בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זרעי צ'יה: להיט שמתחיל בראש דשא

הם היו פעם חלק מאביזר נוי פופולרי עד שהתגלו כמזון בריאות עשיר באומגה 3 ובנוגדי חימצון. מהו טווח ההתפשטות של זרעי הצ'יה, שכבר יצאו מבתי הטבע והשתלבו במוצרי דגנים במרכולים?

18תגובות

פעם הכרנו אותם בתור "ראש דשא". היום זרעי הצ'יה מככבים במדפי המזון במרכולים. ה"ראש דשא" ¬ בגרסה האמריקאית: "צ'יה פט" (Chia Pet), "חיית המחמד צ'יה" ¬ הופיע לראשונה בפרסומות טלוויזיה בארצות הברית לפני 30 שנה, וכונה "כד החרס הצומח". בחלק העליון של פסלון עשוי מטרה-קוטה ערבבו זרעי צ'יה ומים וקיבלו כמעט בן לילה צמח שנראה כמו שיער ירוק.

עכשיו שבים זרעי הצ'יה לסיבוב שני, והפעם בתור כוכבי התזונה הבריאה. זרעי צ'יה שלמים וטחונים משמשים היום כמרכיב במשקאות פרי, בחטיפי בריאות ובדגני בוקר, וגם נמכרים כשלעצמם, כתוספת לבצק עוגיות או ליוגורט. הצ'יה גדלים בעיקר במקסיקו ובבוליביה, וכמו דגים, הם עשירים בחומצת השומן אומגה 3, אך מסוג אחר. יש בהם גם נוגדי חמצון, חלבונים וסיבים.

הראשונים שהכירו בערך התזונתי של זרעי הצ'יה היו האצטקים. בשנים האחרונות, חברות כגון Dole וכגון Nature`s Path השיקו מוצרי צ'יה, ואלה החלו להופיע על המדפים במרכולים גדולים בארצות הברית. מינטל, חברה לסקרי שוק, ספרה מאה מוצרים המכילים צ'יה במצגת שערכה לפני כמה חודשים, ועסקה בפוטנציאל הצמיחה של השימוש בזרעונים במוצרי חלב.

ניו יורק טיימס

"לפני כשנתיים באו אלינו הקמעונאים שלנו ואמרו, 'אנחנו רוצים שתיכנסו לשוק הזה. כולם מדברים על זה, על זרעי צ'יה'", אומר מייקל הירש, סמנכ"ל מפעלי ג'וזף, חברה המייצרת את "'צ'יה פטס" ומוצרים אחרים, ושהוסיפה עכשיו לקטלוג שלה גם זרעי צ'יה וצ'יה טחונה הנקראת "צ'-צ'-צ'-צ'יה אומגה".

באביב שעבר התנגש הביקוש הגדול למוצר עם מזג האוויר שפגע בתפוקה, ובשל כך עלו המחירים. אז גם גברה המודעות לכך שהצ'יה כבר יצאה בעצם מעולם חנויות הטבע ונכנסה לשוק הרחב.

ג'ייני הופמן, מייסדת מיצי הפירות "מאמא צ'יה", היתה אחת הראשונות שהכירו בפוטנציאל העסקי של הזרעים. זה התחיל כשהיא התלוננה באוזני חברתה על זרעי פשתן - "אני שונאת אותם, צריך לטחון אותם והם מתקלקלים מהר" - וזו שאלה אותה למה היא לא משתמשת במקומם בזרעי צ'יה. "היא אמרה שאין להם טעם, שיש להם תכולה גבוהה של נוגדי חמצון, המון אומגה 3, אלה זרעונים הרבה יותר מוצלחים בעצם", מספרת הופמן. "בקיצור, היא גרמה לי להרגיש כמו מטומטמת - אף אחד כבר לא השתמש בזרעי פשתן".

ניו יורק טיימס

הופמן קנתה זרעי צ'יה באינטרנט ועד מהרה למדה להכיר את יתרונותיהם. "התחלתי להכניס אותם לכל דבר שאכלתי", היא אומרת. "לירקות מוקפצים, ליוגורט, למשקאות. לא היה במטבח שלי כמעט שום דבר שלא היו בו זרעי צ'יה". ב-2009 פיתחה הופמן תרחיף של מיצי פירות וזרעי צ'יה. "שיחת הטלפון המכירתית הראשונה שעשיתי היתה לפני שנה וחצי. התקשרתי ל-Whole Foods באזור שלי", היא מספרת, "נכנסתי לפגוש את הקניינית והגשתי לה משקה צ'יה. אמרתי שהייתי רוצה שהוא יימכר בכמה מהחנויות של הרשת, והיא אמרה, 'לא, אני רוצה אותך בכולן' -  יש ברשת 40 חנויות - ובזה זה נגמר".

עדיף כשזה טחון

בתוך 11 חודשים נכנסו מוצרי "מאמא צ'יה" לכל חנויות Whole Foods בארצות הברית, וכן למאות חנויות מכולת, בריאות וטבע. כיום מוכרים את המוצרים בחנויות ראלפס וונס, ובקרוב הם גם יגיעו למדפי אלברטסונס. "אין שום ספק שהביקוש לצ'יה יגדל, אבל אין לדעת עד כמה", אומר בראד ברטלט, נשיא מחלקת המזון הארוז בחברת דול פוד קומפני.

החברה שלו בחרה בצ'יה כמוצר הראשון שתפרסם בקו מוצרי הבריאות "נוטרישן פלוס". הצ'יה גברה על מרכיבים אחרים שנבחנו למטרה זו, מספר ברטלט, בשל ההיסטוריה הארוכה שלה כמקור לתזונה, עוד מימי האצטקים, ומשום שאפשר להפיק את תכונותיו הטובות ללא תהליך עיבוד ארוך.

ניו יורק טיימס

החברה בוחנת בבדיקות מעבדה עצמאיות כל פריט בקו "נוטרישן פלוס", כדי לבסס את טענותיה בדבר התועלת הבריאותית של המוצרים. אחד הממצאים הפתיע אותה במיוחד: כשזרעי הצ'יה נאכלו לאחר טחינה, שיעור גבוה משמעותית של חומצה אלפא-לינולית, העשירה באומגה 3, הגיע למחזור הדם והומר שם לEPA - חומצת שומן פולימרית שנחשבת מועילה ללב. "זו היתה הפתעה. הפסקנו את הייצור ושינינו את הנוסחה, התחלנו להשתמש באבקת צ'יה במקום בזרעים השלמים", מספר ברטלט על הדגנים "Chia & Fruit Clusters" של דול.

Nature`s Path, יצרנית דגנים אורגניים, השיקה את מוצר הדגנים הראשון שלה שמכיל צ'יה, "אפל קרמבל לאב קרנץ'", בדצמבר האחרון, וכיום היא מייצרת שמונה מוצרים שבהם משולבים הזרעונים בצורה כלשהי. "המוצרים האלה מצליחים יפה, והתגובות המאוד חיוביות לא באות רק מחנויות טבע אלא גם מחנויות רגילות", אומר ארג'אן סטיבנס, סמנכ"ל מכירות ושיווק בחברה.

לדברי סטיבנס, התכונות התזונתיות של הצ'יה והאפשרויות הרבות להשתמש בה בהכנת מזון עשויות להפוך אותה למוצר בסיסי. "אפשר להשתמש בה בלחמים ובוופלים נטולי גלוטן כדי להוסיף אווריריות, או כתחליף ביצים במוצרים טבעוניים", הוא אומר. "הצ'יה יכולה לשמש גם חלופה לאנשים שאלרגיים לאגוזים".

הירש, הסמנכ"ל מחברת ג'וזף, משוכנע פחות בכך שזרעי הצ'יה עומדים לשבור קופות. לדבריו הוא מוטרד מאספקת הזרעים, שקוצרים אותם פעם בשנה ומגדלים אותם ברוטציה, בדרך כלל עם תירס. אוסטרליה הצטרפה לא מכבר למקסיקו ולבוליביה והיא מגדלת סוג מיוחד של זרעי צ'יה, שגדל קצת אחרת, לדברי הירש. אבל קשה לגדל את הצמח במקומות שאינם אזור הגידול הטבעי שלו, והשוק זעיר, כ 70 מיליון דולר בלבד.

"כולם בוחנים את העניין כי כולם תמיד מחפשים משהו חדש", אומר הירש. "אני יודע מהמכירות שבשלב הזה מדובר עדיין במוצר גומחה, ואנחנו עדיין לא יודעים מה גודל הגומחה הזאת".

אם הגומחה הזאת לא תתרחב, תמיד אפשר יהיה להמציא עוד "'ציה פט". השנה מצטרפת לקו המוצרים גם "צ'יה הלו קיטי".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו