון בדרך כלל ייעשה עם התחלת הלימודים בבית ספר, כשיתגלה קושי בשמירה על כללי כתיבה נכונים. הטיפול המומלץ נעשה על ידי מורה להוראה מתקנת וריפוי ועיסוק.

דיסגרפיה מוטורית: קושי בכתיבה הנובע על רקע של חולשה סנסו-מוטורית, לעיתים בשל אחיזת עיפרון לא תקינה, רגישות לאחיזת העיפרון שמביאה ללחץ חזק או חלש מדי על כלי הכתיבה (היפוטוניה והיפרטוניה), מסורבלות מוטורית וקושי בתכנון תנועה שמקשה על כתיבת האותיות. ילד הסובל מכך יפגין עייפות רבה יותר, כאבים בעת הכתיבה, קצב כתיבה איטי, כתב יד לא אחיד, כתיבה בצורת חריטה או כתיבה חלשה.

ניתן לזהות את הדיסגרפיה המוטורית בגיל הרך, על ידי כך שהילד נוטה לסרב למטלות ציור, גזירה, תנועותיו יהיו מסורבלות, הוא יתקשה לאכול עם סכו"ם ולעיתים יגלה רגישות למגע גופני של בגד או מגע אדם. בגיל זה הטיפול נעשה על ידי מרפאה בעיסוק וכן בהשתתפות בשחייה טיפולית העוזרת בחיזוק חגורת הכתפיים ומנח הישיבה. בגיל בית הספר, הלקות באה לידי ביטוי בכאבים בכתיבה, קושי לסיים מטלות, איטיות בהעתקה, פער בין הבעה בכתב לבין הבעה בעל פה, והטיפול נעשה על ידי הוראה מתקנת בה ילמדו כתיבה נכונה. בכיתות נמוכות ניתן לשלב גם טיפול של מרפאה בעיסוק.

הטיפול באופן כללי

אם בגיל הרך הטיפול נשען על אימוני כתיבה ותרגול (לדוגמה לימוד אחיזה נכונה של כלי הכתיבה, לימוד צביעה של משטחים מתוחמים וכן הלאה) כדי לצמצם את הפער ולהקל על הלומד בתחום הכתיבה, בבית הספר הטיפול צריך לכלול גם עזרה בארגון החומר, צמצום מטלות כתיבה ולהתעקש מול בית הספר שהילד ייבחן בעל פה ועם תוספת זמן. ומה באשר לאורי? ובכן, הוא עבר אבחון מקיף ונמצא כי הוא סובל מחולשה בתחום הסנסו-מוטורי, על כן הומלץ על טיפול בידי מרפאה בעיסוק והוריו דיברו עם בית הספר שיקלו עליו ככל האפשר את מטלות הכתיבה ויאפשרו לו לכל הפחות לצאת להפסקה לשחק עם חבריו מבלי להשלים את החומר שלא הספיק לכתוב במהלך השיעור.

רונית כהן-זמורה

רונית כהן-זמורה | טיפול ממוקד מטרה

רונית כהן-זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית. מאבחנת דידקטית ומומחית בהפרעת קשב וריכוז.

לאתר של רונית כהן-זמורה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ