בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המאכלים שמסתתרים ביערות ובחורשות הארץ

הסתיו והחורף הם הזמן הטוב ביותר לחזור אל היערות ולמצוא שם מזונות שנשכחו. איתמר וייסמן עם הצמחים, הקטניות, העצים והפירות בעלי הערכים התזונתיים הגבוהים המסתתרים בטבע ומותר לקטוף

8תגובות
בלוטים
איציק בן מלכי

בחורש הים תיכוני בארץ גדלים למעלה מ-140 מיני צמחי בר המשמשים למאכל, למשקה וכתבלין. מינים אלה סיפקו בעבר שירותי מזון למתיישבים ומזכירים שוב שישנם מזונות רבים בטבע וביער שזמינים, מזינים וחלקם קלים לעיבוד, בעיקר בימינו. חלק ממזונות אלה נשכחו לאורך ההיסטוריה, חלק אחר עדיין מלוקט על ידי אוכלוסיות כפריות, וחלק חדש באזורנו כך שהוא פחות מוכר והגיע הזמן לעשות זאת. באופן כללי, המזונות הללו מאופיינים בזמינות גבוהה יחסית, רב-שנתיות או התחדשות, אפס מאמץ לתחזוקה, וכן, גם מספקים מגוון גדול של טעמים רבים ומגוונים.  

בסדנת "יערות מאכל" בה השתתפתי ערכנו היכרות מחודשת עם אותם מאכלים נשכחים. אחד החידושים שרעיון יער המאכל מביא הוא מחשבה מחודשת על התזונה שלנו ועל מקורות מזון הבסיס שלנו. טיפוח כמה ממיני הצמחים הללו כצמחי חקלאות משמר את השימוש הראשוני בהם ואף פותח לכיוונים כלכליים חדשים. במקביל, מתפתח השימוש בצמחי הבר הללו כשירות תרבותי של פנאי, טיול, שימור מורשת, חוויה ותחביב. תהליך זה מקיף גם ציבור עירוני שאינו בהכרח התושבים המקומיים של האזורים הכפריים, וראוי שיכיר אותם אף הוא.

השימוש בצמחי בר כמקור מזון קיים גם כיום, אך הוא הולך ודועך. במקביל מתפתחים בהדרגה שירותי תרבות המבוססים על השימוש בצמחי המאכל, המשקה והתבלין של החורש והבתה. יחד עם שני התהליכים הללו, מגיעים אלינו כל הזמן מינים שונים מעבר לים ומתרביות עתיקות.

חרובים
טס שפלן

הנה כמה ממזונות אלו שכדאי להכיר ומותר לקטוף:

בלוטים

הבלוט, פרי עץ האלון, הוא אחד המזונות החשובים ביותר של חיות בר באזורים בהם צומחים העצים הללו (עופות שונים, עכברים, סנאים ומיני מכרסמים, כמו גם יונקים גדולים כחזירים וצבאים). אך לא רק בעלי חיים ניזונים מהבלוטים. בכמה תרבויות שימשו בעבר בלוטים מזון בסיסי, אולם כיום הם נחשבים מרכיב זניח בתפריט, ומשמשים עדיין כמזון לאדם בעיקר בקוריאה.

הבלוט הוא מזין מאוד ועתיר באנרגיה. מידת החומרים המזינים שבו משתנה ממין אחד למשנהו, אך ככלל, הבלוט מכיל כמויות גדולות של חלבונים, פחמימות ושומנים בנוסף למינרלים שונים כסידן, זרחן, אשלגן וויטמינים.

עם שלל נקודות הזכות, טמון גם אתגר וסכנה. הבלוט עשוי להכיל גם את החומר טאנין, רעלן שטעמו מר מאוד. מערכת העיכול של בעל חיים הניזון מבלוטים, חייבת להיות מותאמת לעיכול רעלן זה. ובעבור האדם -  יש צורך לשטוף את הטאנין לפני אכילתו. לכן עיקר השימוש בבלוטי האלון הוא לקמח וממנו אפשר להכין מיני מטעמים כיד הדמיון החופשית: פשטידות, עוגיות, פלאפל ועוד.

הכנת קמח בלוטים היא יחסית פשוטה אך דורשת כמה שלבים. ניתן לקרא בהרבה אתרים איך עושים זאת. באופן פשטני: מפצחים ומקלפים את הבלוטים, טוחנים את הפנים הרך יחסית במעבד מזון ביתי, את העיסה שמים בתוך פיסת בד ושוטפים מהטאנין מספר פעמים. בסוף מייבשים בטמפרטורה נמוכה וזהו, יש לנו קמח בלוטים מזין.

בנוסף, ניתן לקלות אותם עם קליפתם על מדורה בגחלים או על פלטת ברזל. אחרי שהם מתקררים מעט, מקלפים ואוכלים. אפשר לטחון ולערבב עם חמאה או דבש.

חרובים

ידעתם שתנובת עץ אחד יכולה להגיע ל-120 קילוגרם פרי? זה המון חרובים! את פרי החרוב ניתן לאכול כך סתם וניתן לקלות ולטחון כדי ליצור אבקת חרובים, שממנה מכינים מוצרים שונים כגון ממרח חרובים.

חרובים
איתמר וייסמן

פרי עץ החרוב נחשב בעל ערך תזונתי גבוה, עשיר מאוד בסידן ללא חומצות מתלוות שמונעות את ספיגתו, עשיר גם בברזל ובסיבים שמיטיבים מאוד עם מערכת העיכול.

לקט עלים ונבטים

החורף הוא תקופה מצויינת ללקט צמחי בר חד שנתיים, והסתיו – ללקט את הנבטים שלהם. נבטי גדילן וחרדל, אספספת ותלתן הם מעדן לחך, פשוט לנשנש מהטבע. המלצה קטנה: לקטו את הנבטים הללו והכינו מהם סלט נבטים בתוספת מיץ לימון ושמן זית.

ביער ניתן למצוא צמחי-בר רב שנתיים רבים שאפשר לאכול: אוג ימי (מין חוביזה רב שנתית), פרסיון (מטפס אכיל), מרוות ירושלים (מצוינת לממולאים), מלוח קיפח (צ'יפס ממנו כבר טעמתם?), חרשוף (בן-דוד של הארטישוק שגבעוליו אכילים), רגלת הגינה (נהדרת בסלט), צלף קוצני וכמובן צמחי תבלין כגון אזוב, ער מצוי (עלי דפנה), ומרווה.

קטניות

יש מגוון רב של קטניות בר או קטניות רב שנתיות שניתן ללקט ולאכול: טופח, שעועית לבלב, תורמוס ועוד. הצטיידו במגדיר ומצאו אותן בחורש הקרוב לביתכם.

פירות

כמובן שביער ניתן למצוא פירות רבים שחלקם מוכרים יותר כגון רימון, זית, חרוב וחלקם פחות כגון פרי הקטלב, הדומים, והינבוט.

ומה בגינה הביתית? לאחרונה אפשר למצוא "אורחים מחו"ל" הגדלים לרוב בטבע ואפשר לאכול אותם. בארץ כרגע אפשר למצוא אותם במשתלות וקל לגדל אותם בגינות הביתיות:

עץ מורינגה מכונפת

לעץ המורינגה המכונפת יש שלל שמות: עץ החיים, עץ החסה, עץ האמהות, עץ הפלא. מה לא נאמר עליו? יש בו פי שבעה ויטמין C יותר מבתפוז, פי ארבעה יותר סידן מבחלב, פי שלושה יותר ברזל מבתרד ופי שניים יותר חלבון מבחלב (חלבון מלא). זהו עץ שנפוץ מאוד בהודו ובצפון אפריקה, ומגדלים אותו כיבול רב שנתי. יש לו תנובת עלים גדולה מאוד ליחידת שטח. מדברים עליו במונחים של "פתרון הרעב בעולם". לעץ המורינגה תרמילים מוארכים ודקים. ניתן לאכול את התרמילים הצעירים; לאחר בישול קצר במים הם מזכירים מעט בטעמם אפונת גינה. לעלים הירוקים ניחוח המזכיר עדשים או בוטנים והם ניתנים למאכל, מבושלים או טריים, וטעמם מעט מריר ומעט חריף. מומלץ לייבש ולטחון את העלים ולהשתמש באבקה כתוסף למזונות שלנו (לשייק פירות, לסלט, לגרנולה וכו'). אפילו הפריחה אכילה.

מורינגה
החברה להפצת המורי

נופאליטוס

נופאליטוס או בקיצור נופאל הוא סוג של קקטוס עם מעט מאוד קוצים שניתן לאכול את עליו הצעירים. עליו נקראים בספרדית נופאלס (Nopales) ומקורם באופן מפתיע במקסיקו, שם נחשב לצמח הלאומי ואף מופיע על סמל המדינה. השימוש בו במטבח המקסיקני נפוץ מאוד. כשעליו מבושלים, טעמו מזכיר מעט שעועית ירוקה ואילו בגריל הם מקבלים את מלוא טעמם העשיר והמיוחד. אך לא רק בזה מסתכם השימוש בו, אלא ניתן גם לשלבו במגוון מאכלים ותבשילים, בצלייה על האש, בשייק או בסלט. בנוסף על אכילתו, טוענים כי לנופליטוס מגוון תכונות רפואיות, להורדת כולסטרול חומצות שומן וסוכר בדם.

הנופאל קל לגידול וחסכוני מאוד בדרישותיו (הוא הרי מגיע מאזורים מדבריים). יתרון נוסף שעשוי להביא אותו אל קדמת הבמה הוא היותו ירק דל מאוד בקלוריות. ערכם של 100 גרם עלים טריים מתמצה ב- 16 קלוריות בלבד. בנוסף, הוא עשיר מאוד בפיטוכימיקלים חיוניים רבים, נוגדי חמצון, ויטמינים (ויטמין C) ומינרלים המועילים לבריאות. עלי הקקטוס העסיסיים הם מקור עשיר של סוכרים שאינו פחמימות כמו פקטין, אשר מסייע להפחית את ה-LDL (הכולסטרול "רע") ועל הדרך להפחית גם את רמות הסוכר בדם. את עלי הנופאליטוס כדאי לקטוף ולאכול בבוקר מוקדם, כך הם פריכים וחמצמצים, וככל שעובר היום הם הופכים לריריים ותפלים.

הקקטוס נופאליטוס
איתמר וייסמן

אספתם בלוטים? השגתם נופאל? יש לכם חרובים? הנה מתכונים נבחרים מסדנת יערות מאכל האחרונה:

מתכון לפלאפל בלוטים

פלאפל בלוטים
איתמר וייסמן

לוקחים את הכמות הרצויה של קמח בלוטים, מוסיפים בצל מרוסק\מגורד (מספיק כדי להרטיב מעט את כול הקמח בלוטים), מוסיפים שום מרוסק היטב (לפי הטעם). אפשרי ומומלץ להוסיף קקטוס נופאל מרוסק במקום כרבע מכמות הבצל שהוספנו. להדבקת העיסה יש להוסיף בערך 15% מהנפח שיבולת שועל דקה, אפשר להוסיף מעט זרעי צ'יה שעוזר להדבקה. לתוך העיסה נוסיף עלי מלוח קיפח קצוצים וטריים ועלי מרוות ירושלים, לאחר הוספת העלים נוסיף פלפל ומלח לפי הטעם.

במידה וקיבלנו עיסה טובה השומרת על צורתה ניתן להתחיל לכדרר כדורים קטנים (בגודל של כדורי פלאפל) ולטגן בשמן עמוק.

מתכון לסורבה נופאל מרענן

שוטפים היטב כמה עלי נופאל ומקפיאים אותם. מקלפים בננות ומקפיאים. מגלענים תמרים, משרים במים ומקפיאים אותם. מוסיפים הכל לבלנדר ומרסקים בתוספת מים עד קבלת מרקם רצוי. ניתן להוסיף נענע ומעט לימון.

מתכון לעראק חרובים

ערק חרובים
איתמר וייסמן

משרים חרובים למשך לילה בצנצנת מים. את מי החרובים מערבבים עם עראק לפי הטעם. מוסיפים קרח, עלה נענע ופלח לימון.

__

איתמר ויסמן הוא ביולוג ומתכנן פרמקלצ'ר ובעל הבלוג "שפע הטבע"



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו